HEX-överföring. Eller: Felsökning av PIC-programmerare.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

HEX-överföring. Eller: Felsökning av PIC-programmerare.

Inlägg av JimmyAndersson »

Undrar lite kort vad denna rad står för:
"File b452-1.hex loaded and is in Intel Hex format conforming".
Det vore intressant att veta lite mer om "Intel Hex format"... har de ett eget HEX-format eller vad står på? :)

Jag möts av den raden när jag ska skicka över en fil till Wisp-programmeraren.
Sedan händer det inte så mycket mer...
(Måste trycka CTRL+C för att avbryta.)
Kan tillägga att det är "Blink a led"-hexfilen från http://www.voti.nl/blink/index.html som jag använder som test.

Antingen går det väldigt sakta eller har det stannat. :)
edit: Hm, den har nog stannat.

När jag kör xwisp2w utan parametrar så returnerar den hjälp-sidor och "XWISP2 terminated successfully in 5.47 seconds", så långt allting väl alltså.

Hoppas det inte var för kort info. Sov-dags :)
Senast redigerad av JimmyAndersson 27 september 2005, 01:55:18, redigerad totalt 1 gång.
frejo

Inlägg av frejo »

http://www.google.com/search?hs=e33&hl= ... tnG=Search

Nu tror jag i och för sig inte att ditt problem ligger i själva formatet, men det var vad du frågade efter :wink:
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

"Intel HEX format" är bara ett "standard" sätt att ange binär data till processorer, PROM m.m. Det var väll antagligen Intel som hittade på det.
Som frejo visade så är det äll bara att googla lite...

Hur som helst, dina problem tyder på kommunikations problem mellan XWisp2 och Wisp628. Har du kollat allt ? Minst två gånger ? Rätt port ? Rätt kabel ?

Och varför är det så svårt att klippa in vad du får på skärmen ????
Istället för en *tolkning* av vad du ser !?
Hur ser ditt kommando ut ????
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo vad HEX är vet jag. Tänkte bara ifall Intel hade ett eget format och passade därför på att fråga om det. Jag "googlade" förstås, men genom att även ställa frågan här så trodde jag att jag kunde få ett svar som var mer knutet till XWisp2-programmet. Så det så. :)

Jag körde i "riktiga" DOS, dvs inget litet dos-fönster, så då var det ju inte så lätt att klistra in det i forumet! Min "tolkning" är en avskrivning av det som stod på skärmen. Med tanke på utdatat från mina kommandon så tyder det inte på att själva kommandot var felskrivet, därför tog jag inte med det i texten.

Hur som helst: Jag skrev "xwisp2w b452-1" i DOS-prompten och tryckte Enter.
Utdatat blir:
xwisp2 version 1.7.00 (Sep 10 2005, Open Watcom C 1.30)
File b452-1.hex loaded and is Intel Hex format conforming

Sedan händer inget mer.......

När man bara skriver som ovan, dvs utan att specificera vilken port, så används den första. Rätt? Jag har även testat den andra porten utan resultat. Det jag skriver förutsätter jag är rätt, för annars skulle jag ju få felmeddelande. (Har nog inte varit med om ett DOS-program som inte ger ett felmeddelande om man skriver klantigt.)

Bäst att tillägga att jag testat olika hex-filer, med olika namn, mm. Så jag har inte bara kastat mig in på forumet så fort det inte fungerat. :D

Jag ska testa vidare. Ville bara kolla om jag redan nu kunde få en liten hint om var problemet kan tänkas ligga..........
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Några tester senare:
Seriekabeln och Porten (1) fungerar. (Testade med modem.)
Ingen kortslutning på Wisp-kortet. Kortet får även ström. (Och inget blir varmt...) :)

Testade även att ladda ner en ny hex-fil för att se om det var den som var skadad, men utan förbättring..

edit: Har kollat lödningarna noga flera gånger. Inga problem där inte.
Det märkliga är att om jag ger kommandot "xwisp2w port 10 go b452-1" så protesterar den inte. Trots att jag bara har två com-portar i datorn...
Det verkar nästan som om problemet ligger i programmet. Det borde ju komma ett felmeddelande, men det blir samma resultat som tidigare. Dvs att den stannar efter "File b452-1.hex loaded and is Intel Hex format conforming"...

Eftersom programmet inte reagerar om jag så har wisp-kortet bortkopplat och använder "port 10" (som inte finns), så tycker jag att det tyder på att problemet är i datorn (eller vid tangenterna....)
Senast redigerad av JimmyAndersson 14 september 2005, 21:04:49, redigerad totalt 1 gång.
frejo

Inlägg av frejo »

hm, är inte xwisp2 skrivet för windows när det gäller hantering av serieportar osv trots att det är ett konsolprogram? hårdvaruåtkomsten skiljer sig väl endel från och med windows nt.

har du provat att ta fram en cmd prompt i windows och kört programmet därifrån?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

frejo: Jepp, så har jag gjort mina senaste tester.
Kör förresten Win98SE på en AMD 400MHz och 256MB minne.

Hm, kanske skulle testa att installera Python...?
frejo

Inlägg av frejo »

Hm, windows98 är väl samma hårdvaruaccess som dos om jag inte missminner mig.
Efter windows nt blev det lite annorlunda.
Istället för direkt access till portarna är man tvungen att begära åtkomst till resursen genom windows api...
vet inte om det kan vara något sånt, står ju inget särskilt om kompabilitet, bara att den fungerar i windows.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Jo Win98 har samma hårdvaruaccess som Dos, vad jag minns. (Win98 är nästan Dos *skratt*)
Men borde inte xwisp2 "öppna" (i brist på bättre ord) porten själv?

Hm, kanske skulle koppla upp en MAX232 till serieporten och se om jag kan "prata" med den via qbasic eller nåt. Har nästan glömt hur man gör det, så det kan vara nyttigt att fräscha upp de kunskaperna. :)
(Trist bara att de tog bort gamla fina Qbasic i Win98...)

edit: TXD är förresten hög på serieporten. RXD är låg.
(Intresseklubben noterar...) :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

XWisp2 har inga problem med aktuella Windows versioner, jag kör själv både W2K och XP.

Har Win98SE samma Win32 APIer som senare versioner ?

EDIT: Jag tittade tillbaka i tråden lite, och varför i jösse namn nämnde du inte att du sitter med en "DOS-burk" i *FÖRSTA* inlägget ??? F-n vad tid det hade sparat...

Varför tror du att det skall fungera utan att ha tillgång till Windows API'erna ? Det är ju i princip det enda sätt man kan köra på i W2K och XP...

Inte för att det spelar någon större roll, men *varför* kör du på det sättet ??

EDIT_2 : Angående Python... Kanske skulle fungera, om du hittar en Python för *DOS*, men Python för Windows (vilket är det som original XWisp är skrivet för) använder säkert samma Win32 APi'er som XWisp2...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Varför jag kör i DOS? Tja, som du själv skriver: "Inte för att det spelar någon större roll, men *varför* kör du på det sättet ??" :)
Dessutom var datorn helt "ren": jag inte hade installerat Windows då. Efter första inlägget installerade jag Win98 och testade naturligtvis även där.

Jag är inte expert på skillnaderna mellan "riktig" DOS och Windows DOS-prompt, utan trodde att ett program som körs i DOS-prompten (Win98) borde fungera lika bra i "riktiga" DOS. Resultatet är ju hur som helst det samma, dvs tvärstopp så fort jag kör xwisp2. Så om det hade sparat tid vet jag inte. Jag har ju fortfarande samma problem som i går....

Varför jag tror att det ska fungera utan Windows API'er? Eh, jag visste inte att jag trodde det.... Man kan ju köra XWisp2 i Win95 och det använder väl samma princip för att kommunicera med serie-portarna som DOS? Så varför skulle det inte fungera i DOS eller Win98 då?

Det låter lite som om du menar att jag måste köra med WinXP (eller W2K) och API?

Att jag kör med Win98 beror dels på att XWisp2 kan köras med "W95 and up" som det står på tillverkarens sajt. Det beror även på att man inte bör installera WinXP på en burk med 256MB minne... :)

(QBasic-exprimenten med en MAX232-krets var bara ett tidsfördriv för att rensa hjärnan en stund.)

Usch, jag gillar inte att vara krånglig, men det finns inga dumma frågor. :)

Kan väl för enkelheten skull sammanfatta nuvarande "status":

Dator: AMD 400MHz, 256MB, Win98.
Seriekabel: Modemkabel 9pol->25pol med adapter ner till 9pol igen.
Programmerar-kort: Wisp628.
Program: XWisp2w som körs i DOS-prompt.
Testat med: Flera HEX-filer, men alla "stoppar". (Se övriga inlägg).
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

JimmyAndersson skrev:Jo Win98 har samma hårdvaruaccess som Dos, vad jag minns. (Win98 är nästan Dos *skratt*)
Men borde inte xwisp2 "öppna" (i brist på bättre ord) porten själv?

Hm, kanske skulle koppla upp en MAX232 till serieporten och se om jag kan "prata" med den via qbasic eller nåt. Har nästan glömt hur man gör det, så det kan vara nyttigt att fräscha upp de kunskaperna. :)
(Trist bara att de tog bort gamla fina Qbasic i Win98...)

edit: TXD är förresten hög på serieporten. RXD är låg.
(Intresseklubben noterar...) :)
Vill man går det bra att tanka över Qbasic till Win98 & WinXp utan problem.
Om du vill kan jag fixa en lhz fil med Qbasic & en Screen dumpare för DOS.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har gjort ett antal program till PC under Windows, dessa program använder serieporten och det fungerar från och med 95 till och med XP.....då jag använder de standard API som finns.

Vilken hårdvaratillgång Wisp-mjukvaran har betyder INGET, kan den köra på XP kan den också köra på 95 om inte det används speciella tillägg och det har jag svårt att tro, det gäller väl bara om att öppna porten och sedan skyffla data fram och tillbaka, kanske lite med handskakningen.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

lgrfbs: (Kul namn.) Jag lyckades hitta QBasic, men tack ändå. Screendumpare för DOS vore visserligen praktiskt... QBasic verkar inte direkt vara ute, det finns hur många sajter som helst med folk som byter qbasic-program. Riktigt kul.

Icecap: Tack för att du redde ut det! :)

edit:

....men jag har fortfarande inte fått XWisp2 att kännas vid någon COMport. Jag antar iallfall att felet ligger där eftersom den ger samma resultat på COM1 som COM10 (den sistnämnda existerar inte ens i min dator..)
Använder samma kommandon som finns på bl.a jescab-sajten. Har även provat andra varianter, allt enligt xwisp's hjälp-texter.
Så, hur ska jag gå vidare nu? Tips?

"Help, I need somebody, heeelp"... :)

Förresten: Om jag ska formattera en diskett så skriver man ju "format a:". Kommandot är ju "format" men vad kallar man det som står efter?
Vore bra att veta för framtida förklaringar...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Allt som skrivs efter ett program är progrmparametrar, switachar, paramettrar (Ev. Stavfel bjuds på)

Har nu fixat filern för skärmdumpa i DOS, dock vet jag inte vilken kvalité filerna håller för att det är år sedan jag nytjat dem.
Filer

Kommer att ta ner filerna senare så, passa på.

JimmyAndersson roligt att gillade mitt alias 8)
Skriv svar