Esp32

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Esp32

Inlägg av hawkan »

Finns det erfarenhet av Esp32 här? T ex vilken utvecklingsmiljö man väljer, för och nackdelar.
Programmering hur står det sej mot vanligt arduino-plinkande?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Esp32

Inlägg av Micke_s »

Har precis beställt en ESP32, om några veckor vet jag...
Men min spontana gissning är att esp8266 är lättare att jobba med..

Men detta finns ju:
https://github.com/espressif/arduino-esp32
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Esp32

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Potentialen för ESP är ju jättestor. Men hur kommer man igång på riktigt?
Jag skulle gärna se ett fysiskt möte med en liten grupp människor som har intresse av att styra hjul, motorer, små robotar eller annat och mäta hastighet, temperatur och avstånd. Men erkänner att det känns svårt ibland när man sitter ensam och kanske lite omotiverad, på sin egen kammare.
Så hur går vi vidare! Vilka kan vara intresserade och vart lägger man en slik träff! Kan det vara centralt i Tommelilla ;-)
Jag har alltså några ESP210 liggandes!! http://www.sweetpeas.se/controller-modu ... sp210.html
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Micke_s, har sett den sidan och installerat esp-idf och arduino tillägg för esp32. Och där fanns en till, platformIO. Och det är väl där man funderar på vilken väg man ska gå. Arduino-vägen är välkänd för min del. Esp-idf verkar med det lilla jag testat vara rätt annorlunda åtminstone vad gälller kompilering, nerladdning och även monitering under körning. Och platformIO vet jag inget om. Vilken väg tänker du gå?

Och jag såg Blynk härom stunden, verkade koolt men troligen något jag helt missat mer än att det är specifikt för esp32. Freertos var en likadan grej som dök upp. Det finns säkert massa mer. Kan vara att jag inte hängt med esp8266 så det mesta sånt är nytt. Jag har säkert svart bälte i googling men det är ofta tidsödande. Hade varit kul med åsikter från nån som gjort nåt projekt med esp32. Har ingen esp32 än men det är på ingång. Har ett litet projekt jag tänkt göra med en lite arduino pro mini, men varför inte prova nåt nytt och dräpa till med en esp32?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Lasp, är det "Första årliga ESP32-seminariet i Tommelilla" du försöker få igång?
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Esp32

Inlägg av ffredrik »

Menar ni Tomelilla?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Esp32

Inlägg av danielr112 »

Jag kör med båda. ESP8266 har ju mer saker till sig. Extremt med exempel.

Kör med Arduino IDE till dem så kommer det funka bra. Är bara klicka klicka så har man libbar och exempelkod.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Esp32

Inlägg av ToPNoTCH »

Har kört ett tag med den nu.

Jag har integrerat ESP-IDF i Eclipse Neon.

Har gjort lite drivers för:
ADS1115
DS1307
MAX6675

Har även portat u8g2 så det funkar för ESP32 (library för de flesta monokrom displayer)
Har även lyckats få en Mongoose WEB-Server snurrande på ESP32.

Sen har jag mest kört igenom och testat interna pheriphals typ led-c osv.
Allt ovanstående i C.

Jag rekommenderar "Kolbans Book on ESP32" https://leanpub.com/ESP8266_ESP32. Man betalar efter samvete.

Har även kört Arduino kod på den och det verkar funka bra. Testade den med Blynk som verkar vara ett fantastiskt snabbt sätt att bygga lite IOT grejor.
Tog mindre än 15 min att ha en app som kan styra och styras av ESP32 över internet.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Att du skriver drivrutiner är det för att du är proffs eller för att det behövs? Vad finns det för färdiga rutiner för esp-idf, med arduino finns deras library men för esp-idf? Jag använder inte eclipse men kan tänka mej att göra det. Arduinos editor kan man ha åsikter om. Integrationen med esp-idf i eclipse är det mycket jobb eller något som funkar direkt?

Har nu läst boken, eller i alla fall innehållsförteckningen som är på 40 sidor bara den.
Kollat på Mongoose OS. Jaha där är en miljö till. Detta verkar vara en större fråga än jag först trodde. Här är en bild från en youtube video där någon listat upp de miljöer för esp32 han kände till.

Har tittat lite till på Blynk och för det lilla projektet jag har på gång så tror jag att jag gör det i Blynk. Blir lite programmering men all presentation kan få gå via appen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Esp32

Inlägg av ToPNoTCH »

Med driver menar jag det du i Arduino världen kallar "library". Att jag skrivit koden och just för dom prylarna är helt enkelt att det var vad jag hade kvar av mitt labb efter min villa brann och jag köper inga prylar förens jag får flytta hem efter återställningen som beräknas vara klar i September.

Jag har sett det som en "egen utbildning".

Jag tyckte det vara lätt att få ESP-IDF att funka i Eclipse. Finns enkla steg för steg anvisningar.

Det du måste bestämma dig för är om du vill programmera i "Arduino native" kod eller i C.
Det är detta som kommer att styra valet av utvecklingsmiljö.

Observera att Blynk förutsätter att du kör Arduino kod på ESP32.
För att kunna kompilera Arduino kod mot ESP32 måste man fippla in lite filer i Arduinos katalogstruktur och för Blynk lägga till "Blynk library".
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Esp32

Inlägg av Andax »

Kan rekommendera http://platformio.org

IDE med stöd för ESP och arduino. Tar hand om installation av dependecies mm
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Esp32

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ni ser så många tips och tankar som kommer upp om Esp miljön.
Det var min tanke att kunna skapa en fysisk träff där man lättare får tips och pushar i rätt riktning. Bara att se någon annan hantera en editor kan vara lovvärt som framsteg.
För min del, som både har mycken tid, och kanske just ingen, är platsen mindre betydelsefull.
Mitt förslag med Tomelilla, som jag inte ens kunde stava till, var ju att en Sef medlem med Esp tankar finns där Sweet !
Men det kanske fungerar med en virtuell mötesplats ?
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Fick igång det igår under eclipse. Det fanns ju instruktioner i boken, borde kollat där naturligtvis. Det var inte speciellt svårt, det löste sej när jag fattade att IDF_PATH inte var /home/hawkan/esp-idf utan c:\msys32\home\hawkan\esp-idf.
Har för övrigt läst nåt hundratal sidor i boken och det är såpass intressant att jag fortsätter läsa. Mycket bra med all info samlat på ett ställe. Hade tagit massor av tid att få fram via diverse forum osv.

Försöker få grepp om drivers eller bibliotek under esp-idf. Grundläggande funktioner för att använda alla bussar och enheter som finns på esp32 finns med i esp-idf. Vad jag förstår hittills finns det bibliotek för de mesta externa enheter och givare osv, fast utspritt i olika github-arkiv. Ska titta lite mera på detta.

PlatformIO. Kan du ge mer info kanske vad styrkan är?

echo Tommelilla | sed s/mm/m/g
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Re: Esp32

Inlägg av Andax »

Fördelen med PlatformIO är att det är plug and play. Dvs du kan välja vilken processor du ska köra mot, och om du (i fallet med ESP) vill köra Arduino api eller espressif och det sätter upp projektet med hela toolchain åt dig.
Sedan finns det stöd för packet managing om du vill lägga till stöd för funktioner, tex web sockets mm
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Esp32

Inlägg av hawkan »

Har installerat PlatformIO för Atom och detta verkar bli en favorit. Mycket bra första intryck.
Kunde direkt importera ett Arduino-projekt, kompilera och ladda till brädan.
Behövde bara deklarera funktionerna i förväg, inkludera Arduino.h samt byta namn från .ino till .cpp.
Minst lika bra så här långt. Editorn är mycket bättre än arduinos och det utan att
listat ut några unika funktioner än. Ser ju att det finns kopplingar till t ex github och anar att det finns potential.

Men en grej jag skulla vilja ha och som jag inte hittat direkt är enkel tillgång till exempel-koden,
alltså de exemplen som följer med ett nedladdat bibliotek.
Skriv svar