TCP/IP/Ethernet checksum generator?
TCP/IP/Ethernet checksum generator?
Letar efter nån fristående applikation/hemsida, för manuell beräkning av checksummor.
Nån om har några förslag, och jo Win7/64.
Så jobbigt att räkna manuellt på papper.
Nån om har några förslag, och jo Win7/64.
Re: TCP/IP/Ethernet checksum generator?
Är det CRC32 du söker? Har du tittat på Online-convert?
Nej, IP-Checksum, det är inte samma sak.
Det är 1-komplementet av 1-komplementet av 16-bitarsumman, ungefär.
Det är 1-komplementet av 1-komplementet av 16-bitarsumman, ungefär.
det här kanske hjälper http://www.netfor2.com/ipsum.htm
Hjälper inte nånting, då jag vill ha tag på antingen en sida, där jag kan klistra in valfritt paket och få checksumman alternativt ett program som gör samma sak.
Vad jag vill slippa är att räkna den manuellt.
Att tillägga, paketet i HEX-format.
Vad jag vill slippa är att räkna den manuellt.
Att tillägga, paketet i HEX-format.
Har skrivit ethernet-crc32 i verilog, C och perl. Hittar den dock inte vid en snabbtitt. Men ett tips är att plocka några paket (tcpdump) och använda dessa för att testa om din CRC är korrekt.
Snälla, jag vill beräkna checksumman på valfria paket, på ett enkelt sätt i datorn, inte köra wirechark, tcpdump, whatever, är ej i behov av c-kod eller liknande, då jag redan har det.
Alternativet i nuläget är att räkna på papper, dvs skriva ned paketet i binärformat 16-bitars längd och börja räkna.
Alternativet i nuläget är att räkna på papper, dvs skriva ned paketet i binärformat 16-bitars längd och börja räkna.
Om du nu vet hur man gör och har kod för det, varför inte hacka ihop en liten generator i tex excell/vb whatever och sen köra dina paket genom den?
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Hur ska du hade Thomas?Går snabbare att räkna på papper.

Det är naturligtvis jobbigt att göra det manuellt, och pilligt, men det går förmodligen snabbare än om man skall skriva en windowsapplikation som gör det, inget konstigt alls.
Jag brukar skriva en enkel konsolapplikation i C++ med Codeblocks när jag ska göra sådana beräkningar. Brukar gå hyfsat snabbt och smidigt. Jag brukar ha ett projekt liggande så det är bara att skriva in algoritmen, så är det klart.
Ett alternativt sätt är att nyttja ett enkelt och funktionellt språk som Python t.ex. Som både har fina matematiska funktioner, datatypshantering och bibliotek för det du försöker göra. Tröskeln är otroligt låg för den normalbegåvade som sett ett datorspråk förr.
Kan du definiera lite paket i hexadecimal form, och skriva ut dess checksumma.
Så slipper man pappert och pennan åtminstone.
Kan du definiera lite paket i hexadecimal form, och skriva ut dess checksumma.
Så slipper man pappert och pennan åtminstone.