tjena!
en kompis och jag hade tänkt testa oss på lite pic programering, men det finns ju rätt mkt att välja på.
vi hade tänkt oss ett bra startkit som är bra att komma igång med.
jadu!, gör en sökning på forumet istället!, vissa börjar bli trötta på att svara på denna frågan!!!!!
lägg ner lite energi på att läsa massa trådar här i forumet så kommer du lära dig en hel del!
Sen kan ju en påse chipps och några cola vara bra att ha när
ni sitter där å klurar ut hur i he..te nu detta kunde hända.
Blanda bara inte in öl i det hela, för då...
ibland blir man nästan lite för ivrig när man börjat få en massa funderingar och idéer:)
men att både fysiskt göra ngt samt läsa mkt brukar ju alltid fungera.
har alltid varit intresserad av elektronik men aldrig riktigt tagit tag i det, och när man väl börjar vill man ju självklart lära sig allt på en gång
Om du köper ett PICkit2 Starter Kit så behöver du inte så speciellt
mycket till att börja med i alla fall. Starter Kitet har nog så att det
räcker sommeren ut och kanske en bit in på hösten beroende
på fort ni "snappar".
Sen, vad som man sedan vill skaffa beror ju helt på vad man vill göra.
En vanlig 16x2 teckens HD44780 LCD är väl något som de flesta vill
testa i alla fall. Men, som sagt, det finns så jäkla mycket prylar så det
är nästan omöjligt att sätta ihop något generellt "lab-kit"...
När jag började nu i början av sommaren skaffade jag mig en PICKit2 StarterKit, och bara den tröttnade man på ganska snabbt när man fattat hur man blinkar i olika mönster, räknar osv. Men när jag sedan skaffade mig en liten LCD (HD44780) och ett gäng knappar kunde man göra betydligt roligare experiment!
Det bästa enligt mig är att komma på ett/några bra saker du vill göra, och handla komponenter utefter det. Och om du inte har kunskap nog att sätta ihop en hel fungerande krets nu, så finns det många bra sidor på nätet, datablad, och EF kan hjälpa mycket
Bosen skrev:jadu!, gör en sökning på forumet istället!, vissa börjar bli trötta på att svara på denna frågan!!!!!
lägg ner lite energi på att läsa massa trådar här i forumet så kommer du lära dig en hel del!
Vilket otroligt kötthuvudsvar.
Om du nu är så trött på att svara på frågan så är det ju bara att hoppa över den - finns knappast fog för att vara otrevlig. Men om du har ett behov av att visa omvärlden att du är på sandlådenivå så är det förstås upp till dig.
Mankx skrev:har alltid varit intresserad av elektronik men aldrig riktigt tagit tag i det, och när man väl börjar vill man ju självklart lära sig allt på en gång
Om du (ni) inte har de lägsta grunderna inom elektroniken så börja inte med microcontrollers direkt. Med grunderna menar jag t ex hur fungerar en LED, förkopplingsmotstånd, ström spänningsförhållande. Om inte det är 100% klart kan man inte göra något vettigt med en PIC.
Bosen skrev:jadu!, gör en sökning på forumet istället!, vissa börjar bli trötta på att svara på denna frågan!!!!!
Vilket otroligt kötthuvudsvar.
Om du nu är så trött på att svara på frågan så är det ju bara att hoppa över den - finns knappast fog för att vara otrevlig. Men om du har ett behov av att visa omvärlden att du är på sandlådenivå så är det förstås upp till dig.
Han menar att ni pratade om PIC men valde AVR från en helt annan tillverkare. Vilket som fungerar bra att lära sig på så det spelar mindre roll egentligen... bra val med AVR för övrigt, enligt min åsikt