Söker microcontroller med 32-bit I/O DMA

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
bearing

Söker microcontroller med 32-bit I/O DMA

Inlägg av bearing »

Vilka microcontrollers möjliggör att klocka in 32 bitar data rakt in i SRAM i runt 20-40MHz?

Jag har aldrig använt en 32-bit microcontroller, så jag vet inte riktigt hur jag ska leta. Det verkar finnas många olika kärnor, och sedan många olika microcontrollers runt den kärnan. Har läst i några slumpvalda datablad, och där har mikrocontrollern haft 8- eller 16-bit I/O trots att kärnan är 32-bit. Finns det ens någon 32-bit microcontroller med 32-bit I/O?
sodjan
EF Sponsor

Re: Söker microcontroller med 32-bit I/O DMA

Inlägg av sodjan »

Vad är det *igentligen* du vill göra ?
Vad är applikationen ?
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Låter mer som ett jobb för en FPGA...

Håller med föregående talare.. vad tusan skall du göra?

Swech
bearing

Inlägg av bearing »

Jag vill göra ett enkelt fyrkanaligt digitalt oscilloskop. Bara för skoj, på fritiden, ifall jag får fortsatt lust.
Önskar läsa fyra stycken 8-bit ADC samtidigt. Siktar på att använda ADC som klarar 20-40 MS/s. Datan kan sedan skickas till en PC, presenteras direkt på en LCD kopplad till microcontrollern, lagras i ett SD-kort, eller/och något annat nyttigt.

Första idén var att koppla ett 8-bit FIFO-minne på några kB till varje ADC. FIFO-minnet fylls av data från ADC, och kan senare läsas i lugn takt med t.ex. en enkel 8-bit uC. Detta skulle fungera utmärkt i fallet att datan bara ska skickas till en PC. Men i fallet direktpresentation på LCD skulle jag vilja att man kan scrolla genom datan, och då går det inte att använda ett FIFO eftersom att det inte ger slumpmässig tillgång till datan.

Följande idé var att koppla ett 8-bit SRAM till varje ADC, och generera adressen med diskret logik kopplad till ADC-klockan. En microcontroller med stöd för externt SRAM kan sedan läsa minnena med slumpmässig tillgång.

FPGA och liknande har jag funderat på, men lagt åt sidan eftersom att programmerbar logik verkar svårt och har hög inlärningströskel.

Enklast vore att koppla alla ADC direkt till en microcontroller, med tillräcklig hastighet och RAM.

Ser att Parallax Propeller har en port med 32 I/O, dock utan DMA (verkar det som). Eftersom att varje kärna gör 20 MIPS kan den nog inte läsa I/O i en loop snabbare än i ett fåtal MHz.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Första idén var att koppla ett 8-bit FIFO-minne på några kB till varje ADC.

Det vanliga är ett "dual-ported" RAM. D.v.s ett RAM minne som har
dubbla adressbussar som kan användas var för sig. Ena bussen styrs av
sampligs-logiken och den andra av det som läser av datat.

Cypress är en stor tillverkare och de har en del info:
http://www.cypress.com/?id=82&source=header
hornfeldt

Inlägg av hornfeldt »

NXP har en trevlig familj med 32bit uC som heter LPC.
Några verktyg med LPC är:
mbed är ett rapid prototyping likt arduino med en online-coppiler.
LPCXpresso Board från embedded artists som även har en JTAG debugger.
Skriv svar