PLC-simulator

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bos
Inlägg: 2273
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

PLC-simulator

Inlägg av bos »

I en kurs läser jag nu grundläggande styr-/reglerteknik och vi har fått en PLC-simulator att använda. Dessvärre är denna skriven i Flash och är extremt begränsat, och får dessutom bara användas inne på skolan, så jag letar efter andra programvaror att använda hemma. Ladder-diagram, hacka kod direkt, etc. Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter, men målet med en simulator är bara att kunna "leka i en sandlåda", för att få ett hum om saker och ting. För utbildning, alltså, inga kommersiella ändamål. Vi har inte ens fått PLC-hårdvara att leka med eller nånting alls.

Vilka program vill jag titta på?
Castor
Inlägg: 1985
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: PLC-simulator

Inlägg av Castor »

Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: PLC-simulator

Inlägg av Purre »

Programvaran till Schneider Zelio skulle gå att använda. Vet inte om den är gratis eller kostar pengar dock.

Om inte annat kan man köpa ett startpaket på Conrad med allt i för skaplig peng.
ghu
Inlägg: 588
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: PLC-simulator

Inlägg av ghu »

Ladda ner Codesys som är PLC världens svar på Linux.
Codesys har inbyggd simulator.
Mindmapper
Inlägg: 6404
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: PLC-simulator

Inlägg av Mindmapper »

Purre skrev:Programvaran till Schneider Zelio skulle gå att använda. Vet inte om den är gratis eller kostar pengar dock.

Om inte annat kan man köpa ett startpaket på Conrad med allt i för skaplig peng.
Zeliosoft är gratis. Så är även Millenium3 som är Crouzet motsvarighet när det gäller mindre PLC. Personligen tycker jag att det är ett bättre alternativ.

När det gäller större system så låter codesys vettigt. Fast med en betydligt högre instegströskel. Vilket kan vara värt om man funderar på att gå vidare och inte stanna på grundnivå.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor
Inlägg: 5131
Blev medlem: 7 januari 2006, 18:19:15
Ort: Eskilstuna

Re: PLC-simulator

Inlägg av Purre »

Anledningen att jag sa Zelio är för att det är det som sitter i vissa saker på jobbet och den vägen jag kommit i kontakt med det. Samt därför vi köpt det så vi har samma på så många ställen som möjligt.

Om det är bättre eller sämre än Millenium har jag ingen aning om. Men för intressets skull, vad skiljer dom åt som gör att en utav dom blir bättre än den andra?
Användarvisningsbild
BallInPlay
Inlägg: 429
Blev medlem: 5 november 2004, 18:23:55
Ort: Julita
Kontakt:

Re: PLC-simulator

Inlägg av BallInPlay »

Schneiders SoMachine basic är gratis och och har simulator om än med begränsningar.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: PLC-simulator

Inlägg av ojz0r »

ghu skrev:Ladda ner Codesys som är PLC världens svar på Linux.
Codesys har inbyggd simulator.
Jag instämmer med ghu. Codesys är nog det mest kraftfulla fria program som finns.
Ett stort plus är att det finns en version för RasberryPI som gör denna till en PLC (i utbildningssyfte) med bla ModbusTCP för I/O-kort mm.
Skriv svar