dsPIC33 VCAP konding?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

dsPIC33 VCAP konding?

Inlägg av Kaggen »

Tänkte experimentera lite med en dsPIC33 som jag har liggandes. Ser i databladet att man bör ha en "low-ESR" (< 5 ohm) konding på VCAP pinnen enligt nedan:

"low-ESR (< 5 Ohms) capacitor is required on the VCAP pin, which is used to stabilize the voltage regulator output voltage. The VCAP pin must not be connected to VDD, and must have a capacitor between 4.7 μF and 10 μF, 16V connected to ground. The type can be ceramic or tantalum."

Min fråga är: funkar det inte alls med en "vanlig" elektrolyt konding? Detta är som sagt för test/experiment (typ blinka en diod) och inget för produktion. Jag har ingen ESR eller tantal konding liggandes så jag lär beställa i så fall.

Jag har sökt lite på nätet, men fått motstridiga påståenden där. Anledningen jag frågar innan jag testat är en video där personen påstår att han bränt sin controller genom att satt en elektrolyt där.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: dsPIC33 VCAP konding?

Inlägg av gkar »

Stoppa dit en elektrolyt på något bra värde, ungefär vilken ESR som helst duger men lägg 100nF keramisk kondensator parallellt, med korta ben.
(Var försiktig om du får för dig att lägga flera keramer med olika värden parallellt, men flera med samma går bra)
bearing
Inlägg: 11224
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: dsPIC33 VCAP konding?

Inlägg av bearing »

Jag skulle använt en 10uF 16V keramisk, precis som de rekommenderar. Då behövs ingen elektrolyt.
Kaggen
Inlägg: 431
Blev medlem: 29 januari 2005, 03:06:02

Re: dsPIC33 VCAP konding?

Inlägg av Kaggen »

Jag har tyvärr ingen keramisk konding med den kapacitansen, då hade jag kört på den direkt. Dom verkar vara rätt dyra också när dom kommer upp i över 4uF (om dom inte är ytmonterade, jag vill dock ha hålmonterade).

Har hursomhelst nu beställt två tantal från electrokit iaf.

Tackar ändå för tipsen.

/Mats
bearing
Inlägg: 11224
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: dsPIC33 VCAP konding?

Inlägg av bearing »

Kanske är dyrt hos mindre leverantörer eftersom att det är lite ovanligt. Men från 4kr på Digikey för enstaka. Vet inte om du tycker det är dyrt eller billigt.
https://www.digikey.com/products/en/cap ... ageSize=25

Om det är enklare att få tag på ytmonterade, och du bara ska ha till mindre hemmaprojekt eller prototyper, föreslår jag att använda ytmonterade och löda fast pinnar, eller helt enkelt ytmontera med lödkolven på paddarna avsedda för hålmonterade. Från storleken 1206 och större är det inte så pilligt.

Angående hålmonterat, är jag osäker på om det spelar någon roll om det sitter 1uF eller 10uF i kondensatorn. Tror att det blir induktansen i benen som begränsar hur bra avkopplingen blir. Har läst något om det, men minns inte detaljerna. Beror på frekvensen så klart.
Skriv svar