Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varför?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av hanpa »

Det tycker jag inte stämmer alls. I grundläget har man ju bara en init och en loop. Så får man själv räkna ut hur man ska parallellisera saker, deklarera variabler och skriva helt vanlig kod. Jag tror att det är bra att man lär sig vissa saker den hårda vägen, inklusive felsökning. Finns mycket hjälp att hitta på nätet också.

Vad gäller förenklat så finns det lite stöd för att sätta pinnar, toggla, välja pull-up etc. Men så mycket mer är det väl inte och den biten är bara bekväm att få stöd för. Sen finns det diverse bibliotek man kan använda om man vill.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av lillahuset »

Som sagt, det här är bara mitt intryck.
Men det känns som om många här i forumet hittar något Arduino-relaterat på nätet och använder det utan att förstå hur det hänger ihop och sedan börjar ställa konstiga frågor. Visst, de lär sig förhoppningsvis något av svaren de får men ibland undrar jag.
Det här har jag naturligtvis inte ett smack att göra med men det känns lite sorgligt. Fast ni som vet mer om Arduino kanske kan få mig att förstå att jag har fel. Jag är beredd att omvärdera. :)
zorro_66
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 november 2015, 00:40:27

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av zorro_66 »

Själv så använder jag ett antal http://unipi.technology/product/unipi/ för styrning av pelletsbrännare , värmepump och golvvärme
tycker det är en grym produkt till ett skapligt pris och sedan kan man höra fina HMI oxå.
unipi1_1-view1.png
:mrgreen: :mrgreen:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av hanpa »

Unipi är säkert bra om man vill ha en centraliserad lösning. Fast personligen föredrar jag en decentraliserad lösning vad gäller sensorer och aktuatorer, då behöver jag inte så mycket kabeldragning. Styr då allt överordnat från servern men det allra mesta kommunicerar jag med via Wifi. Behöver jag ett relä någonstans som exempel så får det finnas lokalt där behovet finns. Men har man redan en "central" och bra möjlighet att dra kablar dit så funkar det givetvis bra med unipi.
zorro_66
Inlägg: 39
Blev medlem: 14 november 2015, 00:40:27

Re: Vilka är era favoritkort för att mäta och styra och varf

Inlägg av zorro_66 »

Ja jag gillar nog att ha det centralt tror jag skulle inte lita på wifi kommunikationen när det gäller styrning av pelletspanna och värmepump :mrgreen: :mrgreen:
Bild
Skriv svar