Lilypad Simblee projekt

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
melonsmasher100
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2017, 21:28:18

Lilypad Simblee projekt

Inlägg av melonsmasher100 »

Hej! Jag är en student som studerar till dataingenjör, kan ju därmed en del om programmering, speciellt högnivåprogrammering men har en väldigt begränsad kunskap när de gäller såna här komponenter! Då tänkte jag att det finns säkerligen folk som kan 1000x mer än mig här. 8)

Jag behöver en jätteliten komponent som jag lätt kan programmera så att den vid en open circuit på någon av "pinsen" skickar en signal via bluetooth.

Har hittat den här:
https://www.electrokit.com/lilypad-simb ... 7101.54029
samt:
https://www.electrokit.com/lilypad-batt ... tare.51931

och då undrar jag hur länge kan man förvänta sig att ett cr2032 kan hålla igång den här enheten om den enda funktionen den ska ha är att loopa igenom och kolla om det är en open circuit på en av "pinsen"? Finns det något billigare/bättre alternativ?

Jag jobbar med ett litet projekt och behöver endast den funktionaliteten på brädan då all annan funktionalitet ska finnas i den applikationen jag samtidigt jobbar på. (är väldigt viktigt att den är så liten som möjligt, helst mindre än 2x4 cm)

tack på förhand!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lilypad Simblee projekt

Inlägg av Magnus_K »

Välkommen till forumet!

Hur många inputs ska "kännas av" och med vilken frekvens räknar du med att det kommer ske?
melonsmasher100
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2017, 21:28:18

Re: Lilypad Simblee projekt

Inlägg av melonsmasher100 »

Tackar!

Bara ett enda input ska kännas av, det kommer ske väldigt väldigt sällan, så egentligen frågar jag väl hur länge den bör hålla genom att bara va igång och ansluten med bluetooth till telefonen utan att något skickas mellan dem.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lilypad Simblee projekt

Inlägg av Magnus_K »

Databladet var ju inte direkt jättebra till den där RFD77101:an (datablad).
Nu hoppas jag någon annan kan assistera mig lite men jag tror det kan bli en besvikelse att driva detta med ett CR2032. Om man kikar i databladet för Vartas Professional CR2032 (datablad) så ser man att spänningen sjunker ganska kraftigt vid ett strömuttag på "bara" 1mA. Vid en blåtandssänding så drar din Lilypad kring ~10mA, om än ett mycket kort tag.
MCU:n verkar tillåta att spänningen sjunker ner till 1,8V så det kan fungera.

Som jag förstår av Simplebee User Guide så kan du konfigurera vilken GPIO som extern interrupt och det verkar också som att en extern interrupt kan väcka upp modulen ur ULP (Ultra Low Power) Sleep, vilket är väldigt bra.
Enligt MCU:ns datablad så ska den enbart dra kring ~4µA vid ULP Sleep så om den inte behöver sända ofta så kommer batteriet räcka lääääänge :wink:

Svårt det här tycker jag. Hamnar alltid i såna här funderingar själv. Vilken typ av batteri lämpar sig bäst för applikationen.
Har personligen aldrig meckat med dessa moduler (eller blåtand heller för den delen), men vad jag skulle vilja sett på något av korten, är en sk superkonding. Denna kan stötta när man kommunicerar och sedan laddas upp i sakta mak av batteriet. Genom att göra så här så kan man använda sig av ett batteri med hög utgångsimpedans (men ofta låg självurladdning), men ändå kunna dra lite extra kräm ur det när man behöver.

Nu höll jag precis på att skriva "varför inte köpa och testa", men sen såg jag priset, 259:- ...

Kommer följa tråden och hoppas du får några bättre tips, men jag vågar tyvärr inte säga säkert.
Jag tror det kommer uppfylla dina önskemål men har inte en aning om hur många sändningar den fixar innan det klipper.
Lycka till! :tumupp:

Ps. va igång och ansluten med bluetooth till telefonen utan att något skickas mellan dem, PASS, vet inte vad som krävs för att denna koppling ska hållas aktiv. Någon som kan fylla i? Ds

EDIT: Läste lite om blåtand nu och det var mycket mer avancerat än vad jag trodde. Kollade på ditt kort igen och det är ju förberett för LiPo-cell, vilket också finns i väldigt små format. Kollade tex på den minsta jag hade hemma och den mäter 38x20mm och är på 370mAh.
Det är bara att köra på. Knappcellen är perfekt för lång gångtid och låg förbrukning. LiPo-cellen är kanon för "kort" gångtid och hög förbrukning. Det är ju bara att prova :)
melonsmasher100
Inlägg: 3
Blev medlem: 29 januari 2017, 21:28:18

Re: Lilypad Simblee projekt

Inlägg av melonsmasher100 »

Tack för ett bra svar! Då hoppar jag batterihållaren och letar upp något annat batteri som fungerar för det här. Testar beställa den och kör nåt test på hur länge jag kan få ett batteri att hålla, blir nog fler trådar här under projektets gång!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Lilypad Simblee projekt

Inlägg av Magnus_K »

Ja, du får gärna hållas oss uppdaterade. Allt sånt här är intressant!

Köp du en sån där modul och försök få till input:en etc först. Till en början kan du ju mata med två AA/AAA och göra lite ström-mätningar med mera. Av resultatet kan du säkert besluta dig ganska lätt om slutgiltig batterityp.
Skriv svar