Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av Nerre »

Man ska inte använda engelska termer när man skriver på svenska. Detta eftersom ibland så betyder ett ord olika saker på engelska respektive svenska, och i skriven text syns det inte om ett ord står på svenska eller engelska.

I såna fall ska alltså hela texten vara på engelska, men engelska texter som förklarar mikrocontrollers finns det väl redan dussintals av så det är ingen vits att uppfinna hjulet på nåt.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33750
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av Glenn »

Dock är ju vissa ord så etablerade att det är svårt att använda svenska översättningar, interupt tex, enklare än avbrottsbegäran, i synnerhget brukar dte gälla när man skriver om datorer, jag har en bok som jag har för mej heter "UNIX och X i praktiken" där man konsekvent överstt allt, och då talar om exempelvis "X-betjänt" istället för X server och liknande, otroligt förvirrande bok.
persika
EF Sponsor
Inlägg: 1347
Blev medlem: 31 juli 2006, 22:14:37
Ort: Österlen, Skåne

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av persika »

:tumner:
Användarvisningsbild
ecenier
Inlägg: 1105
Blev medlem: 13 december 2007, 17:51:42
Ort: Älvsjö
Kontakt:

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av ecenier »

Mycket bra initiativ @icecap



.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av Micke_s »

Går man från 8-bits värden och tittar på arm cortex m så har de nästan alltid register för sätta enskilda bitar i en port.
Men shadowing är rätt så vanligt med den äldre arkiteturen..
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43176
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av sodjan »

> interupt tex, enklare än avbrottsbegäran,

interrupt: avbrott
interrupt request: avbrottsbegäran

Men ja, det blir inte lätt då man kanske även behöver referera
till (engelsk) dokumentation eller liknande. Det viktiga är att
vara tydlig och konsekvent. En liten ordlista med begrepp och
"svåra ord" kan vara ett bra komplement.
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av BJ »

Dock bör du skriva Microcontroller

Annars är ju mikrodator ett vanligt svenskt ord.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av ie »

Nja, en dator refererar väl vanligtvis till ett komplett system med disk, tgb etc.

Microcontroller jämställs mera med en CPU med pereferikretsar.

(I alla fall i min värld :) )

Man brukade kalla ABC80, Commodore mfl för mikrodatorer.

/Ingvar
BJ
Inlägg: 8218
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av BJ »

Okej. :)
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av Castor »

Vad vissa verkar glömma är att engelska inte är lätt för alla att förstå, många har problem att läsa texter skrivna på svenska och att försöka förstå en teknisk text på engelska är för många omöjligt. Bra initiativ Icecap.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mikroprocessor förståelse (del B)

Inlägg av Icecap »

Det är många åsikter i denna tråd - och det är bra!!!

Jag läser dom (och tackar för heja-ropen) och jag funderar på att skriva mer när andan faller på. Det kan mycket väl vara att det blir ett avsnitt om terminologi och förklaringen till varför den är viktig.

Min plan är att OM jag kommer så långt att det är något att hänga i granen att stycka allting ihop, med snygg sidinddelning osv. så att det blir ett dokument av det hela.

Men kom ihåg: detta är en protest mot att folk står still för att de inte hittar nästa steg.

Jag minns då jag själv började intressera mig för elektronik (1969, minns det som det var igår) - det var många böcker på biblioteket om grundläggande elektronik, komponenters funktion och data, massa av tips på att bygga multivibratorer - men att sedan gå vidare betydde att läsa tunga böcker för ingenjörer med matematik jag som 7-åring hade en del problem med så att säga.

Jag hoppas att en begränsat avancerat beskrivning kan ge en lust att ta sig an en periferenhet åt gången och inse att det är inte så himla svårt ändå. Att dom som behöver och vill kan ha lite under fötterna och gå framåt. Om inte annat kan det ge upphov till mer riktade frågor, baserat på lite mer insikt - vilket ju oftast brukar ge riktigt bra svar här i forumet.

Jag ser många med Arduino (och dylika verktyg) ha riktigt bra idéer (och några dåliga också) men där den bristande insikten i µC och periferenheter ställer till det och stympar ett projekt som annars hade potential att bli skitkul, riktigt bra eller coolt - eller en kombination därav.

Rörande engelska/svenska: jag programmerar uteslutande i engelsk språk, alla kommentarer osv.
Jag läser bara datablad på engelsk (och ibland kinesisk fast det är tungt) och ja, språket inom elektroniken är för mig engelska.

Men det finns en hel del inlägg i detta forum där det är tydligt att vissa personer har stora problem med att läsa och förstå engelska - och det kan jag förstå! Att läsa ett datablad över en µC för första gången kan vara skrämmande nog, speciellt om man har en mycket ytlig kunnande om hur en µC fungerar.

Att sedan läsa det på ett språk man inte är bra känd med (teknisk engelsk är inte helt enkelt) gör det knappast enklare att fatta vad som händer och vad man måste göra.

Det tog sin tid för mig att bli flytande på engelska och det tog sin tid att lära hur en µC fungerar - så kan man ta ett av dessa steg åt gången kan det vara enklare att ta de steg - och resultatet kan i slutändan vara att vi gemensamt kan ge en intresserat verktyg nog att ändra världen - förhoppningsvis till det bättre.

Och allvarligt: det skulle göra mig glad! Att vara en kugg i maskinen är inte så dumt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26136
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

Inlägg av Icecap »

Har uppdaterat "en aning" i första inlägget.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

Inlägg av newbadboy »

Helt underbart.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

Inlägg av ie »

Jättelyft!

En liten petitess... "isär" -> "i sig" så blir svenskan bättre.

Glad påsk
Ingvar
anbj
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 juni 2011, 23:02:22
Ort: Piteå

Re: Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

Inlägg av anbj »

Kanonbra initiativ. Har nu suttit och skummläst lite. (Tom. emacs klarar idag av pdf formatet)
:tumupp: :tumupp:
Själv brukar jag ha svårt att läsa tekninsk literatur på svenska då det blir för mycket svengelska för mitt sinne.
Skriv svar