Nya kort för FPGA? SystemVerilog?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Nya kort för FPGA? SystemVerilog?

Inlägg av abcabc »

Jag har kollat runt lite om det finns något nytt kort med FPGA men verkar inte riktigt hitta något nytt som verkar intressant.

Jag har för några år sedan labbat med kortet "mojo", mycket roligt, jag byggde en liten cpu bland annat, jag har för mig 10 instruktioner men troligen turingkomplett, superortogonal, skalbar med en define innan kompilering med bitbredd från 4 bitar och i närheten av 64 bitar, sedan började den bete sig konstigt. Det mest avancerade program jag skrev i med min egna maskinkod var att blinka en lysdiod.

Det fanns då även ett kort som hette "Papilio" som var ganska öppen och med en "user community", men inget nytt verkar ha kommit från dem.

Något jag nu är lite intresserad av är om det går att får tag på utvecklingsmiljö i SystemVerilog gratis, för labb/studier alltså. När jag höll på fanns det ej.

Någon som vet läget för närvarande med nya kort och SystemVerilog?
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5719
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Nya kort för FPGA? SystemVerilog?

Inlägg av rvl »

Kollat LOGI? Ser öppet ut. Kort finns åtminstone via Farnell.
https://github.com/fpga-logi
Användarvisningsbild
abcabc
Inlägg: 188
Blev medlem: 13 september 2014, 21:59:16

Re: Nya kort för FPGA? SystemVerilog?

Inlägg av abcabc »

LOGI verkar intressant, speciellt detta att man man kopplar till RPi eller Beaglebone, det nämns även att den har pinkompabilitet med Arduino vilket kan vara praktiskt.
Lite dyr dock jämfört med Mojo och Papilio.

För mig så vet jag inte, det är inga nya portar vad jag förstår (typ hdmi eller vga, men har sata som jag inte är så intresserad av) så inget riktigt skiljer sig från Mojo, men för de som är nya inom detta så verkar ju detta vara en bättre lösning, att ta sin RPi och jacka in detta kort.

Jag måste starkt råda alla med elektronikintresse och intresse i inbyggda system att labba och lära om FPGA, för mig var det extremt lärorikt och det vidgade mina vyer på många olika sätt, jag fick en känsla och förståelse för parallellitet på ett helt nytt sätt, timing, och en många andra saker.

Är det någon här som har praktisk erfarenhet av dessa kort, eller någon någon som är sugen att köpa?
Användarvisningsbild
ucadv
Inlägg: 203
Blev medlem: 29 januari 2007, 23:13:49

Re: Nya kort för FPGA? SystemVerilog?

Inlägg av ucadv »

det finns numera ett open source toolchain för fpga:

http://www.clifford.at/yosys/


för simulering kan du kanske använda verilator (även den öppen källkod)?
Skriv svar