MintySynth (Arduino minisynth)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick lära mig av Vetenskapens Värld, att för att bli gammal och klar i planeten, är en bra metod att lära sig något nytt. Jag har under några år skaffat mig en och annan kul mojäng - Arduino, PIC och jag kan ha haft en Raspberry Zero, men eftersom ingen ligger hemma kan det blivit fel vid köpet eller om jag snabbt sålde den vidare.

I höstas plockade jag fram mitt ArduinoUno-kit och började sakta testa mig fram. Utnyttjade de färdiga sketcher som kom med och skrev lite egna enkla. Testade med att programmera Atiny85 och en Arduino Nano, eller vad den nu kan heta. Till detta kommer, det som tråden strax ska handla om samt en Arduinoklon som skulle få plats i en pastillask (men som inte gjorde det) och har ett CADat universalkort till Atmega328. Jag har nog fastnat lite ...

Så var det något som fastnade på näthinnan. En Atmegabaserad mini, eller ska man säga mikrosynth - MintySynth. Någon instrumentbyggare i Oregon hade utvecklat en liten tjofräs som rymdes i en pastillburk (Altoids minpastiller). fem rattar, fem knappar och möjlighet att ansluta till MIDI. Egentligen en sekvenser med stora möjligheter att styra det mesta kring. En sådan, vilken Clas Ohlsson skulle benämnt som oumbärlig för sportfiskaren.
Jag beställe mitt kit från Adafruit (och fick betala sura pengar för intullning i Sverige).
Och det är ett kit: blandade komponenter, mönsterkort, en förprogrammerad Atmega och, om man betalar extra, en liten tablettask i plåt. Inget svårt att montera/löda ihop. Pillet var att få till trimpotarna och plexiglasbiten som ska styra upp dem.
När det hela var färdigbyggt och nerpressat i plåtasken fick jag ju testa och det funkade finfint. Fast vid ett senare test funkade ingenting. Inte ens lysdioderna lyste. :humf:
DÄRFÖR, ska jag sno ihop en till med diverse komponenter jag beställt och med en ny fräsch Atmega som ska programmeras med synthprogrammet, vilket tillhör kategorin "open code". Dock har ett första försök inte funkat så bra eftersom MIDI-biblioteket inte hittades.

Jaha, hur lägger man till bibliotek? I diverse instruktioner står det bara "... lätt som en plätt, bara inkludera biblioteket ...". Däremot får man tjugo sidor instruktioner hur man ska löda fast ett motstånd. Men nu har jag listat ut det och ska göra nya försök. Dock är målet att få originalsynthen att funka medan den lite större jag börjat snickra på får bli en kul grej till någon av grabbarna (sonen eller sonsonen).

Lite länkar:
MintySynths hemsida
Adafruits köpsida för Mintysynth
Nämnde jag Arduinogrejen som skulle passa i plåtburken?
Altoids minpastiller
Här fanns en bra beskrivning hur man installerar bibliotek inom parentes

Lite bilder:
mints_peppermint129289517614968938[1].png
IMG_0092.jpg
IMG_0095.jpg
IMG_0096.jpg
Om det inte framgått bör det nämnas att projektet går ut på att försöka få igång pastillburkssynthen OCH bygga en likadan i lite större format.
Som vanligt finns här ingen bortre tidsgräns och då är det väl egentligen inte ett projekt utan en process ... :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av Gizmo »

Kul projekt! Nått sånt borde jag också dra igång, ska bara få lite tid över...
Det där med att installera bibliotek höll jag på att bli smått tokig på, men det är inte så svårt:
Bra beskrivning här: https://www.arduino.cc/en/Guide/Libraries
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det som är så roligt med Arduino med tjock släkt är att det finns så otroligt mycket av allt. Om man som jag, gillar ljud coh vill pröva på programmering är det här definitivt en stor grej. Att sedan det mesta är upplagt så att man enkelt kan kopiera är ju ingen nackdel.

Jag hittar en del ogentligheter på mitt originalkort. Kan vara så att lödanslutningarna till battterihållarna är lite skumma. :idea:
mva2se
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 februari 2014, 16:45:06
Ort: Göteborg

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av mva2se »

Ser intressant ut. Hur ansluter du MIDI?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Inte alls! :wink:

Tänker nog heller inte göra det. Jag har ju en annan kompakt synth med MIDI in/ut.
mva2se
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 februari 2014, 16:45:06
Ort: Göteborg

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av mva2se »

Ok, vad är det för synth du byggt då, som har Midi? Du kanske skrivit om det på annan plats här på forumet.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är en Mutable Instruments Anushri:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... it=mutable
http://elektronikforumet.com/forum/view ... ri#p951297

Skaffade ett MIDI-keyboard (AKAI LPK25) men det var med USB-anslutning varför jag skaffat en sorts omvandlardosa Machine-nånting. Inte testat än. :roll:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Rensade bort lite lödtenn vid batterihållarna och tvättade med isopropanol. Nu funkar det om jag kör från nätaggregat. :)
mva2se
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 februari 2014, 16:45:06
Ort: Göteborg

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av mva2se »

Det verkar vara en kapabel liten burk, Anusrhin. Låter den bra?

Jag har också en LPK 25, numera bara till Ipaden, liten och smidig och standard. Jag utvecklade synthar en gång i tiden och då byggde jag b.la ett USB till CV-interface på en Microchip-platform, som tyvärr aldrig nådde produktionsstadiet. Men LKPn och andra USB-keyboads var smidiga komplement till analoga synthar, som jag höll på med.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

För att vara ärlig, vet inte. Har ju inte fått tummen ur röven för att koppla ihop allt. Fattas en MIDI-kabel till själva synthen. Har fått igång "slagverket" dock. Låter kul. Det sitter ju en Atmega som styr det mesta:

http://mutable-instruments.net/static/s ... i-revC.pdf
http://mutable-instruments.net/static/s ... l-revC.pdf
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

mva2se: Glömde fråga, hur kopplar du LPK25 till paddan? Och vad kör du för program i den?
mva2se
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 februari 2014, 16:45:06
Ort: Göteborg

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av mva2se »

Hmm, lite osäker, jag får kolla när jag kommer hem, men vi har en iPad med Lightning nu. För den gamla iPaden är det Apples 'Camera Kit' men nu med Ligthing så heter kabeln något annat. USB i ena änden och Lightning i den andra hursomhelst.

iPad'en mixtrar ju med strömförsörjningen via USB så vissa keyboards drar för mycket ström, och måste ha en USB-hub i mellan, men LPK'n funkar bra.

Programvara är blandat, Garageband funkar, en AKAI-synth som jag inte kommer på namnet på ny, och så Jordan Rudess 'Morphwiz'. De flesta appar med lite höjd verkar supporta Midi faktiskt.

Latecny är mer eller mindre noll och ljudkvaliteten är ju mycket bra på iPaden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har Moog-appen men vet inte om den styrs via MIDI.
mva2se
Inlägg: 10
Blev medlem: 7 februari 2014, 16:45:06
Ort: Göteborg

Re: MintySynth (Arduino minisynth)

Inlägg av mva2se »

Apple Adapter Lightning till USB heter den.

Jag hade fel, Morphwiz funkar inte, det var Jordantron som funkade, en annan app från Rudess.
Dessutom har jag alltså Akai Synthstation, och PerfectPiano som båda funkar.
Skriv svar