Någon som fixat att skicka MMS med hjälp av Arduino?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Bigstone

Någon som fixat att skicka MMS med hjälp av Arduino?

Inlägg av Bigstone »

Har ett logger projekt och behöver överföra data 1-2 ggr per dygn från en plats som ligger 7mil från min bostad.
Problemet är att det är ca. 18Kb som ska skickas varje gång så SMS räcker inte till, om man inte gör pakethanteringar mm. som känns knöligt värre.
Vill inte köpa ett abonnemang som kostar onödigt mycket bara för att skicka GPRS data även om det hade varit smidigast. Det är tänkt att köras året runt och ska skicka varje dag så 30dagars surf al'a kontant näpp.
Däremot är det gratis att skicka MMS mellan familjemedlemmar hos Teleonor mfl. och MMS klarar 300Kb! :)
Har beställt en GSM/GPRS shield till min Arduino Uno men söker under väntetiden på hur man skickar MMS på ett smidigt sätt på nätet men det är vääääldigt tomt på info. tycker jag. Mest "Det går att skicka MMS..." och ofta obesvarade frågor som "Hur gör jag?"
Har en tråd under allmänt om försök att köra FSK (Modem - tonmodulerad överföring) men det blir på tok för långsamt även om taltid inte är ett problem. http://elektronikforumet.com/forum/view ... &hilit=mms

Någon här som lyckats skicka MMS och i så fall HUR?
Verkar lite meckigare än att skicka SMS..

Funderar även på att använda en gammal Sony Ericsson K800i (är lite sugen att prova) men den har sitt seriella interface inbyggt och måste styras via usb. Någon som vet om det går att lösa? Har sett på nätet något om att det inte är omöjligt iaf. men inte hittat något klargörande.
Joe

Re: Någon som fixat att skicka MMS med hjälp av Arduino?

Inlägg av Joe »

Inte svar på frågan, men kanske ett alternativ att undersöka?

Ett SMS får vara 160 7-bit tecken, mer precist: 140 octets = 1120 bits
Om man då kombinerar SMS i PDU läge så blir det 18000/1120= 17 kombinerade SMS till 1 mottaget SMS

Nu vet jag inte hur kombinerade SMS debiteras hos operatörerna, men tex med Wifog så får man 200 SMS per månad och om då kombinerade SMS räknas som ett är det bara att köra!
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

Jag skulle tro att varje delsms debiteras för sig.
Johanb

Inlägg av Johanb »

MMS kräver nog att du kan prata PPP med modemet och sedan http för att prata med MMS-gateway, är det ett problem?
Zeela
Kontakt:

Inlägg av Zeela »

Joe skrev:Ett SMS får vara 160 7-bit tecken, mer precist: 140 octets = 1120 bits
Om man då kombinerar SMS i PDU läge så blir det 18000/1120= 17 kombinerade SMS till 1 mottaget SMS
Nu tror jag att bigstone inte menar 18 kilobit utan 18 kilobyte så din uträkning blir lite låg. (Även om han faktiskt skrev Kb och inte KB :))
(18432 / 140 = 131,65... Så 132 SMS)
Johanb

Inlägg av Johanb »

Har du kollat på m2m-kort tex http://www.m2mbutiken.se/kontantkort/te ... tkort.html , 20MB borde räcka ett år för dig.
Huruvida kortet är giltigt ett år eller vad det kostar att ladda det låter jag dig kolla om du anser det vara av intresse :)
Jag har inte mycket till övers för just Telenor men de dök upp först vid en sökning.
metric

Inlägg av metric »

Kan du inte skicka filen med mail?
Användarvisningsbild
Bigstone

Inlägg av Bigstone »

Zeela: Japp, du har rätt där, jag menar Kilo Byte inte bits. (Trodde jag hade koll på stort och litet men lyckades visst BlAnDa ihop dem igen! :doh: ).

Johanb: Nej, egentligen inte ett problem, bara ren okunnighet än så länge, AT kommandon och skicka SMS verkade inte vara så komplicerat men MMS krävde lite mer och är ute och fiskar efter hur man går till väga, gärna med exempelkod till Arduino. ;) (Har sökt en hel del men tycker det är påvert med beskrivningar som förklarar på ett enkelt sätt. Kanske att jag använt fel sökord när jag googlat. :humm: )

Jättetack för tipset om m2m där! Ska genast kollas! Ringde nämligen Telenor tidigare men enligt supporten så visste de inget om någon sådan lösning. Klart att det inte är så efterfrågat av gemene man så den var en klar hit, Tack! :)

Metric: Visst, skicka dem som mail funkar men då blir det ju datatrafik enl. GPRS och då måste jag köpa "Surf" abonnemang och det var ju det jag ville undvika.
Användarvisningsbild
NULL

Inlägg av NULL »

Du kan inte komprimera?
rosvall

Inlägg av rosvall »

Ursäkt min okunskap, men hur tänker du tamot mms datat?
rosvall

Inlägg av rosvall »

Du vet väll om Telia refill årssurf för 500kr per år och 500 Mb (med risk för fel enheter) data per månad. Det är mycket data i alla fall!
Zeela
Kontakt:

Re: Sv: Någon som fixat att skicka MMS med hjälp av Arduino?

Inlägg av Zeela »

rosvall skrev:Ursäkt min okunskap, men hur tänker du tamot mms datat?
Enklast vore nog en androidmobil med nån kul egenutvecklad programvara
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Ett MMS är bara ett SMS med metadata om "MMS:et" som ligger lagrat hos operatören. Specifikationers hur detta är implementerat är en ren mardröm troligen (som allt annat inom Telecom-branchen) så hade fasat för att implementera det på en mikrokontroller.

Annars har du spec'arna här:
http://technical.openmobilealliance.org ... _v1_3.aspx

Jag skulle nog hellre föreslå något lite smartare, alternativ en gammal Android, som via FTP, mail, HTTP-POST eller vad som helst skickar det via GRPS eller 3G.
Skriv svar