Ställa in tal display med knappar och jämföra detta med Rx

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23611
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Ställa in tal display med knappar och jämföra detta med Rx

Inlägg av Henry »

Jag har nedan kod som funkar som jag vill genom att den skriver ut det specifika värdet från en vakuumsensor på en display och kommer ingen info så blir man varnad om det då alla funktioner kommer att baseras på detta värde.

Funkar fint om än kanske inte efter konstens regler som att tex displayens tecken blinkar lite grand (om man inte tittar rakt på den utan från sidan) i takt med uppdateringsfrekvensen som datan skickas med till sensorn då ju allt går i samma loop, men men och jag är mer än nybörjare i detta så det får gå as is as now.


Det jag hade velat ha implementerat så enkelt som möjligt är att kunna ställa in vakuumnivån genom displayen med knappar så när rätt nivå nås eller lägre av inställt värde så går en utgång hög tills nivån går över satt värde igen då den går låg.

Så tex första siffran ställs in med en upp och en ned knapp, stega vidare till nästa siffra med en knapp och göra samma tills alla är klara och då trycka på en annan knapp som både startar en vakuumpump och öppnar en ventil. Pumpen går då tills rätt nivå eller lägre nåtts vilket stänger ventilen till pumpen vilket då håller vakuumnivån tills det stiger över satt värde igen då ventilen öppnas, osv.


Har ingen aning hur detta kan göras, några tips/hänvisningar åt rätt håll till grejer jag skall titta på för att få ihop något sådant? Då har jag något att gå efter och kanske få ihop något med och kolla upp mer för jag hittar dock inga konkreta exempel på något liknande på nätet som det är nu.