Digispark Attiny85 problem...

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Digispark Attiny85 problem...

Inlägg av Bigstone »

Har försökt sparka liv i en "Digispark" Attiny85 med micro USB port på men det går inget vidare.
Någon här som har erfarenhet av dessa små söta tingestar?
Kör med Windows 10, drivrutinerna är ok (hittar kortet i enhetshanteraren) och det tycks reagera när man kopplar in till IDE'n och ska ladda upp programvara men där tar det stopp.
A. Det tar ~3 minuter att ladda upp koden. Normalt?
B. Efter att uppladdningen är klar så kopplar 85'an bort sig från USB för att nästan omgående koppla in sig igen, efter 5 sekunder kopplar den bort sig och sedan kopplar den upp sig igen nästan direkt. Så håller den på och loopar.
C. Kopplar jag in en extern strömkälla på den så verkar den inte köra mitt program "Blink", bara power LED lyser.

Har provat det mesta i "programmerare" väg i menyn i Arduino IDE (ver. 1.6.5, då 1.8.2 inte funkade ihop med Digisparken. Har även provat 1.0.4 som följde med i zip paketet) och andra "Boards" som tex. TinyCore, inget hjälper. :(

Hilfe! :?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Digispark Attiny85 problem...

Inlägg av Magnus_K »

När jag hade liknande problem med USBn till mitt arduino-kort så visade det sig att ett annat program på datorn låg och störde.

Har du möjlighet att testa på annan dator? Alternativt sluta ner så många bakgrundsprogram som möjligt och testa igen.
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Digispark Attiny85 problem...

Inlägg av Jonaz »

Skulle man inte ha usb sladden uttagen, trcka på ladda upp, så kommer det en text som säger till när man skall stoppa i sladden igen?
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Digispark Attiny85 problem...

Inlägg av Bigstone »

Jo, det är precis det förfarandet jag gått efter men si det funkar inte någe vidare iaf. . :doubt:
Just nu verkar det som jag dessutom lyckats låsa den lille filuren. :doh: Windows känner inte av den när den ansluts, suck!
Har inte haft något inkopplat på den än heller så hur jag kunnat lyckats med det övergår mitt kunnande. :humm: :(
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Digispark Attiny85 problem...

Inlägg av Bigstone »

Ok. Konstaterat att jag lyckades driva min första Digispark till limbo tillstånd. :(

Desto bättre gick det med No. 2, nu funkar det att använda Arduino IDE 1.6.5. :D
För att ge svar på mina egan frågor i fall någon annan hittar detta och söker svar till snarlika problem:

A."Det tar ~3 minuter att ladda upp koden. Normalt?" NEJ! Din kod ska laddas upp så fort som du pluggar in din Digispark! Hela processen tar ca. 15 sekunder. Sedan görs en intern reset och ditt program ska hoppa igång omedelbart.

B. Om din Digispark hamnar i en loop i att starta om och om och om igen var 5'e sekund (märks i windows som att du håller på att dra ur och sätta i en maskinvara i usb porten hela tiden) så är det något galet. Prova att programmera om den genom en annan usb port men osäkert på att det hjälper. En nyinstallation av bootloadern är nog den bästa medicinen.

C. I mitt fall var det bootloadern som jag lyckats krascha (troligen pga. en gröngölings okunskap :vissla: :bravo: ) men det kan ju vara så att din kod funkar bara det att du kanske valt fel pinnar? Test LED'en på min Digispark sitter på pinne 1 men det var inte helt självklart från början då det florerar ett gäng kopior ute på marknaden. Prova "Blink" och byt mellan pinne till 0, 1 eller 2.

För dig som är helt grön på dessa små och tänkt skaffa så har jag ett par tips:
1. Ladda ned Arduino IDE 1.6.5 Non admin zip filen så kan du ha den installerad paralellt med nyare versioner. För Digispark är inte alltid kompis med nyare versioner. Vet inte helt varför.

2. Installera drivrutinerna för den lille gynnaren. Finn tom. en instruktionsfilm på detta här: https://www.youtube.com/watch?v=MmDBvgrYGZs

3. Gå till denna länk och följ instruktionerna, NOGRANT! http://digistump.com/wiki/digispark/tut ... connecting

4. Skriv ditt program. Se till att din Digispark INTE är inkopplad. Klicka på "ladda upp" och när texten "Running Digispark Uploader... Plug in device now... (will timeout in 60 seconds)" kan du plugga in den. Sedan ska det ta 10~20 sekunder att ladda upp ditt program. Sedan ska den koppla ur sig från USB och starta ditt program.

För mig fungerar följande inställningar under menyn "Verktyg" i IDE 1.6.5:
Kort: Digispark (Default - 16.5mhz) Är rätt säker på att de inte menar milli hertz, ska nog vara MHz. ;)
Programmerare: Micronucleus
Skriv svar