Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

Inlägg av hanpa »

Bra initiativ men vad gäller "Arduino-folket" så anser jag att man inte behöver veta mer än vad man behöver. RISC, CISC, helt ointressant. Även internt att CPU har ackumulator. ROM, nja. EEPROM visst. Etc. Det finns många utmärkta böcker om Arduino som förklarar saker utmärkt, problemet är nog att många är för snåla/lata för att skaffa en sådan och läsa utan man googlar och hittar lösa pusselbitar, dessutom en blandning mellan korrekt och felaktig/gammal information.
Jag har aldrig sett en kompiler som kan använda de speciella nordiska bokstäver i namngivningen
och min personliga åsikt är att all programmering sker på engelska.
Kompilator heter det ju på svenska, en liten detalj.

Vad gäller programmering på engelska eller svenska så föredrar jag engelska men det händer att jag skriver på svenska, gäller framförallt i kommentarer. Jag programmerar en hel del i Swift och där kan man använda unicode i variabelnamn, inklusive emojis. Det är knappast att rekommendera men det går. Svenska variabelnamn borde ju vara OK men det är mer vanan som gör att man inte vill, plus att det kan se fult ut att blanda egna typer med språkets element på engelska. Exempel på körbar kod (med utdata från körning) i Swift:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

Inlägg av SeniorLemuren »

Vad är det konstig inställning som får dig att tro att "Arduino folket" är ett särskilt folk som inte vill lära sig mer om mikroprocessorer och dessutom är "för snåla/lata"? Fördomar som du kan hålla för dig själv tycker jag.

EDIT /GeekJoan
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Mikroprocessor förståelse (nytt 2017-03-21)

Inlägg av Repaterion »

Enchipsdatorer kallades det för när jag gick i gymnasiet, tycker det känns som ett vettigt namn.
Skriv svar