Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Icecap »

"...när svaret finns en googling bort".

Tja, när man helt klart inte fattar det "svar" man hittar är det knappast någon hjälp eller svar.

Låt oss se på de senaste problem du har med vidunderspråket Java:
Du skickar data från A till B - men du vet inte riktigt vad du gör för att de data som tas emot är inte vad du sänder - tror du. IGEN är det du som inte har koll på vad som sker och vi "uråldriga som inte kan avancerade programmeringsspråk" kan pinpointa exakt vad som går fel.

Vem är då den okunniga?

Du har MYCKET tydligt förklarat att alla som jobbar med C knappast har nått till stenåldersnivå - men min överbevisning är att DU har så totalt brist på koll på vad du gör att det är skrattretande.

Och tänk dig - JAG pratar av erfarenhet! Som jag skrev i ett annat inlägg hade jag exakt de problem med data från Java. De problem ledde till att den kommunikationsstandard som jag och den erfarna Java-programmören hade ställd upp på förhand (sån där dokumentation som du inte befattar dig med) inte kunde uppfyllas och att jag, med C, relativt enkelt kunde anpassa min kod så att det fungerade igen. Anpassningen rörde sig om att kasta om på endian lite varstans samt att ändra datastorlekar samt stycka ihop värden som kom på fel - men kända - platser.

Vilket språk gjorde då jobbet bäst? (och nej, det är inte språket som gör jobbet, det är programmören).

Dina skiftande förklaringar om att "xxx numera är industristandard" och det enda som gäller och att alla som inte använder det är hopplöst förlorade har alltid varit grandiosa, överdrivna - och totalt fel. Du är ett ypperligt exempel på Dunning-Kruger syndromet.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av grottan »

Måtte man aldrig komma i närheten av en maskin som programmerats av någon som googlar fram koden då man inte kan/vill/orkar lära sig själv, inte dokumenterar utan det får någon annan göra... :shock:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Synd att man inte kan förbjuda folk att programmera.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jaa, och även gorillorna slår sig på bröstet för att tala om att de är störst och bäst.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev:Hur löser man dokumentationen när man "lånar" kod från andra?
Jag vill minnas att skrivandet av dokumentationen kan vara 50% av ett projekt. :humm:

Programmerarens huvudsakliga uppgift är att dokumentera det han/hon gör.
säter skrev:Du fattade fel.
Jag menar att du måste dokumentera ditt projekt.
Mindmapper skrev:Hur löser man dokumentationen när man "lånar" kod från andra?
Jag vill minnas att skrivandet av dokumentationen kan vara 50% av ett projekt. :humm:

Dokumentationen får dem som håller på med dokumentation göra. Om jag ska snabbt komma igång med Python så vänder jag mig till google. Jag går inte massa kurser och köper böcker samt plöjer massvis med dokumentation när svaret finns en googling bort.

Tyvärr. Har man inte tid att gå skola så har man helt enkelt inte tid.

Helt sjukt. Naturligtvis borde den som kan tolka koden bäst vara den som skrivit den.
Har hållit på med industriprojekt sedan 90-talet. Vid underhåll och ändringar i program är det ett stort problem att den som skrivit koden inte vet hur hen tänkte när koden skrevs. Om inte programmeraren kan tolka koden hur fasen ska en utomstående tolka den lättare.

Bristande dokumentation kostar industrin mycket pengar. Projekten blir dyrare initialt men LCC blir mycket lägre. De stora industrierna kräver oftast en bättre dokumentation än mindre omogna industrier. Har t.o.m varit med om industrier som gått kk för att underhållet blivit för trögt pga bristande dokumentation. Detta gäller inte specifikt bara för datorprogram.

Tyvärr blir inte koden bättre skriven och lättare att underhålla om koden är googlad fram och skriven utan struktur av en som inte är utbildad. Skriver inte kod själv, men dyker på många exempel på hur dåligt dokumenterad kod ställer till mycket merarbete.
Det gör vi. Som jag förklarade tidigare så har vi en person som dokumentera. Vi har projektledare, dokumentansvarig, programmerare, sekreterare osv.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

Mr Andersson skrev:
Al_Bundy skrev:Dokumentationen får dem som håller på med dokumentation göra. Om jag ska snabbt komma igång med Python så vänder jag mig till google. Jag går inte massa kurser och köper böcker samt plöjer massvis med dokumentation när svaret finns en googling bort.

Tyvärr. Har man inte tid att gå skola så har man helt enkelt inte tid.
Då blir ju kodkvalitén därefter också.
Se bara hur det gick med Ericssons telefonavdelning efter att de bytte inställning från "vi ska vara världsbäst" till "det räcker att det fungerar".
Att Ericssons telefonavdelning gick åt skogen har med att folket i Asien kunde jobba gratis.
grottan skrev:Måtte man aldrig komma i närheten av en maskin som programmerats av någon som googlar fram koden då man inte kan/vill/orkar lära sig själv, inte dokumenterar utan det får någon annan göra... :shock:
Jag googlar på exempelkoder, läser den, lär mig utav den och sedan gör om den och implementerar den. Jag börjar sällan att läsa dokumentationen om jag inte vet vad jag ska söka efter. Det fungerar för mig och pengarna rullar in.
Icecap skrev:"...när svaret finns en googling bort".

Tja, när man helt klart inte fattar det "svar" man hittar är det knappast någon hjälp eller svar.

Låt oss se på de senaste problem du har med vidunderspråket Java:
Du skickar data från A till B - men du vet inte riktigt vad du gör för att de data som tas emot är inte vad du sänder - tror du. IGEN är det du som inte har koll på vad som sker och vi "uråldriga som inte kan avancerade programmeringsspråk" kan pinpointa exakt vad som går fel.

Vem är då den okunniga?

Du har MYCKET tydligt förklarat att alla som jobbar med C knappast har nått till stenåldersnivå - men min överbevisning är att DU har så totalt brist på koll på vad du gör att det är skrattretande.

Och tänk dig - JAG pratar av erfarenhet! Som jag skrev i ett annat inlägg hade jag exakt de problem med data från Java. De problem ledde till att den kommunikationsstandard som jag och den erfarna Java-programmören hade ställd upp på förhand (sån där dokumentation som du inte befattar dig med) inte kunde uppfyllas och att jag, med C, relativt enkelt kunde anpassa min kod så att det fungerade igen. Anpassningen rörde sig om att kasta om på endian lite varstans samt att ändra datastorlekar samt stycka ihop värden som kom på fel - men kända - platser.

Vilket språk gjorde då jobbet bäst? (och nej, det är inte språket som gör jobbet, det är programmören).

Dina skiftande förklaringar om att "xxx numera är industristandard" och det enda som gäller och att alla som inte använder det är hopplöst förlorade har alltid varit grandiosa, överdrivna - och totalt fel. Du är ett ypperligt exempel på Dunning-Kruger syndromet.
Det är ju jag som är den okunniga då jag stötte på ett problem som jag har nu löst, men förstod inte riktigt då. Jag ber om ursäkt för att jag har stött på problem och kliar mig på huvudet. Det ska aldrig hända mer.

Jag har aldrig sagt att C är stenålder och bör bytas ut. Jag har sagt att rätt verktyg för rätt problem. Det finns en anledning varför Java var världsledande för Blue-Ray enheter för många år sedan. Det har med att det är enklare att programmera i Java än C och nu fick Java plats på enheten. Hur det ser ut idag, vet jag inte.

Jag har aldrig sagt "xxx numera är industristandard". Jag har sagt att vissa språk och plattformar kan användas ute på industrin. De kan...inte omöjligt. En uppfinnare jag har talat med har byggt hela sitt företag där han utvecklar robotar med Arduino. Minns inte vad det heter, men han har fått det att fungera.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:Java bygger på att så fort du har installerat Java så ska du ha stöd för alla javaprogram.
Det är ju teori. Har det någonsin hänt i verkligheten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Har aldrig hänt och kommer aldrig att hända, ofta får man har ett par tre olika versioner av JRE.
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

jesse skrev:
Al_Bundy skrev:Java bygger på att så fort du har installerat Java så ska du ha stöd för alla javaprogram.
Det är ju teori. Har det någonsin hänt i verkligheten?
Ja.

https://gluonhq.com/
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av lillahuset »

Jag råkar äga en stor bro med vägtullar som jag vill sälja. Du kanske är intresserad?
Den går mellan Malmö och Köpenhamn och ger bra avkastning. Du kan få den för 1,5Mkr. Det är en mycket bra affär men du måste slå till den här veckan.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av TomasL »

Al_Bundy skrev:
jesse skrev:
Al_Bundy skrev:Java bygger på att så fort du har installerat Java så ska du ha stöd för alla javaprogram.
Det är ju teori. Har det någonsin hänt i verkligheten?
Ja.

https://gluonhq.com/
Och vad har en län till en hemsida med detta att göra?
danielr112
Inlägg: 8044
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av danielr112 »

Jag har jobbat med och i utvecklingsförtetag under många år nu och sitter inom driften. Jag har ALDRIG sett det ske att en java app funkar straight out of the box. Alla leveranser kräver sin installation, med sin version, sina parametrar och ja ett par böner till något mäktigt väsen.

Ser man till drift sätt så må java ofta vara snabbt att komma till skott men urk så många nackdelar det har. Tyvär så favouriserar många det fakto att du kan få något att visa högre än stabilitet och funktion över tid... Slår man ut det så kostar många appar ganska mycket pga av bristerna.
Och det handlar inte rent om språket utan om de som använder sig av det och dess okunskap om hur man ska hantera det. Sådan enkel sak som hantera minnesallokeringen...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av jesse »

Al_Bundy skrev:
jesse skrev:
Al_Bundy skrev:Java bygger på att så fort du har installerat Java så ska du ha stöd för alla javaprogram.
Det är ju teori. Har det någonsin hänt i verkligheten?
Ja.

https://gluonhq.com/
Tack för länken, Al_Bundy. Har du använt den mjukvaran själv? På vilka plattformar?
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av SeniorLemuren »

lillahuset skrev:Jag råkar äga en stor bro med vägtullar som jag vill sälja. Du kanske är intresserad?
Den går mellan Malmö och Köpenhamn och ger bra avkastning. Du kan få den för 1,5Mkr. Det är en mycket bra affär men du måste slå till den här veckan.
Är bron kvar? Jag har ett stort jävla fyrbent torn som står mitt i Paris, kan det vara intressant med ett byte?
Användarvisningsbild
Al_Bundy
Inlägg: 2889
Blev medlem: 11 september 2012, 23:59:50
Ort: The U.S - Chicago
Kontakt:

Re: Är AVR rätt för mig om jag ska bygga små system?

Inlägg av Al_Bundy »

TomasL skrev: Och vad har en län till en hemsida med detta att göra?
Län?
danielr112 skrev:Jag har jobbat med och i utvecklingsförtetag under många år nu och sitter inom driften. Jag har ALDRIG sett det ske att en java app funkar straight out of the box. Alla leveranser kräver sin installation, med sin version, sina parametrar och ja ett par böner till något mäktigt väsen.

Ser man till drift sätt så må java ofta vara snabbt att komma till skott men urk så många nackdelar det har. Tyvär så favouriserar många det fakto att du kan få något att visa högre än stabilitet och funktion över tid... Slår man ut det så kostar många appar ganska mycket pga av bristerna.
Och det handlar inte rent om språket utan om de som använder sig av det och dess okunskap om hur man ska hantera det. Sådan enkel sak som hantera minnesallokeringen...
Mycket beror på hårdvara också. Om du har två telefoner och en dator, men du gör en java applikation som använder webbkamera så är det klar att den inte fungerar på telefonerna.

Orsaken varför Java har fått mycket kritik har med historia att göra. Java var segt och trögt förr i tiden, vilket tydligen sitter kvar som irritation hos många. Idag är Java öppen källkod och fri att använda utan licens.
jesse skrev: Tack för länken, Al_Bundy. Har du använt den mjukvaran själv? På vilka plattformar?
Dom utvecklar JavaFX. Vilket är ett sätt att göra grafiska applikationer. Har skapat JavaFX applikationer som fungerar både i Linux och Windows och då menar jag applikationer som använder sig utav JDBC för att skriva och läsa till databaser. Jag måste säga att SceneBuilder är nog det bästa "drag-n-drop" verktyg jag har kört.
Skriv svar