Billig modul för att skicka SMS via arduino

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av mrfrenzy »

Ett bilbatteri kan som exempel lämna 60A under en timma, kortvarigt klarar det mycket högre strömmar. Tex 1000A under en tiondels sekund eller 500A under en halv minut.
Det har låg ESR (intern serieresistans).

Ett alkaliskt-batteri klarar att lämna 2.5A under en timma, kortvarigt kanske 5A under en halv sekund. Det har hög ESR.

När gsm-modulen startar upp och sänder så drar den mycket höga strömmar under kort tid, även om medelströmmen är låg.
Ett bilbatteri är en bra början, men din omvandlare från 12V till 5V måste också klara dessa höga strömmar. Det hjälper delvis att ha en stor kondensator nära modulen.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Magnus_K »

MSC skrev:... Jag har testat två kort från Kina som kostat mig 60 och 120kr, men ingen av dom kopplar upp sig på olika leverantörers nätverk, jag har testat dessa två:

http://www.ebay.com/itm/SIM900-Quad-Ban ... 2064752357 ...
Har ett (till synes) likadant kort hemma och fungerade utmärkt för kanske 2 år sedan i alla fall.
Körde med ett Telia kontantkort och GSM.
Ett bilbatteri kan absolut leverera tillräckligt med ström men du behöver nog som sagt skicka något AT-kommande till den för att den ska koppla upp sig.
Har du ingen UNO liggandes som du kan trycka på?

Mitt tips är att fokusera på den modulen. Koppla ihop allt och berätta vad du matar med och hur det är kopplat. Sedan också vad du kör med för kod. Har du inte eldat den så ska det nog gå att få igång.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

rvl skrev:Priset är ju nästan så man tror att det är bara kortet utan modulen...
https://www.aliexpress.com/item/DIY-KIT ... 13717.html
Ja det verkar se ut så i aliexpress, och det finns säkert många bluffare i olika forum, men ebay har många garantier och säkerhetsåtgärder. Jag har enbart handlat hos ebay. Jag har främst frågat om ebay och deras SMS moduler.
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MGL »

Jag har testat en kinamodul med SIM800L.
Den funkade bra men kräver förstås bra strömförsörjning.
Modulerna tar ju 2A i korta intervall, så en stor kondensator är ju viktig om man annars har strömförsörjning i underkant.
/Magnus
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av SeniorLemuren »

MSC skrev:
SeniorLemuren skrev:Jag har testat en Kinamodell som funkade med Telia. Skall försöka gräva fram den i gömmorna.
Det vore jag tacksam för. Var det länge sedan du testade detta? Förutsättningarna kanske har ändrats sedan dess?
Denna är det. Fungerade bra mot telia för ett par år sedan. Har inte använt den sedan dess. Köpte den av någon medlem i EF så jag vet inte exakt var den kommer ifrån från början.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Jag har två UNO kort, jag ville bara först testa modulerna innan jag kopplade ihop dom med UNO.

I alla fall, nu har jag kopplat ihop SIM900 med en UNO och använder extern strömkälla på 5V, 3A.
Jag har använt mig av den här guiden:

http://www.simpasture.com/36023.html

Jag har laddat upp första koden i "Check that it works" till UNO. Det blir en varning när jag laddar upp den:

warning: converting to non-pointer type 'unsigned char' from NULL [-Wconversion-null]

buffer=NULL;

^

Har det någon betydelse?

Efter uppladdningen, om jag försöker att skicka AT utan att starta med powerkey knappen, så försvinner kommandot och utan att det blir ett OK.

När jag håller in powerkey knappen en halv sekund (kortare tid så sätts den inte på), så sker två olika saker i olika starttillfällen:

1) lysdioderna "Status" och "NetLight" lyster stadigt i ung. 20 sekunder innan dom slocknar.
2) lysdioderna "Status" och "NetLight" lyster stadigt i ung. 45 sekunder, sedan börjar "NetLight" blinka ung. varje sekund, och "Status" lyser stadigt.

Det verkar som att lysdioderna släcks så fort den får kontakt med nätet, men om jag blockerar antennen så blinkar "NetLight" och "Status" lyser hela tiden.

I Serial Monitor så uppstår fyra fyrkantiga tecken när den startas upp, och sedan två till fram till att den stängs av, och ytterligare två om man stänger av manuellt. Jag läste att dom fyrkantiga tecknen berodde på att man har olika baud rate på USB porten, Serial Monitorn och i programmeringen, men ändring av baud rate till samma ändrar ingenting, fyrkanterna finns kvar.

Om jag har ställt in på 19200 baud och skickar AT när den blinkar, så skriver den ut AT i dialogrutan, men inget annat händer, en gång fick jag ett OK när jag var snabb i starten. Om jag ändrar till 9600 baud så ger den ett OK varje gång jag skickar AT när den blinkar eller lyser med fast sken.

Så nu har jag i alla fall kontakt med modulen om jag använder 9600 baud, och jag har fått dom här koderna vid olika tillfällen:

+CREG: 1
+CREG: 2
+CREG: 3

Med 9600 baud får jag sådana här svar:

AT+CPIN?

+CPIN: READY

ATI

SIM900 R11.0

AT+CCID

Det långa SIM-kortnumret

AT+COPS?

+COPS: 0

Så tydligen fungerar allt, men kortet kopplar inte upp sig på nätet. Så fort den får kontakt med nätet så kopplar den ner sig.
Finns det något annat kommando där man kan se varför den kopplar ner sig?

Jag skickar med två bilder, den första är med 19200 baud och man kan se flera AT utan att det händer något. I den andra bilden är det 9600 baud och jag fick starta två gånger för att få med alla kommandon.

AT2.png
AT.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Mr Andersson »

CREG 1 är registrerad på nätet, 2 är söker nät och 3 betyder nekat tillträde av operatören.
Vad får du för svar om du kör AT+COPS=? (lista tillgängliga nät). Kolla också AT+CFUN? (radiostatus)
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Mr Andersson skrev:CREG 1 är registrerad på nätet
Då betyder det alltså att den kopplar ner sig när den blir registrerad på nätet? För när lysdioderna slocknar så får man +CREG: 1

Och om den inte hittar ett nätverk så blinkar den tills den hittar ett nätverk, och sedan kopplar den ner sig, men då blir det inget +CREG: 1
Mr Andersson skrev:Vad får du för svar om du kör AT+COPS=? (lista tillgängliga nät).
Då blir svaret:

+COPS: (2,"TELIA S","TELIA","24001"),(3,"","","24024"),,(0,1,4),(0,1,2)

Men om den blinkar så händer ingenting.
Mr Andersson skrev:Kolla också AT+CFUN? (radiostatus)
Då blir svaret:

+CFUN: 1

Detta även om den blinkar.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Mr Andersson »

Med CREG och CFUN som 1 så borde den reagera om du ringer till den. Du ska se RING i seriemonitorn. Alternativt testa ringa ut med ATDxxxxxxxx
http://simcom.ee/documents/SIM900/SIM90 ... _V1.11.pdf Här finns alla AT-kommandon om du inte redan har den pdf:en.

Slocknar bägge dioderna? Enligt manualen ska status lysa hela tiden och netlight bara blinka vid nätaktivitet.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Mr Andersson skrev:Med CREG och CFUN som 1 så borde den reagera om du ringer till den. Du ska se RING i seriemonitorn. Alternativt testa ringa ut med ATDxxxxxxxx
När jag ringer under den tid som båda lysdioderna lyser, under dom 20 sekunderna, så får jag:"Just nu kan du kan inte nå det önskade numret". Om jag ringer ut så står det "NO CARRIER" och sedan när lysdioderna slocknar så står det +CREG: 1

Det är ganska uppenbart att den inte hinner att koppla upp sig mot nätet innan dom 20 sekunder. När lysdioderna är slocknade, så går det självklart inte att ringa.

Det är samma sak om jag ringer in och ringer ut när netlight blinkar med en sekunds mellanrum.

När den blinkar med en sekunds mellanrum så förstår jag det som att den söker nätet. Om den skulle blinka med 3 sekunders mellanrum (har jag för mig) så förstår jag det som att den har hittat nätet, men den kommer aldrig till det stadiet, utan verkar koppla ned sig när den hittar nätet, och skriver ut +CREG: 1
Mr Andersson skrev:http://simcom.ee/documents/SIM900/SIM90 ... _V1.11.pdf Här finns alla AT-kommandon om du inte redan har den pdf:en.
Tack, den är bra att ha.
Mr Andersson skrev:Slocknar bägge dioderna? Enligt manualen ska status lysa hela tiden och netlight bara blinka vid nätaktivitet.
Ja båda slocknar efter 20 sekunder och skriver ut +CREG: 1 om det är bra täckning/signal. Men om jag hindrar signalen så börjar netlight att blinka varje sekund, ända tills jag inte hindrar signalen, men konstigt nog skriver den då inte ut +CREG: 1, men jag antar att den hittar nätet och kopplar ned sig av en anledning. Och det är den anledningen man skulle vilja ha felkod på.
Rofhök
Inlägg: 560
Blev medlem: 11 februari 2006, 14:15:19
Ort: nässjö

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av Rofhök »

rvl skrev:Priset är ju nästan så man tror att det är bara kortet utan modulen...
https://www.aliexpress.com/item/DIY-KIT ... 13717.html

Haha tack EF för att få mig att köpa mer junk, som jag absolut aldrig kommer att ha tid med.
Har köpt några stycken, kan återkomma om ett halvår med resultat kring dessa.
jah
Inlägg: 659
Blev medlem: 16 januari 2009, 13:00:08
Ort: Eslöv

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av jah »

Köpte också en GSM-modul med SIM800L i höstas.
Kunde inte för mitt liv begripa varför jag inte fick kontakt med den, förrän jag råkade jämföra bilder på kortet och konstaterade att modulen var roterad 180 grader... :doh:
Fick en ny och den hoppade igång utan större problem med ett Telenor kontantkort, och kunde skicka SMS etc :)
Sen är det ju det där med tidsoptimism... :D :( (ännu en projektlåda att slutföra alltså)

Använde en USB-seriell adapter direkt till kortet.
SIM800L_1.jpg
Hittade också ett testprogram på nätet som förenklar lite:
Command tester.png
http://m2msupport.net/m2msupport/downlo ... nd-tester/

Klicka Download och Cancel på emailfrågan så får du en zip innehållande en .jar -fil som du kan köra.

/J
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

Intressant, har du en länk till försäljaren?

"hösten", det var väl nästan 1 år sedan, men förutsättningarna kanske inte har ändrats sedan dess?

Vilken strömkälla använder du? Det är väl ett knepigt spann på Volten, är det inte mellan 3.6-4.2V ? Jag skulle vilja använda ett 12V bilbatteri i mitt projekt.
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

MGL skrev:Jag har testat en kinamodul med SIM800L.
Den funkade bra men kräver förstås bra strömförsörjning.
Modulerna tar ju 2A i korta intervall, så en stor kondensator är ju viktig om man annars har strömförsörjning i underkant.
/Magnus
Hur länge sedan köpte du din? Och har du en länk till försäljaren?
MSC
Inlägg: 37
Blev medlem: 11 augusti 2016, 17:23:49

Re: Billig modul för att skicka SMS via arduino

Inlägg av MSC »

mrfrenzy skrev:Ett bilbatteri kan som exempel lämna 60A under en timma, kortvarigt klarar det mycket högre strömmar. Tex 1000A under en tiondels sekund eller 500A under en halv minut.
Det har låg ESR (intern serieresistans).

Ett alkaliskt-batteri klarar att lämna 2.5A under en timma, kortvarigt kanske 5A under en halv sekund. Det har hög ESR.

När gsm-modulen startar upp och sänder så drar den mycket höga strömmar under kort tid, även om medelströmmen är låg.
Ett bilbatteri är en bra början, men din omvandlare från 12V till 5V måste också klara dessa höga strömmar. Det hjälper delvis att ha en stor kondensator nära modulen.
Tack för informationen :)
Skriv svar