Arduino/MySensors nybörjare

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av G-man »

Så, jag har fått för mig att ge mig på Arduino och detta genom att snickra lite MySensors projekt som kan komma till nytta direkt

Gissar att det finns lite folk som håller på med sånt här så jag önskar tips om vad som bör finnas i ens arsenal hemma för att det ska gå så smidigt som möjligt.

Jag har redan plockat på mig en del och beställt. Dock så undrar jag vad man ska programmera dessa med?

https://www.aliexpress.com/item/Free-Sh ... 20131.html

I övrigt har jag beställt

Dupont kablar
Ett gäng NRF24L01 Wlankort
En annan typ av Wlankort med högre effekt och antenn till kontrollern
5V Aduino Nano till kontroller
3.3V kort till batteridriva sakerStep up från 0.8V till 3.3V

Samt några DS18B20 med sladd, tveksam om dessa funkar men annars köper jag från M.nu
Pull up motstånd och lite kondingar
Ska titta på fuktighetsensor och lite annat kul som man kan göra sensorer med eller brytare...

Någon med tips på vad man bör ha för att starta upp verksamheten och ha lite att labba med utöver detta? Beställer man från Kina så tar det ju ett tag... och programeraren är ett frågetecken med förstås!

Andra som håller på med MySensors och kan dela med sig av succéer eller katastrofer?
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av hanpa »

Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2585
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av hawkan »

Ja nu står det i länken som hanpa la upp, men det är en enkel rs232 till usb converter som behövs. 3,3v eller 5v får man ha ordning på.

En sån här http://www.ebay.co.uk/itm/CH340G-USB-to ... SwsW9Y2oZF eller nån annan med ch340g, pl2303 eller ftdi.
noisek79
Inlägg: 4
Blev medlem: 17 augusti 2016, 10:33:41

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av noisek79 »

Jag är ingen flitig skribent på forumet och inte jätteerfaren på Arduino MEN .. :)

Fick hem en Mini från Wish häromdagen - beställd för över en månad sedan. Insåg att avsaknad av USB var trist på just Mini'n.
Har provat Uno, Pro Micro och Nano där Uno är sjyst "leka"-bräda medan Nano uppfyller smidighet ihop med fullt USB-stöd.

Ser inte riktigt glädjen med FTDI-programmerare och allt vad dom heter när man bara pular lite som hobby. Då är ren USB-porten på Nano (och Uno) oslagbart.

I övrigt helt underbara prytlar med alla möjligheter. Monitorerar laddning av 12V-batteri via solcell med en Ina219 till arduino - som skickar data via RFX 433 direkt till Tellstick Duo (förvisso på en RPi).
Eldade för övrigt upp min Pro Micro just på denna uppsättning. Varningens finger med Ina219 om man väljer Röd+Svart klämma för strömmätaren. Då hamnar solcellens Svarta strömmätar-klämma på pluspolen på batteriet - vilket orsakar knaster och rök när man i otänksamhet kopplar tillbaka klämmorna med omärkta kabelskor till Arduinon - med svart strömmätningsklämma till Ina'n vilken ska sitta på pluspolen. (polväxlade Micron - det gillade den inte)
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av hanpa »

Förstår inte heller riktigt vitsen med att inte ha en USB-port. Det är ju oerhört mycket enklare att både programmera och strömförsörja då.

Vad gäller programmering så brukar jag lägga in stöd för OTA (kör med ESP8266 men det är väl samma om man kör Arduino med stöd för Ethernet/shield antar jag). Då kan jag dels programmera om kortet på plats utan att behöva flytta det från annan plats till datorn, dels går själva laddningen mycket fortare. Dock fungerar inte seriemonitorn om jag inte har den inkopplad till USB-porten men det går ju att lösa på andra sätt om man vill ha spårutskrifter, exempelvis via webbserver eller MQTT.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av SeniorLemuren »

Vitsen med att inte ha USB-port på Arduinon är ju naturligtvis att den blir mindre och lättare. Det kan ha stor betydelse i vissa applikationer. Den är precis lika bekväm att programmera som UNO och de andra med USB eftersom man pluggar ihop den med en USB till RS232 converter för 6 spänn när den skall programmeras. Den jag har ger både 5 V och 3.3 Volt valbar utsp.
mulpac
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:10:59

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av mulpac »

hanpa skrev: lägga in stöd för OTA (kör med ESP8266
Samma här, använder korten NodeMCU V3 och D1. Nästan löjligt enkelt att bara lägga in första mjukvaran via den inbyggda USB-porten. Sedan är det bara att placera den på sin plats eftersom man kommer åt den på WiFi-nätet. Inbyggd webserver så man kan styra den och läsa mätvärden via webläsare och script, OTA uppdatering av mjukvara, debugutskrifter via telnet. Korten kostar ca 3 USD på ali.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av G-man »

Tack för svar!

Jag har beställt både 3.3V varianter och 5V varianter med USB. Den primära anledningen till att 3.3V varianten kommer med(utan usb) är att det - efter vad jag har läst- fungerar mycket bättre med batteriapplikationer. Jag hoppas på batteritider på 1år iallafall på 4st AA batterier.
Tempgivare och fuktgivare kommer att sitta på mörka ställen utan tillgång till el och där ser jag ju gärna att batteritiden är så bra som det bara går! Där detta inte är nödvändigt och man kör med en väggvårta eller så så är ju helt klart 5V kanske smidigare.

Bra tips med strömmätaren! Jag har beställt en programmerare med :) Har dessutom sett att det finns fjärrstyrda relän på wifi som går att programmera om för att passa mysensors om man har programmeraren.

Nu är jag dock nybörjare, så OTA kan kanske komma till sen när jag har fått stil på förståelsen och vill kunna ändra mycket och då inte orkar plugga i och ur sakerna. Smidigt helt klart!
mulpac
Inlägg: 9
Blev medlem: 8 augusti 2013, 13:10:59

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av mulpac »

Antagligen Sonoff? Också ESP8266, men på ett kort med strömförsörjning och relä. Dock för lite minne för OTA och få I/O tillgängliga. Den sladdmonterade har dessutom tveksam layout på strömförsörjningen om man vill dra ut signalkablar på ett säkert sätt. Möjligt att varianten som sätts direkt i vägguttaget är bättre i det avseendet.
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av G-man »

Ytterligare funktion på dem än att kunna göra dem till en del on/off saker känns inte aktuellt som jag ser det nu. Men det vore väl förstås fint om de kan agera repeater ... men min start kommer nog att först få dem att fungera som de är utlagda som exempel och sen börja labba :) Jag tittade lite på hur de har dimensionerat och placerat 230v grejorna på det och ser SER ok ut(utan att ha sak kunskap om saken) men att dra ut något från den ska man nog som du påpekar vara försiktig med.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av hanpa »

Den vanliga Sonoffen är sämst elsäkerhetsmässigt om man tänker koppla in något eget. TH10/TH16 är bättre. Och så måste man vara noga med att inte ha elkabeln inkopplad när man programmerar utan kopplar in egen strömförsörjning.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

Jag använder Mysensors. Planen var för att göra något eget men insåg att det aldrig kommer bli klart. Googlade runt och hittade inte så många alternativ som hanterade all kommunikation, hade möjlighet för repeaters osv och lätt integreras med hemautomationssytem så som OpenHAB och viss säkerhetsfunktioner (signering i detta fall). Tyckte Mysensors verkade sådär från början men numera fungerar det rätt bra.

Första misstaget var att börja med NRF24. Urdålig räckvidd, det är enbart priset som är bra.
Succén var att byta till RFM69 (433MHz), enormt mycket bättre räckvidd och allmänt mycket mer stabil. Priset är högre men hade kunnat betala det dubbla för att slippa NRF24. :)

Du är med på att radion ska drivas med 3.3V va? Alltså behöver du spänningsregulator om du ska köra med 5V-arduino.
Nu minns jag inte hur det var med NRF24 om ingångarna var 5V-toleranta, men tror det, RFM69 är inte det. Jag kör allt på 3.3V, finns ingen större anledning till att inte göra det.

För batteridrivning är Pro Mini helt rätt val med avsaknaden av UART-USB-krets som bara fördyrar och drar mer ström. Det är lika lätt att koppla in en extern adapter när den ska programmeras.

Du skriver 4st AA-batterier. Då kommer du behöva använda spänningsregulatorn på kortet och det gör att allt drar mycket mer ström än nödvändigt.
Ta istället bort regulatorn, eller kapa ledningarna till den (likaså med lysdioder som lyser konstant), och mata kortet direkt med två AA-batterier i serie. Det ger dig en strömförbrukningen på ~6uA när processorn/radion sover istället för att par hundra uA som regulatorn drar.
Här är en halvbra förklaring hur du kan göra:
https://www.mysensors.org/build/battery

Säkert mer som jag gjort och ändrat, men fråga om det är något. :)
Användarvisningsbild
Xyzzy
Inlägg: 1222
Blev medlem: 30 januari 2004, 22:31:07
Ort: Uppsala, Sweden

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Xyzzy »

Jag hade också problem med räckvidden på NRFer till jag testade tipset att sätta rejält med bulk på matningen.
Minns jag rätt rekommenderades >100uF så nära kretsen som möjligt.
När jag pillade dit en, gissar på max 100uF, ökade räckvidden från kanske max 10m till över 60m, då tog raksträckan jag provade på slut.
Så att de har dålig räckvidd håller jag inte med om, men allt är ju förstås relativt ;-)
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av Borre »

Bra avkoppling och nån större kondensatorn behövs för bägge radiokretsar.
Helt oanvändbar är den kanske inte. Men i ett hus med några väggar osv blir den snabbt dålig.
I jämförelse har jag inga problem med RFM69 från källaren till övervåningen, genom två våningar och flertalet väggar av betong. Med NRF24 var jag glad om det gick mellan en våning.
Men som sagt, allt är väl relativt.. Test går alltid. :)
G-man
EF Sponsor
Inlägg: 1368
Blev medlem: 21 december 2005, 20:04:36
Ort: Lkpg

Re: Arduino/MySensors nybörjare

Inlägg av G-man »

Jag bugar och bockar för svaren och erfarenheterna!

Borre:
Tanken med 4st AA var att köra med 2st parallellt, så utspänningen blir fortfarande 3V från den, sen är faktiskt tanken att köra en step up varianten som går från 1,8-3,3V pga att lägsta nivån för en del sensorer är >3V tex 18DSB20, det kan kosta på lite i förbrukningen men kanske minska problemen med krångel med sensorer.
Egentligen hade jag helst kört med Lipo 18650 batterier för att sätta en laddkrets på batteripacket så jag enkelt hade kunnat ladda upp dem på plats med en powerbank.. men det verkar vara lite småbökigt att hitta rätt DC-DC lösning med det för en hygglig förbrukning... 4,2V i topp spänning alt 8,4V verkar vara ett område som de håller sig ifrån...

Jag såg att en svensk hade gjort en kretskortslayout för snabb montering av basprylarna som jag funderade på att beställa några av... har inte landat i vilken typ av kort jag ska satsa på ännu... eller om jag ska ta 2 varianter...

Jag ska testa att göra en Gateway med RFM69 i ett senare skede, egentligen mest för att jag är nyfiken på vad jag kan snappa upp mer i radionnätet, jag har idag en RFXCom redan så det kanske finns risk för att det blir bråkigare på radionätet med den med?

Bra tips med större kondingar, jag läste om att ha en 4,7uF men det verkar som man kan öka på det en hel del då...
Skriv svar