Arduino RF 101

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Caniz
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 oktober 2013, 22:18:44

Arduino RF 101

Inlägg av Caniz »

Hej, allihopa!
Jag har en idé som jag skulle vilja förverkliga, men det hänger på att jag får rätt på RF-kommunikationen mellan en vanlig hederlig "självlärande" fjärrkontroll från eBay och en Arduino Nano.

Fjärrarna jag har är vanliga silvriga med 4 knappar och 433MHz. Till Nanon har jag en 433MHz rf-mottagare. Jag lyckas dock inte få dem att prata med varandra!

Till ett annat projekt har jag lyckats få två Nanos att prata med varandra med en rf-sändare och en rf-mottagare. Funkar utan problem. Den mottagande enheten visar temperaturen (som den tar emot via rf) på en liten display. Jag har därför provat att trycka på knapparna på en av mina fjärrkontroller för att se om något dyker upp på displayen men det gör det inte.

Jag har heller inte lyckats sända ut någon signal som fjärrkontrlllen ska lära sig.

Jag har hittat några guider men får felmeddelande i arduino-programmern när jag försöker ladda upp det till nanon.

Så är det någon som har en bra, fungerande guide på lager? Jag ska sätta mig vid datorn senare och ge lite mer detaljer angående vad som inte funkar med de andra guiderna.

Tack på förhand.