Microwave Radar Motion Sensor

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av E Kafeman »

Ja PIR-detektorer går rikta och fokusera lika mycket som är möjligt med en ficklampa med reflektor och lins i samma storlek och resulterande strålen passerar tvärs genom rummet med skrivbord på bägge sidorna om. Ryggen på en skrivbords-stol lätt kan agera, strålningsavgränsare som gör att dörröppningen blir obevakad.
En enkel PIR-sensor innehåller två sensorer jämte varandra som jämför summerad inkommande ir-strålning från olika riktningar. Därför måste minst två åtskilda strålvägar finnas och tillåtas utbredas utan att de blockeras eller påverkas av mellanliggande hinder.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av grym »

om man nu har hörlurar, vad är det för fel på truppmina 12 ? :mrgreen: :vissla:

en laser med mottagare skulle funka att ha en detekterande yta
eller en pir på lämpligt ställe

radarmodulen har ju utgång för doppler, så det är inte att allt studsar som ger utslag utan att något ändrar sig, att begränsa detekteringsområdet är skitsvårt

på dom jag provat kunde man ställa känslighet med att byta ett motstånd, finns något sådant?
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Henry »

Ja det kan man och här finns rätt utförlig info om den:

https://ita.ovh/files/rcwl-0516.pdf

Sedan på botten av sidan i mitten finns lite info om hur man kan ändra känsligheten på den.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av GeekJoan »

OK, lite bilder kanske förklarar.
radar1.jpg
"radarn" är den svarta klumpen på toppen bredvid kameran.
radar2.jpg
Inne i lådan så är den en ihopbockad plåt på fem sidor. Så den inte ska plocka upp något från dessa håll. Den är dessutom riktad bort från mig. Ändå plockar den upp om jag skriver på tangentbordet eller flyttar på musen.
radar3.jpg
Fick lov att göra ett lock också.

FILM, givetvis så var den väldigt okänslig ju när jag skulle filma: https://photos.app.goo.gl/neQG6Cg5g6hQwz1NA

Nu testar jag en PIR istället, tog av "linsen" för att den skulle vara mer riktad.
pir.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Henry »

Ser ovan först nu och vill bara nämna detta då det ev kan vara av intresse; se denna låda av vikt plåt ungefär på samma sätt som om det är en liten ytmonterad lysdiod i botten som sänder ut ljus i säg 150 grader runt om och där metallytorna istället är speglar så får du en hum om hur vågorna går och det är inte rakt fram utan istället inte långt ifrån som om de inte varit där alls då du hade kunnat se ljuset från dioden även från sidorna.

För att få det hyfsat riktat krävs typ en riktantenn och en sådan för 24 GHz kostar en bra slant.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av GeekJoan »

Jag bytte just denna mot en annan sensor.
Men om jag ska göra det igen så tänkte jag ta laminat och löda ihop. Det borde bli "tätt".
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av tecno »

Har en hel del dubbelsidigt laminat modell tunna ;)

https://www.tecno.se/4-sale/laminat.htm
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp: Bra att veta!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av cosmox »

Hur ser signalen ut från sensorn? Går det att få ut IF-signalen?

EDIT: Missade Henrys post.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av cosmox »

Den här kändes relevant.

E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av E Kafeman »

Men om jag ska göra det igen så tänkte jag ta laminat och löda ihop. Det borde bli "tätt".
En viss aningslöshet anas. Testa att göra så med en FM-radios antenn och förvänta dej riktverkan? Det finns en anledning till varför antenner med riktverkan har en komplicerad och noggrann mått-struktur om man ska få nämnvärd riktverkan. Se på t.ex. tak-antenner för TV-mottagning där man vill rikta sej i en specifik riktning.
Det krävs åtminstone 10 pinnar (reflektorer och direktorer) för 10 dB riktverkan. Radarn arbetar vid frekvenser ca 100 ggr över FM-radio och är motsvarande mycket mer krävande att få till rätt dimensioner på de vågor som ska ledas och riktas.

Antag att du sitter i en stor låda utomhus. Du vill bara ta emot dagsljus från en viss riktning i denna lådan. Täta gavlarna är då inte särskilt effektivt.
I verkligheten ska du dela rum med en radar vars reflektioner fyller rummet. Du vill att radarns reflektioner inte ska påverkas mer än i vissa riktningar.

Det är en mindre del av problemet att åstadkomma riktverkan på utsända signalen, det knepiga är att se till att bara ta emot reflexer från en specifik riktning.

Du har redan fått exemplet att med en lampa lysa i ett rum som till stor del består av speglar. Det du önskar är att bara lysa upp en smal korridor av rummet. Om du kan tänka dej in i resultatet för en ficklampa där du önskar en smal ljus-lob i en spegelsal utan att ge mångstudsande reflektioner så inser du varför löda en låda utan djupare tanke på våglängder inte påverkar riktnings-känsligheten nämnvärt. Precis som med en ficklampa i ett spegelhus kommer större delen av rummet att belysas via multipla reflektioner som alla fortfarande kan nå din mottagare oavsett om sidoväggarna är lödda eller inte.

För den med måttlig tillgång till mätinstrument kan mitt tidigare förslag med ölburk ge förbättrad selektivitet i en viss riktning.
Förbättringen är inte för att ölburkens väggar ger avskärmning utan att den tvingar fram en viss vågledar-funktion som ger något bättre riktverkan på både vad som sänds ut och även en viss riktverkan på vilka riktningar inkommande reflexer kan nå din mottagare.
Ölburken får då funktionen av vågledare. Se här för exempel.
Som synes av exemplen, för att egentligen vara effektiv ska vågledarens dimensioner vara i multiplar av kvarts-vågens längd men i detta fallet kommer sändar-oscillatorn troligen anpassa sej mer eller mindre bra efter ölburkens dimensioner genom burkens impedansmässiga last. Ölburkens diameter är egentligen alldeles onödigt stor. Skulle gissa att en burk med en tiondel av denna diamter, typ 3-10 mm skulle räcka som vågledare men det blir svårare att få rum med kretskortet i botten på en så smal burk.

Vill man experimentera ytterligare utöver att finna optimalt monteringsdjup i burken för kretskortet är det fullt möjligt att förse burken med en vågledar-tratt som man kan göra av hoplödda PCB. En tratt med lämpliga dimensioner kan ge stor påverkan på riktverkan och ger bättre impedans-anpassning mot rymden.
Typexempel:
WM_Antenna-radiation.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av GeekJoan »

Har köpt en annan variant också, den är "kapslad" på ena sidan.
radar2.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6886
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Microwave Radar Motion Sensor

Inlägg av Marta »

Den saken Du har där är troligen en HB100. Kring 10GHz och IF ut. Ger ingen rörelsedetektering utan kompletterande elektronik.

En gammal dörröpnare har nog hyfsad riktverkan,men reflexerna kvarstår. Har en sådan här hemma riktad utåt och kan stappla omkring bakom den utan att den reagerar. När den provades inomhus reagerade den däremot på allt oavsett riktning. Det är nog Game Over utan omkonstruktion.

En enkel trampmatta och en kraftig nog signal att höras över aktuellt avstånd så behövs minimal kabel. En enkel lösning på detta delikata problem. Trampmattan kan till och med vara batteridriven så inte ens strömkabel behövs.
Skriv svar