Ethernet till AtMega1284 (var:Ethernet till en AtMega168)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Ethernet till AtMega1284 (var:Ethernet till en AtMega168)

Inlägg av AndLi »

Är det MicroChips ENC28J60 som gäller, den har ju en imponerande lång lista av fel, fast att de är uppe i kisel B7...
Men det går kanske att koda runt det mesta?

Eller finns det någon annan krets som går att få tag på i mängd (=gamla ISA kort funkar inte..) som gärna får avlasta µC så mycket som möjlig. Ett parallellt gränssnitt skulle kunna funka. Men det lär det väll inte finnas på nya chip..
Senast redigerad av AndLi 13 december 2010, 21:19:18, redigerad totalt 1 gång.
Johanb

Re: Ethernet till en AtMega168

Inlägg av Johanb »

Det finns ju ett kort som kallas "Packet Whacker" som bygger på RTL-8019, tror jag, som ansluts parallellt. Jag köpte ett sånt för länge sen tillsammans med en bunt lösa kretsar för en spottstyver men det ligger fortfarande på "rolighyllan". Det finns dock IP-stack(ar) portade för AVR+RTL8019 på nätet (fria). RTL-kretsar kanske går att få tag på fortfarande?
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Både 8019 och 28J60 är endast 10Mbps. Detta kan bli problem att koppla i modernare nät där man inte längre har support för 10Base-T.
Problemet med de flesta 10/100 kretsar är att de har lite komplexare interface, men det finns undantag som t.ex. :

Nya Asix 88796C kanske?
http://www.asix.com.tw/products.php?op= ... 6&PLine=65

Eller CP2201:
http://www.silabs.com/products/interfac ... fault.aspx
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Alla TwistedPair 10 / 100 / 1000 Mbps nät ska vara bakåtkompatibla med 10Base-T.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Kika på Micrels kretsar, till exempel KS8851SNL, 100Mbit SPI samt checksum off-loading mm
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

blueint skrev:Alla TwistedPair 10 / 100 / 1000 Mbps nät ska vara bakåtkompatibla med 10Base-T.
Det är mycket möjligt de SKA vara det, men jag kan lova dig att det är de INTE!
Har gjort en produkt som kör på Ethernet, och det var bara elände i en massa kundinstallationer p.g.a. detta.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Offtopic;
Va roligt, Jesper är tillbaka :D
Eller, ja.. Har inte sett dig alls här tidigare ;)

Kommer herr Jesper ihåg ett Silverstone LC02 chassi som han var och köpte någon gång? ;)

Ontopic;
Hur som helst, har lite av varje känns det som när det gäller kretsarna, men har inte "orkat" eller förstås, hunnit ;)
att titta vidare på något sätt att koppla ihop med en AVR.. Så jag följer denna tråd med stort intresse ;)

ENC28J60 har jag ju sett förut att många klagat på, roligt att du nämnde CP2201, har en sådan hemma också.
Funkar en CP2200 "bättre" än en ENC28J60?

CP2200 är väl detsamma som CP2201, fast annan kapsel?
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Haha, hejsan tottie. Kul!
Jodå, kommer ihåg Silverstone chassit. Det fungerade som HTPC i några år, sen blev det degraderat och står nu och kör fint med ett litet IPC kort i och loggar data från min värmepump.
Jag har inte varit aktiv här på jättelänge, men har återupptagit lite gamla intressen som ledde hit.

Jag har inte själv erfarenheter av CP2200/1, såg den bara omtalat och den är ju "enkel" med SPI. De andra CPxxxx kretsar har jag bara hört bra om, så kanske även denna.
ENC28J60 körde jag en del med då den kom, och trots mängder av errata, funkade den alldeles utmärkt. Har dock inte haft den körandes i längre tid i något design.

Asix har jag bra erfarenheter med, men har inte själv hunnit testa den 88796C som jag nämde. Jag har kört med föregångaren, 88796B, som nu sitter och kör i flera tusen MP3 streaming spelare i USA.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

En lite uppföljning, det blev en ethernet till serieport konverter från moxa så länge.

I nån framtida kostnads översyn blir det kanske en annan lösning, men time to market är mer viktig än priset just nu..
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Men..

Är verkligen time to market viktigare än elektronikforumets medlemmars förväntan på en intressant fortsättning på denna tråd?

Dålig stil säger jag!! :shock:

hehe :D
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Re: Ethernet till AtMega1284 (var:Ethernet till en AtMega168

Inlägg av AndLi »

Moxan (och liknande) är för dyr...

Så det är dags att göra en egen kopia.

Kravlistan är ganska enkel,
måste klara DHCP (vilket egentligen ju bara är UDP trafik)
måste konvertera en TCP ström från en klient till en seriel ström (och kunna skicka tillbaka data)
bör kunna köras på en atmega1284 el dyl avr.

Sneglat lite på lwIP och uIP att bygga stacken ifrån, tux graphics har ju också färdiga kort.

Vilket ethernet chip är inte heller bestämt, lång livslängd är nog huvudönskemålet, och gärna något evaluation kort för att kunna testa lite utan att behöva köra en hel PCB sväng...
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ta en LPC2368, det är enklare och blir totalt sett bättre än alla ATMEGA+XX varianter.
Japp, har testat det mesta...
Användarvisningsbild
jesper

Inlägg av jesper »

Eller Texas/Luminary LM3S6965. Har inbyggd PHY.
Lätt som en plätt med lwIP.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Nu är det dags att väcka liv i denna gamla tråd igen :)
Långt projekt det här, iof är jag väldigt dålig på att prova era förslag..

Men sen förra gången har jag i alla fall provat/hittat:
CP2200(Silabs) + C8051F120(silabs men svindyr) Funkar och man får använda CMX tcp/ip stack gratis. Men µC är DYR (8051a som gör 100Mips). Har lite strul att få CMX stacken att rocka på en C8051F380 vilket är mycket billigare. Totalkostnad enligt farnell i 100 tal ca 5+5USD (med F380 och då får jag USB som bonus...). Klart minus är att den inte klarar Auto MDI/MDIX, iof klarar nästan alla andra enheter det idag, så om inte två ska prata med varandra är det inget problem...
Tanken var att mata ut en serieport till atmegan som gör en massa extremt tidskritiskt meck, en tvåkärnslösning helt enkelt :)

Wiznet 5100 något så roligt som en hårdvaruimplementerad tcp/ip stack, man får 4 socket åt valfritt håll, 8kByte buffer delbart mellan de 4.
Jag trodde den skulle vara svindyr, men sparkfun tar 4.75USD i 100 tal, då kan jag sannolikt klämma in nätverkshanteringen när atmegan inte har så mycket att göra... (och 4 socket är precis vad jag behöver, ping och liknande tar chipet hand om...). Har dock inte provat den är, men evaluation kit är påväg från sparkfun...

Också skrapat lite på ytan på ett Renesas RX62NRDK (http://elektronikforumet.com/forum/view ... =2&t=46429)
Dock inte för djupt då jag inte lyckades hitta chipet att köpa hos någon (=farnell/digikey)

Microchip ENC624J600 har jag nu provat, den funkar, lyckats ta emot och skicka ramar, men tyvärr verkar ingen riktigt lämnat den gamla buggiga, ingen verkar använda denna (= ingen testad och bra tcp/ip stack), ja microchip har en till sina PICar, men då måste jag ju skaffa en helt ny utvecklingsmiljö. Tänk vad lite som tar emot för att en leverantör ska bli bortsorterad... (Hör ni det leverantörer? Dela ut fler utvecklingskit om ni vill att vi ska prova och köpa era chip :D )
Skriv svar