Reset/bootloader PIC 18F2580

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av SX3 »

Hej,

Jag har ett interface som har en Microchip PIC 18F2580 ombord, denna skall ha en bootloader och man skall genom ett terminalprogram kunna reset'a interfacet så att man kommer in i bootlodern och kan ladda in ny firmware.

Mitt problem är att när jag ansluter mot interfacet så få jag inte upp information om interfacet, som jag borde få.
Dock fungerar serieanslutningen som sådan, jag kan se vad som händer i puTTY t.ex.
Men av någon anledning kan jag inte skicka kommandon vis USB/Serial till interfacet.

Enligt tillverkaren skall det fungera, jag har tom fått hem ett nytt interface för att utesluta att det första är trasigt.
Har prövat med 2 laptops (en nyare och en äldre) och en stationär, både windows 7 och win 10. Har installerat alla möjliga Prolific USB drivrutiner, som datorerna verkar acceptera (får inga error 10 eller liknande).

Interfacet som sådant fungerar, det är 5V TTL till Modbus, samt att den har USB anslutningen för uppgradering av FW, och det är just anslutningen till PC som inte fungerar för att kunna skicka in en ny FW.

Jag har ingen insyn i programmeringen så jag kan tyvärr inte felsöka i den ändan, men eftersom tillverkaren menar att det ska fungera och jag har 2 interface så litar jag på att det är någon konfiguration som eller liknande som jag gör fel här hos mig.

Någon som har tips på vad jag kan tänkas göra fel här hos mig?
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av Castor »

Om du har en USB -> RS232 omvandlare kan den vara problemet. Vissa omvandlare fungerar inte när timingen måste stämma. Om du har tillgång till dator med vanlig RS232 och programmet stöder vanliga com-portar, testa. Kolla annars om leverantören specar något speciellt fabrikat på omvandlare.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av SX3 »

Tack för svar!

Interfacet har denna USB omvandlare inbyggt ombord, inget jag själv lagt i mellan. Datorn har en riktig DB9 serieport som man kanske skulle kunna använda, men då måste jag prata med leverantören av interfacet om hur jag skall löda om på PCB'n.

Hade ju helst velat få det att funka as is, vilken den skall göra enligt leverantören.
XorXaX
Inlägg: 409
Blev medlem: 27 maj 2004, 09:44:16

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av XorXaX »

Prolific USB drivrutiner har jag haft väldiga problem med, så till den grad att jag inte får någonting med CP2103 att fungera längre på min dator med Win10. Stoppar jag i en FTDI FT232 så fungerar det klockrent, varje gång.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av SX3 »

Okej, så du menar att jag kan testa med en FTDI drivrutin?
Jag har ju som sagt ingen RS232 omvandlare jag lagt på själv, allt är klart på kortet och det jag har är en USB kabel som kommer ut ur PCB'n.

Har du tips på någon specifik drivrutin att testa med?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av TomasL »

Nej du kan inte använda FDTI's drivrutiner med en prolific USB-omvandlare. Till dessa måste du ha Prolifics drivrutiner, jag slutade köpa serieomvandlare med prolifics kretsar för länge sen.
Pröva med ett annat terminalprogram, till exempel realterm.
Vad menar du att du ser i putty?
har du ställt in rätt data-hastighet, rätt antal databitar, rätt antal stoppbitar och rätt paritetsbit?
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av SX3 »

Allt är inställt enligt tillverkarens anvisningar!
Det jag ser i Putty är det som händer på modbus <==> värmepumpen, dvs värden som pollas.

Jag fick en snilleblixt nu, eftersom den enda IC på interfacet är 18F2580, så öppnade jag USB kontakten, mycket riktigt så ligger där en Prolific 2303 på en mini PCB, det står USB to TTL på den, med 5V.

Jag har en liten FDTI/USB adapter som jag använder till Arduino Micro, frågan är om jag kan ta den helt enkelt och löda om kablarna?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av lillahuset »

Märkligt att Prolific inte funkar med windows. Inga problem alls med pingvinen sedan ~10 år.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av bearing »

Jag hade ett intressant problem med en Prolific på jobbet. Den fungerade för att lyssna på utrustningens data som skickas av 1 gång per sekund, och skicka lite data från PC. Men när man skulle flasha via utrustningens bootloader, då såg allt ut att fungera som det skulle, men utrustningen verkade efter detta helt död. Bootloadern fungerade som tur var, så det gick att flasha igen, men med samma resultat. Jag hittade inte problemet och flashade till slut om bootloadern och grejade utan förbättring.

Sen bytte jag till en FTDI-baserad USB/RS232, och då fungerade allting. Så jag antar att prolific inte hanterade den stora mängden data som skickades vid flashning. Provade även att ändra buffertar och liknande i enhetens inställningar, men det hjälpte inte.
frågan är om jag kan ta den helt enkelt och löda om kablarna?
Ja, det borde ju fungera för dig att byta ut omvandlaren i och med att du identifierat signalerna!
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av lillahuset »

Jag har väl ungefär lika många Prolific som FTDI. När jag kör XP måste jag alltid snoka fram en FTDI. Stationära datorn som kör pingvinen hänger det alltid ett par Prolific på.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av TomasL »

Hur gör du för att komma åt bootloadern.
Vore bra om du kunde skriva alla inställningar du gör samt hur du gör för att komma åt den.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av SX3 »

Jag prövade med en FDTI adapter nu, fungerar inte heller till att trigga bootloadern.
Enligt tillverkaren fungerar det, eftersom han själv laddade in befintlig FW på detta vis, på båda interfacen jag har fått hemskickat.
(OBS! Misstror inte leverantören, det är därför jag så ihärdigt jobbar på att försöka lösa det på min sida)

Tomas, Jag kommer inte åt bootloadern, det är väl det som är det största felet :)
Men se bifogat skärmklipp, det är leverantörens programvara.

Man väljer först COM port, dvs den som USB gränssnittet är inkopplat på, då öppnar den porten och försöker få kontakt med interfacet. I mitt fall får jag bara interface not found, den öppnar dock porten korrekt, och nu med FTDI interfacet så finns det en liten lysdiod på den som blinkar åtminstone när jag skickar något från datorn.
Proceduren är iaf att man ska trycka på "! Reset H1", till det kommer upp en massa copyrighttext o lite annat i terminalen, då är interfacet mottagligt för en firmware. Problemet är att jag sammanlagt under mina tester troligtvis tryck på reset H1, tusentals gånger utan att lyckas trigga bootloadern.

Nåja, om man nu lyckas trigga bootloadern, så väljer man FW sedan trycker man på "Perform Upgrade"

La även till bild på portinställningar, har prövat alla möjliga kombinationer med både Baud, handskakning, stopbitar etc. Enl tillverkaren så är det defaultinställningarna jag ska ha.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av TomasL »

Vanligtvis är bara bootloadern accessbar när processorn startar, dvs om bryter strömmen till din processor, och slår på den igen, så under ett par sekunder är bootloadern tillgänglig, därefter börjar den vanliga koden att exekvera processorn.
Bootloadern ligger i det absolut första segmentet i program-minnet, dvs den delen av den inbyggda programvaran som körs först.
Koppla upp din brogramvara och serieporten som vanligt, starta om din processor, så skall det nog kunna fungera.
SX3
Inlägg: 40
Blev medlem: 29 maj 2013, 18:56:49

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av SX3 »

Ja, det var ett bra tips faktiskt! Tack!
Och jag lyckas få upp bootloadern med dom texterna som skall komma upp, dock går det inte att skicka i ny formware ändå, får en timeout på det. Verkar inte gå att trycka reset heller.
Prövade även att bocka i rutan autoupgrade at boot, då ska den enl. tillverkaren ladda upp firmwaren automagiskt när det får anslutning.

Nåja ett steg i rätt riktning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bearing
Inlägg: 11265
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Reset/bootloader PIC 18F2580

Inlägg av bearing »

Prova att kryssa i "show tx" och se vad olika knappar skickar.

Sen kan du försöka att skicka samma sekvens med realterm eller liknande. Kanske kan ge en ledtråd.
Skriv svar