Fråga om Firmware

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Fråga om Firmware

Inlägg av marcushofflander »

Hej.
Jag har börjat titta på Bluetoothmodulen Hc-06:
https://www.olimex.com/Products/Compone ... s/hc06.pdf

Jag upptäckte att denna modul har kapacitet till mer än bara Bluetooth så som flertalet I/O, men som inte är aktiva.
Det är bara 3 av PIO som gör något.
Jag tänkte att då borde man ju kunna skriva program till denna och på det sättet kanske slippa använda en extern MCU.
När jag kollade runt lite så såg jag att denna programmeras med firmware. När jag kollade snabbt på wikipedia om firmware så tolkade jag det som att det var samma sak som att programmera en annan MCU, som PIC. Tänker jag rätt här?

Är det möjligt att det finns en c-kod där ute som innehåller modulens kod som man kan modifiera och den skjuta in?
Jag har inte letat speciellt mycket än för jag har en tenta imorgon i Realtidsystem, tror jag kan ta den :), men jag har svårt att sova för jag ligger och funderar på hur det kan ligga till.
Ha det fint!/
Marcus
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av TomasL »

Resten är sannolikt inte anslutna någonstans.
För att veta hur du skall göra måste du hitta data på BT-chipsetet.
Troligen så får du inte fram någon information då information kring dylika kretsar brukar vara begränsade med NDSer och enbart riktiga kunder kan få tillgång till dem.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ser ut att vara ett spännande och kunnigt företag detta wavesen.com
http://www.wavesen.com/mysys/db_picture ... 156101.pdf

Har då flera moduler av BT hemma?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av TomasL »

Jo, men när det handlar om mjukvaran i kretsarna så handlar det ju trotts allt om tillverkaren av chipsetet och inte en korttillverkare.
Sedan kanske de är samma i detta fallet, men det är ju lite svårt att veta.
Dessutom var ju det länkade databladet tämligen instruktivt, eller?
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av marcushofflander »

Ah. Ok.
Men när det gäller min tanke om firmware, tänker jag rätt?
Alltså, skapar jag firmware till min PIC när jag programmerar den? kanske till och med att man skapa firmware till arduinon?
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av Mr Andersson »

Jo det är rätt tänkt. Firmware är bara ett annat ord för programvara.
Visst skulle det teoretiskt gå att programmera om din BT-modul med hemmagjord firmware, men utan dokumentation så är det extremt mycket jobb att försöka luska ut instruktionsuppsättning, filformat, uppdateringsprotokoll, etc.
marcushofflander
Inlägg: 50
Blev medlem: 17 mars 2016, 15:02:14

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av marcushofflander »

Ok.
När jag spånar igenom databladet så får jag uppfattningen att man kan få ut väldigt mycket för att kunna skapa något eget, dock så har jag inte tiden att luska på det nu. Men i framtiden kanske. Hittar säkert någon som löst det där när jag gräver vidare i framtiden.
Tack för alla svaren!

https://cdn.sparkfun.com/datasheets/Wir ... asheet.pdf
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av Nerre »

Jag tror det svåraste är att lista ut hur man får in ny kod i den och kan få ut data från koden.

Tittar man t.ex. på OpenWRTs hemsida så kan man se hur folk gör när de försöker porta OpenWRT till olika produkter.

Första steget är ju att lista ut hur man kan stoppa in egen kod. Sen för att skriva koden måste man veta vad det är för processor.

Och för att man ska kunna ha nån nytta av koden måste man på nåt sätt kunna få ut information om vad koden hittar.

Sen är det väl "bara" att helt enkelt skriva kod som scannar av adressrymden och ser hur mycket ROM och RAM det verkar finnas och om det verkar finnas I/O-adresser etc.

Men som sagt var, man måste veta vad för protokoll man kan flasha in ny mjukvara med och hur man kan få output från den (ex. seriekonsoll).

Nu verkar ju den där kretsen iofs ha en inbyggd UART och den har SPI, och de portarna är utdragna åtkomligt på modulen, så det är kanske inte så svårt att få igång det.

Men skriva hela mjukvaran själv vill du nog inte, så antingen behöver du får tag på källkoden till deras mjukvara eller t.ex. försöka stoppa in en porterad version av linux eller nåt liknande.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av Mr Andersson »

The user may write custom application code to run on the BlueCore VM using BlueLab SDK supplied with the BlueLab
Multimedia and Casira development kits, available separately from CSR. This code will then execute alongside the
main BlueCore firmware. The user is able to make calls to the BlueCore firmware for various operations.
Men sen om det går att få tag i SDK:n som vanlig hemmaanvändare är ju en annan fråga. Eftersom det är hobbyhatande qualcomm som äger csr måste man förmodligen skriva på 13 NDA och en order på minst 5 miljoner chip först.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av lillahuset »

Qualcomm är inte roliga. :(
nifelheim
Den första
Inlägg: 2318
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Fråga om Firmware

Inlägg av nifelheim »

Enligt Byron
http://byron76.blogspot.se/2011/09/upgr ... odule.html

Finns SDK " bluesuite 2.4" att ladda ner här:
https://www.csrsupport.com/document.php?did=31600

efter att du registrerat dig.



Här är väl någon som gjort ungefär vad du tänkte:
http://pfalcon-oe.blogspot.se/2012/04/o ... r.html?m=1

Lycka till :)
Skriv svar