Miniecension av boken "PIC Microcontrollers"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
korp

Miniecension av boken "PIC Microcontrollers"

Inlägg av korp »

Jag satt just och tipsade om denna bok i en tråd och inlägget blev så långt att det känns lägligare att skriva en liten minirecension av boken i en egen tråd. Jag tänker inte gå igenom den för djupt i detalj. Eftersom den finns fritt tillgänglig för läsning på webben kan den intresserade själv skaffa sig en uppfattning om den.

Title: PIC Microcontrollers
Author: Milan Verle
Paperback: 394 pages
Publisher: mikroElektronika; 1st edition (2008)
Language: English
ISBN-13: 978-86-84417-15-4
Paperback Color: Two Color
Covers Color: Full Color
http://www.mikroe.com/en/books/picmcubook/

Denna relativt nysläppta bok fokuserar sig på den aktuella- och populära PIC16F887. På fronten står det "...for the beginner too.", och jag skulle vilja påstå att den egentligen är riktad mest åt nybörjare och de som inte kan rabbla databladet i sömnen.

Boken går igenom ett antal områden; En grov översikt, "Special Function Registers", I/O, Timers, CCP-moduler, Seriella kommunikationsmoduler, Analoga moduler, instruktionsuppsättningen och sist men inte minst exempel. Varje kapitel och delkapitel avslutas men en "In short"-sida som kortfattat summerar de viktigaste punkterna som behandlats.

Texten är skriven på engelska, men det märks på rätt många ställen att författaren inte har språket som modersmål. Det finns en del lustiga formuleringar och meningsföljden är inte alltid vad man är van vid. Boken är trots detta ganska lättläst, och det är bara vid ett fåtal tillfällen som jag fick läsa om ett stycke några gånger för att förstå formuleringen.

Tyvärr känns det vi en del tillfällen som om han stressar sig igenom ett par stycken här och där och inte tillför något utöver databladet, men för det mesta förklarar han funktionerna hos 16F887 väl. Ett stort plus är de lättförståeliga illustrationerna. De hjälper verkligen till att förklara hur saker och ting hänger ihop och hur saker påverkar varandra.

Boken finns fritt tillgänglig för läsning online, men har man den minsta fundering på att skriva ut de ca 394 sidorna så måste jag tillägga att den går att beställa för 146 kr inkl frakt.

Jag rekommenderar denna bok till alla nybörjare och medelkunniga på området. Den komplementerar databladet väl, och de tidigare nämnda illustrationerna är verkligen bra.

Jag gillar speciellt kaptilet Appendix B: Examples som lättförståeligt förklarar en hel del lösningar som man förr eller senare sitter och sliter sitt hår över, t ex kontaktstudsar, prata med en lcd, relän, led-displayer, optokopplare, tongenerering.