Arduino-Tråden

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Nej. 0=RX,1=TX,10,11,12,13 och A5 är lediga om man använder touch.

Edit: Om man använder SD så ryker 10,11,12,13. och endast 1,2 och A5 blir lediga.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Om man, som jag t.ex., använder Nextions displayer så används bara RX och TX.
Då har man gott om pinnar lediga :)
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Det beror ju vad man vill använda Arduinon + Display till. Det är avsevärd skillnad på pris. 30 spänn mot 130. Man kan köpa 4 st 2.4" TFT för samma pris som en. Så behöver man inte en massa pinnar så kan man lika gärna använda de parallella varianten. Den är dessutom bara att klämma dit direkt på Arduinon och klar för användning.

Bra emellertid att veta att möjligheten finns att frigöra fler pinnar. :tumupp:

Ett exempel där jag använder den billiga varianten kan man ju se tidigare i denna tråd (sidan 2). Där har jag även flera pinnar över om jag skulle komma på att behöva. :)
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Visst beror det på vad man ska ha den till, Senioren, enklare saker räcker gott med enklare display.
Men jag tycker nog inte att prisskillnaden på en 2,4" är speciellt stor med tanke på hur enkel inkoppling det är
och hur bra grafiken blir. Har ingen aning om hur man gör för att lägga in bilder i enklare displayer
men på Nextion är det en barnlek.

Har faktiskt beställt en Nextion 5" display, den var ju inte direkt billig :(
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av orvar-e »

SeniorLemuren skrev:Nej. 0=RX,1=TX,10,11,12,13 och A5 är lediga om man använder touch.

Edit: Om man använder SD så ryker 10,11,12,13. och endast 1,2 och A5 blir lediga.
Usch va många pinnar det gick åt. Ska ändå beställa en, verkar kul.
Konstigt att den endast kostar dubbelt upp på en vanlig 16x2 display.
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Jan Almqvist »

Ett projekt som jag håller på med just nu och är tänkt att användas vid programmeringsutbildning i skolor där man använder Arduino.

Med appen HMi Droid (eller "Odrid HMI" som iOS-versionen heter) och en C++ klass för en "virtuell Arduino" (som bl.a. ersätter de vanliga IO-funktionerna) kan man överrida utgångarna och även läsa av ingångar på sin smartphone, surfplatta, Chromebook eller Windows PC via Modbus. Kommunikation med Arduinon via WiFi (med ESP8266), ethernet eller Bluetooth.

Det finns även en inbyggd watch-dog som kan väljas in, om kommunikationen bryts nollställs utgångarna.

Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Micke_s »

Har hittat en kod som gör om en arduino till en HVSP/HVPP/ISP/TPI programmerare..

https://github.com/microtherion/ScratchMonkey

Jag byggde en liten arduino nano v3 till HVSP för kunna programmera om attiny85 efter reset är avaktiverat..
Kortet under arduinon är en step up för generera 12v.

Har redan förvisso avr dragon, men den är lite väl lätt att skada...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av hanpa »

Jan Almqvist skrev:Ett projekt som jag håller på med just nu och är tänkt att användas vid programmeringsutbildning i skolor där man använder Arduino.

Med appen HMi Droid (eller "Odrid HMI" som iOS-versionen heter) och en C++ klass för en "virtuell Arduino" (som bl.a. ersätter de vanliga IO-funktionerna) kan man överrida utgångarna och även läsa av ingångar på sin smartphone, surfplatta, Chromebook eller Windows PC via Modbus. Kommunikation med Arduinon via WiFi (med ESP8266), ethernet eller Bluetooth.

Det finns även en inbyggd watch-dog som kan väljas in, om kommunikationen bryts nollställs utgångarna.

Intressant!

Jag har gjort diverse fulhack för att kommunicera med ESP8266 men då har jag gått via MQTT mot min server och sen via http mot servern från dedicerade appar på iPhone, så att jag kan styra och se vad som händer både från intranet och internet. Borde generalisera detta så det blir enklare att använda för nya tillämpningar.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Micke_s »

mqtt är det inget fel på egenligen.
Du kan köra mqtt över websocket.

https://eclipse.org/paho/clients/js/

mosquitto har t.ex. websocket stöd..
Användarvisningsbild
hanpa
Utsparkad, på semester
Inlägg: 639
Blev medlem: 22 november 2016, 21:54:43
Ort: Hemort

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av hanpa »

OK, fast vad jag egentligen skulle vilja ha är en mqtt-klient som jag kan ta in ihop med iPhone-appens kod. Jag har gått via http mest för att jag inte orkat få till något annat.
Skriv svar