Arduino-Tråden

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Arduino-Tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

ARDUINOTRÅDEN

Jag startar denna tråd eftersom flera här har uttryckt att Arduino är kass och att det finns både billigare, bättre och roligare uC. Det kanske är sant eller inte sant. Den diskussionen kan man ha i en annan tråd.

Jag tänkte mig att det i denna tråd skulle samla sig alla intressanta småprojekt med bilder och beskrivningar samt vad den ungefärliga kostnaden blev på rena Arduinoprojekt just för att andra kanske kan bli stimulerade till till att ge sig in i uC-världen när de ser hur enkelt och billigt det är att bygga något kul eller nyttigt av just Arduino.

Självklart så är inte Arduino optimalt till allt tänkbart men det går ju att starta motsvarande trådar för andra uC-fabrikat. PIC-Tråden m.m. Så jag hoppas man respekterar att detta inte är tänkt som någon diskussionstråd om Arduino mot PIC osv. Den typen av diskussionen kan man som sagt ha i en annan tråd.

Jag har själv gjort flera små (med betoning på små) projekt men Arduino som jag kommer att beskriva här lite längre fram.

Edit: Glömde påpeka att det naturligtvis går precis lika bra att slänga in en länk till sitt eventuella Arduinoprojekt här. Man behöver ju inte upprepa sitt projekt i denna tråd. Huvudsaken är ju att man skall hitta allt om Arduino härifrån.
Senast redigerad av SeniorLemuren 26 november 2016, 17:34:57, redigerad totalt 2 gånger.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Bra initiativ! Själv har jag blivit smått förälskad i Arduino Nano, en rätt kompetent liten pryl (för nästan inga pengar alls om man man köper en kinaklon, ung 25:-).
Håller på att bygga mig en egen radiostyrning till min Tamiya Volvo FH12, får väl se om kunskapen och orken räcker till.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Den är Ok om man vill ha mindre format än UNO och samma funktion. Här är en för 20kr och 30 öre. Fri frakt till brevlådan.
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Jo, för mina projekt känns Uno lite för stor. Jag gav nog inte mer än 20:- för mina men det beror ju lite på valutakursen när man handlar.
Så här ser projektet ut för tillfället, med en bluetoothmodul HC05. Allt funkar som det ska men mobilen är ju inte rolig att köra med, kanske hade varit bättre med en surfplatta, men det har jag ingen.
I vilket fall som hels är bluetoothmodulen redan ersatt av en RF-modul, nRF24L01.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul projekt att ersätta en vanlig radiostyrkontroll med en liten Arduino.
Skall följas noga. Gillar tanken som Senioren har med att skapa en Tråd för att förstå vad man kan göra.
Själv har jag byggt mycket genom att plocka och förstå bitar av funktioner, så plockar man ihop dem och skriver om när man har allt på plats!
Vad kan man då göra. Jo ladda ner några Arduinoappar Som Arduino Tutorials och Arduino Exempel.
Om man är smart, och det är ni ju! Köp en 7" platta på Harald Nyborg för 399:- eller Huawei på ICA nu för 499:-
Den kan användas för dessa exempel och för att fungera som rörligt styrobjekt när man testar rullande grejor.
Där finns massor med pusselbitar för en helt ny Arduinovärld.
Om man skall köra en sträcka måste man inte rulla ut racern utan kan ta Moped eller tom Cykel för just den distansen.
Så kom till skott nu!
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32630
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Efter något år med en UNO i lådan har jag börjar plocka med den lite. Har dessutom skaffat ett par Pro Mini, några Attiny84 och 85, samt lite olika specialare som en programmeringsshield för Attiny84/85 och några till, till UNO, samt programmerare för Attiny85.

De projekt jag jobbar med just nu är en enkel tidsstyrning av reläer där jag ska ha ut pulser >1s som ska komma med ojämna mellanrum från 3 reläer.

Just Attiny85 vill jag ha för att göra enkla digitala pryttlar där fem CMOS-kretsar kanske skulle kunna ersättas.

Och tack gamle man för tråden.

Jag efterlyser förresten litteratur. Har bara Simon Monks Programming Arduino och Massimo Banzis Getting Started With Arduino.


Jo, en sak till. Min Anushri-synth styrs av en Atmega328, men jag ansätts av tankar att skapa enkla synthmoduler som enveloppgenerator, LFO, sekvensers och liknande.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av SeniorLemuren »

Skogen skrev:Jo, för mina projekt känns Uno lite för stor. Jag gav nog inte mer än 20:- för mina men det beror ju lite på valutakursen när man handlar.
Så här ser projektet ut för tillfället, med en bluetoothmodul HC05. Allt funkar som det ska men mobilen är ju inte rolig att köra med, kanske hade varit bättre med en surfplatta, men det har jag ingen.
I vilket fall som hels är bluetoothmodulen redan ersatt av en RF-modul, nRF24L01.
Kul. Kan du berätta lite mer om programmet i luren som pratar med Arduinon. Vad används för program för att skapa det?
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Det finns en massa olika program för att skapa appar och jag har inte inventerat dessa utan halkade mest av en händelse in på:
http://appinventor.mit.edu/explore/
Kan tydligen bara köras i Chrome. Är nog rätt så begränsat men väldigt enkelt å andra sidan.
Men man kan komma rätt långt även med enkla funktioner.

Nu har ju jag Android-lur så det är bara att ladda in en app, hur det funkar med äppelskrutt vet jag inte, och vill inte veta :)
Skogen
Inlägg: 901
Blev medlem: 5 januari 2013, 22:50:34
Ort: Alingsås

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Skogen »

Vill man köra Arduinogrejor via Bluetooth med mobilen finns ju även många färdiga appar att ladda ner, exempelvis ArduDroid.
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av laban12 »

Jag kör en Arduino i båten för att översätta mellan NMEA(0183) och Seatalk så att jag får in all information i mitt Raymarine-instrument. (Och på sidan av agerar den mottagare för RF-signaler från en liten handsändare som den översätter till kommandon till autopiloten)
En MEGA hade tillräckligt många UARTs och blev både billigare och mer anpassningsbart än att köpa en färdig märkeskomponent från Raymarine :)
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Janson1 »

Jag har en tanke att använda Arduino uno till att styra en 4 cyl dieselmotor med fyra separata insprutare som är elstyrda.
Är detta ens möjligt?
Användarvisningsbild
Wedge
Inlägg: 1026
Blev medlem: 8 juli 2012, 17:33:33

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Wedge »

Vilka in- och utsignaler behövs? Hur ska Uno hantera dem (algoritmer) och vilken tid har han på sig?
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av Janson1 »

Analoga insignaler: Gaspot, vaettentemp, turbotrycksgivare, atmosfärsgivare oljetemp? Oljetryck?
Digitala insignaler: Vevaxelgivare, kamaxelgivare.
Digitala utgångar: 4 st spridare (elektromagneterna) en varvräknarutgång av något slag, frekvens eller PWM.
Gärna en display och knappar så man kan göra små justeringar av tex. öpnningstiden av spridarna, detta kopplat till ett litet seriellt minne som förändringsdatan hamnar.
Själva motorns utsignaler är väl beskrivet i VW:s manual SSP 209 som finns på nätet, bara att söka på detta.
Maxvarv sätter jag till 4200 rpm vilket ger 70 rps= 0,014 sek/varv
Vid max varv och nästan ingen belastning uppskattar jag spridartiden till 5 grader
5 grader av 360 grader får jag till 0,19 millisekunder om jag fått nollorna rätt??
Detta måste tilltänkt krets (Arduino?) klara.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av JanErik »

Nackdel med Nano även om de är små är att de har en ganska ineffektiv spänningsregulator, funkar inte om man ska köra på batteri långa tider.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17051
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Arduino-Tråden

Inlägg av AndLi »

Janson1 skrev:Jag har en tanke att använda Arduino uno till att styra en 4 cyl dieselmotor med fyra separata insprutare som är elstyrda.
Är detta ens möjligt?
De gamla Megasquirt1 är väl baserade på ATMEGA168, och beroende på vilken Arduino man väljer så är det väl en likvärdig µC på dessa?
Så det borde väl gå...
Skriv svar