Arduino-Tråden

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

JanErik skrev:Nackdel med Nano även om de är små är att de har en ganska ineffektiv spänningsregulator, funkar inte om man ska köra på batteri långa tider.
Hur menar du, är det dålig verkningsgrad så det drar ur batterier onödigt snabbt, eller är det något annat du tänker på?

Skall den vara till en Dieselmotor så finns det väl ett bilbatteri som laddas av en generator och då har det ju ingen betydelse.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Bytt ut blåtanden mot en nRF24L01- modul och en Uno med Joystickshield som jag hade till ett annat projekt.
Tror jag vill ha ett skjutreglage till "gasen" och en vridpot med ratt till styrningen.
Sedan får jag se om jag vill ha fysiska knappar till olika funktioner eller touchdisplay eller både och (har beställt en liten display för att prova).

Så här ser det ut just nu, använder för tillfället enkelriktad kommunikation. Funderar på olika lösningar för att sända data lite kors och tvärs :humm:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra start. Hur känns reaktionen, snabb eller direkt?
Om du skulle ha flera enheter, hur skulle de adresseras? :P
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av netrunner »

JanErik skrev:Nackdel med Nano även om de är små är att de har en ganska ineffektiv spänningsregulator, funkar inte om man ska köra på batteri långa tider.
Är det inte väldigt lätt att bara koppla sig förbi denna och köra med tex 4 x AA batterier?

Med tanke på att den kostar ca 12kr så kan man ju testa utan om det är hela världen.
Skogen
Inlägg: 903
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Nu kör jag med den lägsta hastigheten på inställningarna för att öka räckvidden och minska felkällorna.
Men det märks inte någon fördröjning, eller också är jag för gammal för att notera något sådant :(
Skickar kommandon som seriell data på en kanal så teoretiskt kan man väl ha hur många mottagare som helst på samma kanal.
Varje mottagare reagerar ju bara på den data som gäller just den (så har i alla fall jag gjort, smart eller dumt?).

Vad jag har att klura ut är hur kommunikationen skall skötas mellan Sändare, Dragbil, ev Dolly och Trailer.
Exempelvis belysning (blinkers, bromsljus, etc) på dolly/trailer skall ju ligga i fas med dragbilen.
Är väl bara att koppla upp några olika alternativ och testa.
Har gott om Arduino Nano och nRF24L01 :)
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Borre »

SeniorLemuren skrev:
JanErik skrev:Nackdel med Nano även om de är små är att de har en ganska ineffektiv spänningsregulator, funkar inte om man ska köra på batteri långa tider.
Hur menar du, är det dålig verkningsgrad så det drar ur batterier onödigt snabbt, eller är det något annat du tänker på?

Skall den vara till en Dieselmotor så finns det väl ett bilbatteri som laddas av en generator och då har det ju ingen betydelse.
Syftar sannolikt regulatorns egenförbrukningen som är relativt hög, varierar normalt mellan 80µA vid 100µA last upp till 12mA vid 500mA last enligt datablad (MIC5219).

Ska man driva med batteri är den egen regulator som har låg egenförbrukning (~1µA) eller ännu bättre att driva direkt från batteriet och sova processorn så mycket som möjligt (drar då ~4-6µA).
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1151
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Melkutt »

AndLi skrev: De gamla Megasquirt1 är väl baserade på ATMEGA168, och beroende på vilken Arduino man väljer så är det väl en likvärdig µC på dessa?
Så det borde väl gå...
Ursäkta för att det kanske är lite OT för just denna tråd, men MS har väll alltid varigt byggd på Motorola processorer?!?
Kanske något annat nu, var väll 6-7 år sedan jag byggde senaste boxen.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av JanErik »

SeniorLemuren skrev:
JanErik skrev:Nackdel med Nano även om de är små är att de har en ganska ineffektiv spänningsregulator, funkar inte om man ska köra på batteri långa tider.
Hur menar du, är det dålig verkningsgrad så det drar ur batterier onödigt snabbt, eller är det något annat du tänker på?

Skall den vara till en Dieselmotor så finns det väl ett bilbatteri som laddas av en generator och då har det ju ingen betydelse.
Regulatorns tomgångsström, quiescent current, är väl ungefär 5 mA. De regulatorer jag använder på hembyggda kloner, http://www.ti.com/product/TPS7A6550-Q1 , ligger på 20 uA.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Fick hem en liten Arduino kompatibel sak häromdagen!
Den har ESP-8266 ombord Kolla in WEMOS D1
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17112
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av AndLi »

Melkutt skrev:
AndLi skrev: De gamla Megasquirt1 är väl baserade på ATMEGA168, och beroende på vilken Arduino man väljer så är det väl en likvärdig µC på dessa?
Så det borde väl gå...
Ursäkta för att det kanske är lite OT för just denna tråd, men MS har väll alltid varigt byggd på Motorola processorer?!?
Kanske något annat nu, var väll 6-7 år sedan jag byggde senaste boxen.
Du har helt rätt! Jag hade för mig att det var en avr googlade och fick en träff... dubbelkolla nu och det var ett klon projekt! Men i de första från 2001 satt det en 8MHz 8 bit Motorola så det borde funka tycker jag...
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Så där. Nu slipper jag tända min braskamin om och om igen. Dessutom slipper jag problemet när den "skenar" och blir till en atomreaktor med härdsmälta.

Bakkgrunden är denna. I tidernas begynnelse så hade jag försett braskaminen i båten med en alldeles kanonbra PID- styrning med en stegmotor som reglerade spjället exakt för en optimal förbränning utan att överhetta eller slockna.

Sedermera var tanken att skippa hela systemet med braskamin för att få bättre utrymme i akterkabinen. Jag skrotade ut rubbet för att köra på elvärme. Nu hamnade jag emellertid i den situationen att jag inte har tillgång till landström på vintern när det verkligen behövs. Så nu sitter jag här och fryser häcken av mig.

Ok. så illa är det inte. Kaminen fanns fortfarande kvar men tyvärr ej PID styrningen, den hade jag redan hunnit plocka bort eftersom jag behövde vitala delarna till ett annat projekt.

Så nu fick jag plocka fram lite Arduinopryttlar ur mina gömmor. Vad jag först och främst behövde få igång var ett larm som talade om att det var dags att slänga in mer ved i brasan och som även larmade när skiten skenade, viket det gjorde ganska ofta eftersom jag ständigt glömde stänga spjället när det tagit sig ordentlig.

Så, hur gör man och vad behöver jag. Jo, jag behöver en givare som inte skiter ner sig när temperaturen skenar iväg bortåt 350 grader C i skorstensröret medan jag sitter och sover framför TV:n

I mina gömmor hade jag ett gäng Module + K Type Thermocouple Temperature Sensor för Arduino sedan förra gången. Jag hade även en UNO plus en 2.4" TFT och ett tomt shield samt en liten buzzer liggande till ingen nytta.

Så så här blev det. TFT- displayen klämde jag dit på ett tomt shield som trycktes dit på UNO. Det tomma shield försåg jag med lämpliga stiftlister för att få ut signaler från UNOS port A5,10,11 och 12. A5 använde jag som digital port ut för larmsignal. Portarna 10,11 och 12 gick till -sensorn.

Programmeringen är av enklaste slag. Det finns lib-rutiner för TFT-displayen med touch-funktion och MAX6675. inga konstigheter alls.

Jag har försett det hela med en liten buzzer som drivs direkt från Analogport 5 som är satt till digitalport vilken är den enda lediga porten förutom Tx och Rx pinn 0 och 1 ). Det finns 3 st touchbuttons på displayen. Den första stänger av larm. den andra slår på larm och den tredje slår av larm i 10 minuter, sedan går det på automatiskt. Detta för att rökgastemperaturen skall hinna stabilisera sig när jag lagt in ved eller stängt spjället på grund av för hög temperatur.

Jag har funnit att lågtemperaturlarm är perfekt vid 145 grader C, det ljuder med långa signaler. Då är det dags att ladda in mer ved i brasan. Högtemperaturlarmet är mer en varning i fall jag glömt stänga spjället. Det ger korta signaler vid en temperatur överstigande 220 grader.

Detta är ju långt ifrån vad jag hade tidigare med stegmotorstyrning av spjället, men det är klart bättre än ingenting. Får väl se om jag kanske hänger på en stegmotor senare. Nedan följer lite bilder på hur enkelt det är sammansatt.

Till vänster :2.4" TFT displayen som kommer klar att bara plugga på.
Mitten tomma shield som jag använder till att komma åt de pinnar som behövs.
Höger sist men inte mins UNO himself.
AlarmUnits.jpg
Givaren samt Buzzern.
tempgivare.jpg
Så här ser det ut innan jag orkat bygga in det i någon typ av lådda. Lägg märke till att shield-kortet sticker ut. Det beror på att jag använder ett tomt shield för Arduino Mega i stället för Uno shield. Fördelen är att tomma Mega shield passar till både Uno, Mega och Due
AlarmUnit-2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av tecno »

Snyggt jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Magnus_K »

Ja jäkligt läckert!
Sen är det väl inte frågan OM ska installera en stegmotorn, utan NÄR? :wink:
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32724
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag fick äntligen mina kinaprylar. Plexiglaslådan till UNOn:
image4.JPG
Och en relayshield. Fast pinnarna är lite minkiga. Fick klippa ner pinnarna från kontakterna med, men helt OK. Inte testad än.
image1.JPG

Dottern ville låna min kamera så den är väl i Chicago just nu. Det blir att plåta med iPaddan. :(
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av orvar-e »

SeniorLemuren ..... :tumupp:
Skriv svar