Glapp eller störningar, det är frågan

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
PopUnoNkoK

Glapp eller störningar, det är frågan

Inlägg av PopUnoNkoK »

Nytt problem, ny tråd. Hoppas ingen tycker att jag lider av "Trådskapardiaré" som jag läste här någonstans. :)

Mina problem med USB till Comport är lösta och kan läsas om här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... =7&t=33251

Mitt problem nu är att jag har en pic i min labbplatta som "står och går" för fullt.
Min LED som är kopplad till PICen blinkar inte. När jag är där och fingrar och vrider och bänder i dioden så kan den i vissa lägen börja blinka. (Detta gör att jag vet att PICen och koden går som den ska).

Det första jag tänkte är att det är glapp någonstans men efter att ha suttit och testat att vrida och böja i grejjerna så tror jag inte det. Jag får för mig att det är mina fingrar som blir någon form av motstånd eller så. För er som är experter på området kanske detta låter alldeles skrattretande men det är i alla fall det intryck jag får. :)

Dioden började också blinka när jag bara hade ETT ben av kondensatorn i, och då var jag ingenstans nära dioden, alltså den rörde sig inte.

Då jag inte kan förklara i ord hur jag kopplat lägger jag upp en bild.

Bild

Som vanligt är jag tacksam för vartenda ett av de svar jag får.

MVH Peter F
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Re: Glapp eller störningar, det är frågan

Inlägg av vfr »

Två saker:

1. Reset

Hur har du reset konfigurerat? Där borde sitt ett motstånd till VCC om du kör extern reset.

2. Avkoppling

Förutom elyten så borde du ha en keramisk konding monterad nära PIC:en. Gärna tvärs över.

Om det är någon av dessa saker som ger ditt problem, vet jag inte. Men det är några saker att tänka på iallafall.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Är du säker på att det är kontakt hela vägen på de yttre banor? De är ganska ofta delade upp i flera delar.
Sedan är det ett dåligt sätt att avkoppla på, rätt hade varit att låta kondensatorn sitta direkt över PIC'en.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Sak nummer 1:
Ingen aning. :? Vet ej om jag kör extern eller intern eller vad skillnaden är. Är det i Koden jag skrivit, alltså kan jag läsa om det i Elmer 160 eller någon annan stans där det skrivs om Assembler eller ska jag söka i Databladet till picken eller I Wispens manual?

Sak nummer 2:
När du skriver att jag ska sätta en keramisk Kondning "tvärs över", menar du att den ska "gränsla" picken så att ett ben hanar precis vid Jorden och den andra vid VCC?

MVH Peter
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

De yttrebanorna är delade i mitten på labbplattan men jag använder bara ena halvan så det är kontakt hela vägen där jag arbetar. Det fungerar som sagt ibland.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

om du inte har koll på hur du ska ha /MCLR så kulle jag först kollat det, eller helt enkelt försökt att trycka dit en pullup på den.
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

MCLR verkar vara problemet.

Detta hittade jag i annat forum:
the MCLR is a pin that you can use to reset, or activate your chip.

You have a fuse that you can use to make it pull high, so that you will not need to attach it to 5 V postive.

If you do not activate this fuse, your chip will need this 5 volts positive to run properly. If you forget to activate this fuse and not attach the pin to 5 volts, your chip will run spuratically, will be unreliable, and will shut off on you unexpectedly. Sometimes just touching the chip will turn it on or off.

Bruce gave you the programming fuse command for the chip. That will help you out.

Dwayne
I sitt sammanhang här: http://www.picbasic.co.uk/forum/archive ... -2965.html

Då är min fråga. Vilken ska jag använda? _MCLRE_ON _MCLRE_OFF ? Står E ett för External? Isådanafall borde det väl vara _MCLRE_OFF?

MVh Peter F
JustNeed

Inlägg av JustNeed »

Som skrivet är det enklaste att sätta en resistor på typ 10k mellan pinnen och +5v. På det viset vet man snabbt om det är där felet ligger. Dessutom, om man sätter den intern istället kan det medföra en del klurigheter när man ska programmera om kretsen.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Kör för 17 *inte* med "Internal-MCLR" ! Inte så länge du håller på
och joxar på den här nivån... :-)
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

Jo jag kom på att Sodjan skriver juh då och då om att han önskar att man på Blink-a-led sidan kunde välja att ha utan kristall men med vanlig MCLR. Så intern vill jag INTE ha... :)

Nu har jag kopplat om med ett motstånd mellan MCLR och resterande krets. Tyvärr så kvarstår problemet.
Håller jag ett finger på den keramiska kondensatorn och sätter på strömmen blinkar LEDen på labbplattan ett par ggr sedan slutar den. Grrrr...

Bild
Så här ser mina kopplingar ut nu.

MVH Peter F

PS. Sodjan hant svara medan jag skrev detta inlägg. Nix jag ska inte slå på intern MCLR, är livrädd för intern MCLR. :) Ds.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tja, det kan även vara "öppna ingångar", vilket är en annan "no-no".
Sätt alla ingångar I/O pinnar som du inte använder till *utgångar*.
Och ha också LVP avslaget.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Vad är det för PIC du kör med?
Var kommer 5V ifrån?

Swech
PopUnoNkoK

Inlägg av PopUnoNkoK »

HAHA!!!! :bravo:

Nu blinkar det utav bara H*^¨ete.

Både TRISB och TRISA var satta till "b'00000000'" alltså bara utgångar. men problemet var att deafult måste ha varit _LVP_ON för när jag la till _LVP_OFF så funkade det.

Fy tusan så löjligt skön känsla.

Tusen tusen tack för all hjälp. Jag kan garantera att det kommer fler frågor men nu är jag i alla fall igång.

Inte är jag sugen på att åka och jobba kl 16:00, nu vill jag juh programmera. :)

Som sagt. tack för all hjälp.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> men problemet var att deafult måste ha varit _LVP_ON för när jag la till _LVP_OFF så funkade det.

Vilket visar på tumregeln att aldrig lite på att default är "rätt".
Sätt allt så som du vill ha det.

Ditt problem hade också "löst sig" med ett pull-down motstånd på PGM (d.v.s LVP)
pinnen, men det är ju enklare att bara slå av det i CONFIG'en...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Inte är jag sugen på att åka och jobba kl 16:00, nu vill jag ju programmera."

Om du bara visste hur farligt det är att börja med µC...
Skriv svar