Hur bra är utvecklings verktygen för STM32 ARM ??
Hur bra är utvecklings verktygen för STM32 ARM ??
Nu så har jag fastnat en hel del för ST Cortex-M3 ARM STM32 serien, vilket ser väldigt trevlig ut, har väntat ganska länge på att Xmega serien skulle komma ut mer på marknaden, har sett att de precis går att beställa några varianter från farnell.
Men så fick jag syn på STM32 och föll pladask, de känns även som det skulle vara ett bra steg att ta, att komma upp lite till ARM, har länge kört ATMEL mega och desförinnan microchips pic. både i asm och C.
och har länge suktat efter något nytt.
Men frågan är då hur bra utvecklings verktyg/miljö det finns till dom,
och om det finns något som är gratis men endå bra, precis som avr-gcc till atmel.
Tanken var att börja med KEIL utvecklings miljö, och utgå efter något befintligt för att bilda en uppfattning,
den är då limited i kod storlek, så är den bra så får man väll köpa deras basic version som inte skulle kosta en förmögenhet iaf.
Finns det några här som kör eller har kört STM32 serien och som kan berätta lite vad ni har för synpunkter.
skulle vara tacksamt.
ska införskaffa ett development board för STM32F103 vilket ser ut att vara bra att börja med.
och en riktig programmerare hade jag tänkt ist för bootloader via UART. nån som har något tips på en buggfri sådan ?
//Har letat runt en hel del i detta ämne, (här och google) och det finns inte helt klar info, men skulle vara tacksam för synpunkter.
Mvh // Micke
Men så fick jag syn på STM32 och föll pladask, de känns även som det skulle vara ett bra steg att ta, att komma upp lite till ARM, har länge kört ATMEL mega och desförinnan microchips pic. både i asm och C.
och har länge suktat efter något nytt.
Men frågan är då hur bra utvecklings verktyg/miljö det finns till dom,
och om det finns något som är gratis men endå bra, precis som avr-gcc till atmel.
Tanken var att börja med KEIL utvecklings miljö, och utgå efter något befintligt för att bilda en uppfattning,
den är då limited i kod storlek, så är den bra så får man väll köpa deras basic version som inte skulle kosta en förmögenhet iaf.
Finns det några här som kör eller har kört STM32 serien och som kan berätta lite vad ni har för synpunkter.
skulle vara tacksamt.
ska införskaffa ett development board för STM32F103 vilket ser ut att vara bra att börja med.
och en riktig programmerare hade jag tänkt ist för bootloader via UART. nån som har något tips på en buggfri sådan ?
//Har letat runt en hel del i detta ämne, (här och google) och det finns inte helt klar info, men skulle vara tacksam för synpunkter.
Mvh // Micke
Re: Hur bra är utvecklings verktygen för STM32 ARM ??
Kolla tex här:
http://developers.stf12.net/eclipse-demo
Det är väsentligt mer handpåläggning än med AVR studio och avr-gcc, men i stort sett funkar det bra. 'Buggfritt' kan du glömma, men det gäller alla utvecklingsmiljöer jag provat, inklusive AVR studio. Kombinationen Eclipse, gcc från CodeSourcery, samt openocd för en billig JTAG-dongle är ganska vanligt, och det funkar.
http://developers.stf12.net/eclipse-demo
Det är väsentligt mer handpåläggning än med AVR studio och avr-gcc, men i stort sett funkar det bra. 'Buggfritt' kan du glömma, men det gäller alla utvecklingsmiljöer jag provat, inklusive AVR studio. Kombinationen Eclipse, gcc från CodeSourcery, samt openocd för en billig JTAG-dongle är ganska vanligt, och det funkar.
Intressant ska kolla mer på den kombinationen.
Jo jag vet att man inte kommer helt i från buggarna, så lite fel skrivet från min sida
skickade precis ett mail till KEIL och fråga om pris för ett basic SW Dev paketet, bara mjukvara. och la ganska mycket tonvikt på att man är CivilElektro student, får se vad jag får för svar tillbaka, har set lite blandade priser nu så jag vet inte vad jag får för pris förslag tillbaka.
Hittade nämligen denna pdf ang KEIL utvecklingsmiljö och blev väldigt intresserad
http://www.keil.com/product/brochures/uv3.pdf
Jo jag vet att man inte kommer helt i från buggarna, så lite fel skrivet från min sida

skickade precis ett mail till KEIL och fråga om pris för ett basic SW Dev paketet, bara mjukvara. och la ganska mycket tonvikt på att man är CivilElektro student, får se vad jag får för svar tillbaka, har set lite blandade priser nu så jag vet inte vad jag får för pris förslag tillbaka.
Hittade nämligen denna pdf ang KEIL utvecklingsmiljö och blev väldigt intresserad
http://www.keil.com/product/brochures/uv3.pdf
Jag använder Sourcery G++ Lite som är en gratis GNU toolchain och ST's egna bootloadermjukvara till UART-bootloadern.
Jag har också kört CodeSourcery-verktygen (dvs GCC, etc) till STM32. Bortsett från lite småfippel med att få till rätt länkscript så var det en baggis att få liv i prylarna 
Det finns bibliotek för alla periferienheter att ladda hem från ST:s hemsida så du slipper knappa ihop all C-kod för dessa själv.
Angående Keil-verktygen (eller IAR, osv.) så finns det klara nackdelar med dessa (bortsett från att dom är rätt dyra). Det tenderar att bli så att koden inte går att kompilera med t.ex. GCC då deras kompilatorer har egna konstruktioner för vissa saker. Det förutsätts också (i princip iaf) att man kör deras integrerade utvecklingsmiljö vilket ytterligare späder på inlåsningseffekten... Vi undviker numera att köra såna verktyg på jobbet och använder i stället Eclipse, GCC ock GNU make i så stor utsträckning som möjligt. Gratis, smidigt och framför allt alltid lika oavsett processor, OS, osv!
Måste säga att STM32 känns som ett riktigt bra val. Hyfsat billiga med prestanda som räcker för det mesta! Lycka till!

Det finns bibliotek för alla periferienheter att ladda hem från ST:s hemsida så du slipper knappa ihop all C-kod för dessa själv.
Angående Keil-verktygen (eller IAR, osv.) så finns det klara nackdelar med dessa (bortsett från att dom är rätt dyra). Det tenderar att bli så att koden inte går att kompilera med t.ex. GCC då deras kompilatorer har egna konstruktioner för vissa saker. Det förutsätts också (i princip iaf) att man kör deras integrerade utvecklingsmiljö vilket ytterligare späder på inlåsningseffekten... Vi undviker numera att köra såna verktyg på jobbet och använder i stället Eclipse, GCC ock GNU make i så stor utsträckning som möjligt. Gratis, smidigt och framför allt alltid lika oavsett processor, OS, osv!
Måste säga att STM32 känns som ett riktigt bra val. Hyfsat billiga med prestanda som räcker för det mesta! Lycka till!
danwi: Helt rätt tänkt vilket jag förbisåg att de e en annan kompilerare, vilket betyder nya kommandon och tillvägagångssätt sätt.
köpte nämligen en bok ang ATMEL och IAR och eftersom jag körde avr-gcc så var det mycket som var annorlunda,
så jag skulle gärna köra vidare på gcc.
Har kollat igenom CodeSourcery, kan vara intressant.
såg även att dom har en academic version
vet dock inte om det är bättre eller om man ska köra med lite, men de var en hel del att tänka på när jag läste manualen till den iaf "personal version" alltså.
men det jag undrar över är att dom har licens i ett år.
menar dom då att man får tillgång till updateringar och databas hos dom i ett år eller slutar licensen man köpt för programmet funka.
så man inte kan använda det längre, verkar lite kryptiskt.
ska se om jag kan hitta någon bra JTAG programmerare bara som funkar till detta
köpte nämligen en bok ang ATMEL och IAR och eftersom jag körde avr-gcc så var det mycket som var annorlunda,
så jag skulle gärna köra vidare på gcc.
Har kollat igenom CodeSourcery, kan vara intressant.
såg även att dom har en academic version
Kod: Markera allt
Academic Edition
For Faculty and Students Who Need Tools for Research Projects
Academic
Sourcery G++ Academic Edition contains the same essential tools as Personal Edition.
Academic Edition is available only to faculty and students for non-commercial use.
$99 per developer
Personal Edition
For Individual Developers Who Need Basic Tools at an Affordable Price
Personal
Sourcery G++ Personal Edition is a complete solution for individual developers and includes the C and C++ development tools, IDE, simulator, and JTAG/BDM support.
Personal Edition subscribers receive thirty days of installation support and have access to CodeSourcery's Knowledge Base and any updates released during the subscription term.
$399 per developer
men det jag undrar över är att dom har licens i ett år.
Price
The license fee for Sourcery G++ Academic Edition is $99 per developer for a one year subscription.
menar dom då att man får tillgång till updateringar och databas hos dom i ett år eller slutar licensen man köpt för programmet funka.
så man inte kan använda det längre, verkar lite kryptiskt.
ska se om jag kan hitta någon bra JTAG programmerare bara som funkar till detta
Från denna sida:
Den funkar med andra ord som dom flesta verktygslicenser: Man köper en licens och får sedan betala årsvis för support och underhåll. Och som vanligt ingår supporten i ett år när man köper en licens.
Det du får om du betalar jämfört med att köra gratis är deras IDE med debugger men jag skulle utan tvekan välja att hellre köra Eclipse och GDB i stället för dessa. Det som är riktigt smidigt med att köra CodeSourcerys Lite-version jämfört med "lösa versioner" av kompilator osv. är att allt är färdigkompilerat och bara att köra. Installationen är toksmidig och man kommer igång direkt!
Updates
Sourcery G++ Academic Edition releases are made semiannually. Academic Edition subscribers also receive access to any update releases made by CodeSourcery during the subscription term.
Licensing
Academic Edition customers receive a perpetual license to use Sourcery G++ on one machine for academic, non-commercial purposes only.
Det du får om du betalar jämfört med att köra gratis är deras IDE med debugger men jag skulle utan tvekan välja att hellre köra Eclipse och GDB i stället för dessa. Det som är riktigt smidigt med att köra CodeSourcerys Lite-version jämfört med "lösa versioner" av kompilator osv. är att allt är färdigkompilerat och bara att köra. Installationen är toksmidig och man kommer igång direkt!
De var min första tanke, men sedan vart jag fundersam vad dom menade, Thanks.
så det är typ samma som Mupp tipsa om fast utan FreeRTOS då ??
danwi: vilken/vad för programmerare/JTAG använde du till STM32 ??
så det är typ samma som Mupp tipsa om fast utan FreeRTOS då ??
ska kolla lite mer, se om det finns några mer guider och info ang denna setup, men mupp´s sida såg bra ut.Mupp skrev:Kolla tex här:http://developers.stf12.net/eclipse-demo
danwi: vilken/vad för programmerare/JTAG använde du till STM32 ??
Ja, på det stora hela är det samma! Jag glömde för övrigt en fördel med Eclipse+GCC och det är att man kan köra på både Windows och Linux, en klar fördel för såna som jag som föredrar att utveckla under Linux 
Jag har kört Raisonance RLink som JTAG-dongle. Funkar klockrent med OpenOCD! Det är för övrigt den som är integrerad på STM32 Primer i fall du vill exprimentera lite med en sån innan du köper nåt dyrt. Enligt vad jag har läst och hört ska det också fungera ypperligt med JTAG-kablarna från Olimex, t.ex. denna som inte ens kostar hälften av RLinken.

Jag har kört Raisonance RLink som JTAG-dongle. Funkar klockrent med OpenOCD! Det är för övrigt den som är integrerad på STM32 Primer i fall du vill exprimentera lite med en sån innan du köper nåt dyrt. Enligt vad jag har läst och hört ska det också fungera ypperligt med JTAG-kablarna från Olimex, t.ex. denna som inte ens kostar hälften av RLinken.
Nja jag är helt fast i windows träsket så det spelar ingen roll.
satt och letade i går och den här och fastnade för denna då de står att den är kompatibel
http://www.amontec.com/jtagkey-tiny.shtml
http://developers.stf12.net/eclipse-dem ... agkey-tiny
29$, då tror jag frakten går på mer =)
annars så hittade jag Raisonance RLink för ca 500:- ink frak från canada.
ska kolla lite mer
De som jag har märkt är att STM32 serien är väldigt underrepresenterade när det gäller Dev Kits, de största nya vad jag kan se är philips NXP LPC serien,
finns de något skäl till detta ??
vart inte lika intresserad när jag läste deras datablad/info.
eller är det något annat som gör dom så pass intressanta typ pris/utvecklings miljö/forum/osv
eller har jag bara missat något
Någon som har koll på Philips NXP LPC serie
satt och letade i går och den här och fastnade för denna då de står att den är kompatibel
http://www.amontec.com/jtagkey-tiny.shtml
http://developers.stf12.net/eclipse-dem ... agkey-tiny
29$, då tror jag frakten går på mer =)
annars så hittade jag Raisonance RLink för ca 500:- ink frak från canada.
ska kolla lite mer
De som jag har märkt är att STM32 serien är väldigt underrepresenterade när det gäller Dev Kits, de största nya vad jag kan se är philips NXP LPC serien,
finns de något skäl till detta ??
vart inte lika intresserad när jag läste deras datablad/info.
eller är det något annat som gör dom så pass intressanta typ pris/utvecklings miljö/forum/osv
eller har jag bara missat något
Någon som har koll på Philips NXP LPC serie
Det är egentligen inte så stor skillnad på NXP/LPC21xx och STM32. Båda hör till exakt samma segment med ungefär samma specar och periferienheter. Jag fastnade för STM32 för att dom finns lätt tillgängliga i små kapslar med bra pris även i små kvantiteter.
Den där Amontec-JTAG-dongeln känns prisvärd! Amontec är tydligen ett Schweiziskt bolag så valutan är Euro. Jag tror dock att Olimex-dongeln är betydligt snabbare eftersom den har USB 2.0 High Speed. Olimex-prylarna säljs på http://www.lawicel-shop.se, och den verkar kosta 429+moms. Osäkert dock om det är den gamla (full speed) eller nya (high speed) som dom har.
Jag kan tänka mig att STM32 Primer och STM32 Primer2 tog lite udden av ytterligare devkits. Tokbilliga och har det mesta man behöver för proof-of-concept med en sån processor. Annars finns ju några från Keil och Olimex. Kolla runt, själv började jag med en STM32 Primer (version 1).
Den där Amontec-JTAG-dongeln känns prisvärd! Amontec är tydligen ett Schweiziskt bolag så valutan är Euro. Jag tror dock att Olimex-dongeln är betydligt snabbare eftersom den har USB 2.0 High Speed. Olimex-prylarna säljs på http://www.lawicel-shop.se, och den verkar kosta 429+moms. Osäkert dock om det är den gamla (full speed) eller nya (high speed) som dom har.
Jag kan tänka mig att STM32 Primer och STM32 Primer2 tog lite udden av ytterligare devkits. Tokbilliga och har det mesta man behöver för proof-of-concept med en sån processor. Annars finns ju några från Keil och Olimex. Kolla runt, själv började jag med en STM32 Primer (version 1).
Har letat runt ordentligt, Hittade en ställe i kina som har shyssta Dev kit för STM32
här är en länk till ebay där han säljer några av dom
http://global.ebay.com/STM32F103ZET6dev ... 18638/item
länk till den kinesiska webbshopen
taobao.com/?catId=94924752&..&categoryName=v6q3orDl..
har en mail konversation med dom ang dessa, vill vara helt säker innan man beställer,
hittade en shysst variant med STM32F103RBT6 och en 2.8 tum lcd med ILI9325 vilket är samma som jag testar just nu fast jag använder avr.
denna kostar 40$ helt överkomligt.
Har i regel alltid byggt mina egna dev kits för varje ny teknik jag testar, men nu när man pluggar civilelektro så är tiden något man inte har massa till övers så att säga.
så jag tänkte lyxa till det lite och beställa ett dev kit.
Jo jag har sett primer 1 & 2, 1án såg lite lustig ut, 2 ser mycket trevligare ut.
men nja inte vart helt inne på just dom.
känns inte som dom är speciellt lätta att ansluta extra saker till.
jag har sneglat och kollat runt ang detta ämne ganska länge och tycker att NXP/LPC21xx Dev kitten har utökas väldigt mycket under tiden,
men smaken är som baken kan jag tänka mig,
jag är fortfarande Hooked på STM32
här är en länk till ebay där han säljer några av dom
http://global.ebay.com/STM32F103ZET6dev ... 18638/item
länk till den kinesiska webbshopen
taobao.com/?catId=94924752&..&categoryName=v6q3orDl..
har en mail konversation med dom ang dessa, vill vara helt säker innan man beställer,
hittade en shysst variant med STM32F103RBT6 och en 2.8 tum lcd med ILI9325 vilket är samma som jag testar just nu fast jag använder avr.
denna kostar 40$ helt överkomligt.
Har i regel alltid byggt mina egna dev kits för varje ny teknik jag testar, men nu när man pluggar civilelektro så är tiden något man inte har massa till övers så att säga.
så jag tänkte lyxa till det lite och beställa ett dev kit.
Jo jag har sett primer 1 & 2, 1án såg lite lustig ut, 2 ser mycket trevligare ut.
men nja inte vart helt inne på just dom.
känns inte som dom är speciellt lätta att ansluta extra saker till.
jag har sneglat och kollat runt ang detta ämne ganska länge och tycker att NXP/LPC21xx Dev kitten har utökas väldigt mycket under tiden,
men smaken är som baken kan jag tänka mig,
jag är fortfarande Hooked på STM32

Senast redigerad av blueint 21 augusti 2013, 02:45:47, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: urltrim
Anledning: urltrim
Var dock medveten om att LPC21xx är en ARM7, medan STM32 och LPC17xx är Cortex-M3. Båda arkitekturerna kommer från ARM, där Cortex är 'det senaste' så att säga. Skillnaderna är antingen små eller stora, beroende på var man väljer att titta. Personligen har jag känt lätt avsmak för ARM7:orna, men Cortex-M3 är en trevlig mojäng, så min röst ligger på Cortex-M3. Vill du jämföra äpplen och äpplen, kolla på utvecklingskort baserat på nån LPC17xx. Även Texas, tidigare Luminary, har hyfsat billiga utvecklingskort runt sina Cortex-M3. Atmel har jag inte sett spotta ur sig nåt vettigt än, men det var ett tag sen jag tittade.
> ...ett Schweiziskt bolag så valutan är Euro.
Schweizisk franc.
Schweizisk franc.
Nej, deras priser är i Euro, kolla in hemsidan. (Jag är mycket medveten om att Schweizarna inte är med i EU/EMU.)
Och just ja, LPC:er som börjar på 2 är ju ARM-7, det hade jag glömt! För den som är intresserad så finns en bra och kortfattad jämförelse mellan ARM7TDMI och Cortex-M3 finns på ARMs hemsida.
Och just ja, LPC:er som börjar på 2 är ju ARM-7, det hade jag glömt! För den som är intresserad så finns en bra och kortfattad jämförelse mellan ARM7TDMI och Cortex-M3 finns på ARMs hemsida.