blåtandsmodul och RS232.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

blåtandsmodul och RS232.

Inlägg av jesse »

Jag har ett mätinstrument som spottar ur sig data regelbundet via RS232. Jag vill använda blåtand för att kunna ansluta t.ex. dator eller padda med terminalprogram.
Jag har köpt en UCBT232EXA från Nordfield.

Bild

Denna sätter jag in i en PC (RS232) och ställer in inställningarna via terminalprogram:
DIP=N
AUTO=Y
DISCOVER=Y
NAME=BMS (or any other name for the bluetooth device)
BAUDRATE = 115200
Jag parar den med min blåtand-dongel i PC-n och ser att den kopplar upp. Det funerar bra.
BT-modulen ställer jag in som "DTE".

Sedan flyttar jag över blåtandsadaptern till mätinstrumentet.
Men då kan den plötsligt inte koppla upp sig!

Problemet är följande: När den strömsätts så går den direkt in i command-mode och ligger där till jag (fjärr)ansluter via blåtand - då går den över i data-mode.
Men när instrumentet hela tiden spottar ur sig data så försöker den tolka detta som långa och felaktiga kommandon och detta verkar blockera att den kopplar upp.
Om jag bryter TX-ledaren från instrumentet i ett par sekunder och samtidigt koppar upp via BT så funkar det.

Jag hittar ingen inställning där den startar upp direkt i data-läge, eller i alla fall inte i kommando-läge.
Är det nån som har gjort nåt liknande och hittat en modul som klarar av att koppla upp så fort den blir strömsatt även om det kommer en ström data redan innan den kopplat upp? För det verkar ju som om den här modulen inte riktigt går att konfigurera så som jag vill... (jag har provat massor av inställningar de flesta fungerar inte alls).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: blåtandsmodul och RS232.

Inlägg av mrfrenzy »

Som jag tolkar det så startar den alltid i dataläge normalt sett, men om maskinen skickar "<<<" via RS232 så går den över i command-läge.

Det kan man förhindra genom att ändra inställningen: "<<<=N"
Då ska den aldrig gå över i command-läge oavsett vad som skickas på fysiska porten.

Om den gör det så är det en bugg och du bör kolla med supporten.

En nödlösning är ju att ha en mosfet som blockerar TX tills man sätter CTS/RTS via blåtand men tycker verkligen inte det ska behövas.
Skriv svar