AVR med AES bibliotek, någon som provat?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

AVR med AES bibliotek, någon som provat?

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Jag är i full gång med både tråd och trådlös kommunikation där jag nu bestämt mig för att använda så kallat "Rolling codes" och då verkar AES vara en bra kryptering runt det. Det finns både app-note från Atmel och det finns lite smått med information om det runt på nätet, men långt ifrån tillräckligt.

Först och främst vill jag veta om någon annan har testat detta och om de fått detta att fungera eller liknande möjligen. Något att tänka på kanske?

App-note är AVR411
http://www.atmel.com/images/atmel-2600-avr411-secure-rolling-code-algorithm-for-wireless-link_application-note.pdf

De har ju gjort så fint att det finns med kod.. för IAR Embedded Workbench.. jippie.. Har inte tagit en titt på koden, det går ju säkerligen att konvertera om det till Atmel Studio, men så långt har jag inte kommit. Jag vill höra med er om ni har någon erfarenhet med AVR och AES.


För att inte uppfinna hjulet igen så vill jag ju förstås använda mig av ett färdigt bibliotek och då finns ju AVR-Crypto-Lib http://avrcryptolib.das-labor.org/trac.. De rekommenderar att man tankar ner hela biblioteket från deras SVN, men det är jag ju inte jätteintresserad av så jag laddade ner just AES filerna och tänkte gå den vägen.. Huruvida det fungerar, det vet jag inte just för tillfället men ska titta mer på det under kvällen.

Borde ju bara va de filer som heter AES* som behövs och i mitt fall är det 128bitars som jag tänkt köra med. Vet inte hur vanliga Mega AVR gillar att köra tyngre varianter med större kryptering, men det borde ta längre tid om något. Hur som så behöver jag bara en enkel, men tillräckligt säker kryptering och då får 128 bitars fungera.


Skapar tråden för att både ge mig själv lite referens när jag i framtiden kanske behöver titta tillbaka, men även för att andra kanske ska kunna lösa eventuella problem de stöter på, men givetvis även för att se om man kanske kan ta del av lite erfarenheter här ifrån forumet, om det är någon som latchat lite med sådant här :)

Så är det någon som har någon erfarenhet runt detta? :)