Val av µC

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Val av µC

Inlägg av cjonash »

I lite olika projekt så har det nu visat sig att jag har behov av mikrokontrollers, och även om omfattningen varierar så finns vissa gemensamma nämnare. En av dessa är behovet av nätverk.
Jag har ju tidigare löst detta med Arduino plattformen, men med att par olika shields så tar det snabbt fysiskt för stor plats. Därför önskar jag att ta fram ett eget kort som jag kan använda som bas. Eftersom jag inte är komfortabel med att själv löda ytmonterade chip, så vill jag lämna bort monteringen av dessa kort. Därför väljer jag att göra ett "större" kort än vad en del av projekten kräver - jag vill helt enkelt använda ett och samma baskort, och då får jag leva med att det i vissa fall är överdrivet bestyckat. De här handlar ju inte heller om serietillverkning, utan varje projekt kanske finns i ett, ibland ett fåtal, exemplar.

Så långt kommen i mina funderingar, så var min första tanke att bygga vidare på Arduino-plattformen, men med ett eget kort. Helt enkelt därför att det är den plattform jag kan sen tidigare. För många år sedan gjorde jag några små PIC-baserade projekt (med MikroPascal som IDE), men det är både länge sedan och på en nivå som är rätt långt ifrån en del av det jag har gjort i mera modern tid. Dessutom hittade jag ett kort vars innehåll stämmer väl överrens med vad jag behöver, men jag önskar dels en annan layout och dels andra anslutningar (istället för de klassiska Arduino listerna) som är bättre anpassade för produktion. Kortet är det här: http://www.freetronics.com.au/products/ ... Ay34k2tSUk

Men innan jag går loss på att rita upp mitt kort, tänkte jag ändå lufta frågan bland alla experter här. Redan nu vill jag säga att jag vill absolut inte ha en ny diskussion om Arduino's lämplighet i produkter - för mig har Arduino som miljö fyllt sitt syfte mer än väl, och jag kan tänka mig att använda det även i fortsättningen. Det tycker jag att andra skall respektera, på samma sätt som jag respekterar att andra tycker annorlunda.
Så min fråga är helt enkelt (eller snarare inte så enkelt) vilken µC (alltså inte bara plattform) och IDE ni hade valt, och varför, baserat på följande krav:

Krav på µC
- Minst 128 kB programminne (gärna mera)
- Minst 8 kB RAM
- Minst 1 kB inbyggt EEPROM
- Inbyggt stöd för I2C och SPI
- Minst 2, gärna 4 UART med separata baudrate inställningar
- Minst 4 st 8-bits I/O portar utöver de som används till UART, I2C och SPI
- Inbyggd A/D, minimum 8-bits upplösning och 8 kanaler
- Inte BGA kapsling
- 5V signalnivå och spänningsmatning

En av de alternativ jag tittat på är att gå "tillbaka" till MikroPascal (eller MikroC), och därmed PIC plattformen. Men dels finns det ju en mängd olika µC, så jag hoppas ni kanske kan hjälpa till att minska listan lite - dels finns det ju en massa andra plattformar än ATMega och PIC, som jag inte känner till. Kanske någon av dessa egentligen passar bättre?

Några faktorer som kan påverka:
- Jag är inte så priskänslig för komponenterna - eftersom det handlar om små serier så spelar det ingen roll om µC kostar 5:- eller 205:- kr. Funktionalitet och enkelhet kommer före pris.
- Mina kunskaper i programmering är bäst i Pascal (Delphi), som jag i princip lever på att programmera i. Jag är relativt hemma på JScript (men det är inte aktuellt här) och jag tar mig fram i Arduino-C.
- Eftersom det här i stort sett är en hobby (och en ytterst liten del av mitt yrkesliv) så vill jag hitta något som inte kräver allt för stor inlärningsprocess.

Hoppas att ni har lust att komma med lite konstruktiva synpunkter!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45291
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Val av µC

Inlägg av TomasL »

Skulle vilja rekommendera PIC32MZ, upp till 2MB programminne och 500K Ram, dock inget eeprom, men det finns ju gott om SPI/I2C på dessa, så ett externt EEPROM är att föredra.
Många har inbyggd USB och Ethernet MAC, vilken då behöver kompletteras med en PHY.

Använd MPLABX och XC32 (GCC) tillsammans med REAL-ICE eller ICD-3
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Val av µC

Inlägg av sodjan »

En kommentar som kanske inte riktigt svara på din fråga, men i alla fall... :-)

Om man funderar på ett generellt kort som är tänkt till något slags produktionsbruk,
så skulle jag kanske föredra något mer robust för anslutning än de vanliga "listerna".
Antingen kontakter med "flärpar" för låsning eller miniatyr skruvlister.

Jag skulle även fördrar 2-poliga kontakter för I/O med en signal (digital eller analog)
och en jordpinne i varje kontakt. Då kan varje I/O enkelt kopplas in och ur var för sig.
Istället för (som i exemplet på länken) långa kontaktlister med 8 signaler och utan jord.
cjonash
Inlägg: 613
Blev medlem: 20 maj 2011, 08:53:58
Ort: Göteborg

Re: Val av µC

Inlägg av cjonash »

Jo, det är ju främst därför jag vill göra ett eget kort - andra typer av anslutningar, alltså (jag nämnde det också i första inlägget, om än väldigt kort).
Ett annat skäl är att tillgången på det länkade kortet är minst sagt dålig - har inte gått att köpa vid de tillfällen jag har kollat (men jag har visserligen inte haft dygnsbevakning på sidan).
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Val av µC

Inlägg av newbadboy »

Jag har väl inte testat mycket annat så kan inte ge en bra helhets bedömning men MikroC använder jag själv och är väldigt nöjd. Jag hatade hacka kod i skolan och kunde det inte alls. Har därefter på egenhand börjat med små experiment som ren nybörjare och har lärt mig mycket. MikroC har mycket bra bibliotek och exempel som man kan komma igång relativt snabbt. Då jag bara kodar på hobbynivå så har jag inte behövt använda MikroCs full kraft och har troligtvis därför inte heller upptäckt dess dåliga sidor.

Enda jag upplevt funkar mindre bra är att när man kör koden i Debugläge är det väldigt segt och laggigt. Kan vara jag som inte vet hur man ska använda det ordentligt heller.
SeniorLemuren
Inlägg: 7810
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Val av µC

Inlägg av SeniorLemuren »

Har du kollat Arduino Due med SAM3X8E 32-bit ARM Cortex-M3
Förse den med ett tomt shield försedda med micro skruv-terminaler. Eller kläm dit ditt egenkonstruerade shield
Skriv svar