Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av limpan4all »

ESD som räcker för att slå ut dåligt byggda/konstruerade saker ger inga synbara eller kännbara stötar...
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4686
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Swech »

precis, att sanera miljön innan det är fastslaget hur konstruktionen ser ut är lite fel ordning att lösa problemet
Swech
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av limpan4all »

DET är vi helt överens om, man kan ju se det som en albylfix i några dagar...
Men det funkar.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Oortone »

Swech skrev:Står väl ingenstans att TS får ESD stötar?
Det som står är ett antagande att det är ESD som slår ut prylarna.

Swech
Jodå jag får elektriska små stötar vintertid om jag blir uppladdad. Det beror på att det är nålfiltsmatta på golvet och eftersom det handlar om en källare kan jag inte lägga något av trä. Det är inget labb utan hemmiljö alltså. När jag löder och fixar har jag en enklare ESD-lösning detta är när jag använder grejerna. Det ä enbart under vinterhalvåret det blir tillräckligt torrt för att det här skall uppträda.

Intressant det problem du observerade i den ena maskinen. Jag kan inte svara på varför det är på det viset. Det är ju återskapande av vintageprylar så det kanske är något med det. Fast just ATmegan är en kompromiss eftersom den riktiga CPU:n inte finns längre så runt ATmegan borde det ju vara relativt "modernt". De följer alltså inte riktigt den standard man kan vänta sig kring CPU:n?
Senast redigerad av Oortone 14 december 2017, 18:07:27, redigerad totalt 1 gång.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Oortone »

Icecap skrev:OM portpinnar lämnar kretskortet utan buffer mellan är detta ett 100% säkert sätt att samla in störningar.
MEN detta gäller även VDD!

Så utan beskrivning hur du har kopplat är det lönlöst att fortsätta tråden.
Jag har kopplat enligt de scheman som jag länkade men det är ju inte jag som konstruerat det hela så jag vet inte hur det fungerar i detalj men om jag fattar schemat till den först länkade "Yocto" så ser ju reset ut att inte vara buffrad faktiskt, fast jag fattar inte ens vad ICSP skall vara för något. Det fanns ingen kompopnent med den beteckningen att montera. Kan det vara för att komma åt att programmera om ATmegan? Det fanns hål förberedda för ett interface minns jag.
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Mindmapper »

Oortone skrev:
Swech skrev:Står väl ingenstans att TS får ESD stötar?
Det som står är ett antagande att det är ESD som slår ut prylarna.

Swech
Jodå jag får elektriska små stötar vintertid om jag blir uppladdad. Det beror på att det är nålfiltsmatta på golvet och eftersom det handlar om en källare kan jag inte lägga något av trä. Det är inget labb utan hemmiljö alltså. När jag löder och fixar har jag en enklare ESD-lösning detta är när jag använder grejerna. Det ä enbart under vinterhalvåret det blir tillräckligt torrt för att det här skall uppträda.

Intressant det problem du observerade i den ena maskinen. Jag kan inte svara på varför det är på det viset. Det är ju återskapande av vintageprylar så det kanske är något med det. Fast just ATmegan är en kompromiss eftersom den riktiga CPU:n inte finns längre så runt ATmegan borde det ju vara relativt "modernt". De följer alltså inte riktigt den standard man kan vänta sig kring CPU:n?
Det har en väldans skillnad var man bor. Vi vet i princip ingenting om de förutsättningar som gäller ändå ska ts ha en massa råd. Fast man vill inte tala om vad som gäller. Jag har förut bott i lappmarken där vi hade sådana problem med statisk elektricitet att nästan varje comport och parallellport gick sönder bara man lossade den under vintern. På sommarn var det aldrig problem. Vi mätte luftfuktigheten under vintern -30 C var då nere i runt 10% luftfuktighet, varken nyttigt för folk eller elektronik. Vi var då medvetna om ESD problematiken. Efter installation av dyr luftfuktare slutade problemen. Förmoldigen hade vi sparat in de 20' - 30' som installationen kostade på ett år eller två. Nere vid kusten så har man inte ens i närheten av de problemen. En antydan om var du håller till hjälper faktiskt till, även om du inte vill ge mera information om hur installationen ser ut.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Icecap »

ICSP = In-Circuit Serial Programming.
Alltså programmering medan kretsen sitter i kretskortet.

AVRISP = AVR In-circuit Serial Programming. Jag har en AVRISP mk.2 för detta ändamål.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Oortone »

Mindmapper skrev:
Oortone skrev:
Swech skrev:Står väl ingenstans att TS får ESD stötar?
Det som står är ett antagande att det är ESD som slår ut prylarna.

Swech
Jodå jag får elektriska små stötar vintertid om jag blir uppladdad. Det beror på att det är nålfiltsmatta på golvet och eftersom det handlar om en källare kan jag inte lägga något av trä. Det är inget labb utan hemmiljö alltså. När jag löder och fixar har jag en enklare ESD-lösning detta är när jag använder grejerna. Det ä enbart under vinterhalvåret det blir tillräckligt torrt för att det här skall uppträda.

Intressant det problem du observerade i den ena maskinen. Jag kan inte svara på varför det är på det viset. Det är ju återskapande av vintageprylar så det kanske är något med det. Fast just ATmegan är en kompromiss eftersom den riktiga CPU:n inte finns längre så runt ATmegan borde det ju vara relativt "modernt". De följer alltså inte riktigt den standard man kan vänta sig kring CPU:n?
Det har en väldans skillnad var man bor. Vi vet i princip ingenting om de förutsättningar som gäller ändå ska ts ha en massa råd. Fast man vill inte tala om vad som gäller. Jag har förut bott i lappmarken där vi hade sådana problem med statisk elektricitet att nästan varje comport och parallellport gick sönder bara man lossade den under vintern. På sommarn var det aldrig problem. Vi mätte luftfuktigheten under vintern -30 C var då nere i runt 10% luftfuktighet, varken nyttigt för folk eller elektronik. Vi var då medvetna om ESD problematiken. Efter installation av dyr luftfuktare slutade problemen. Förmoldigen hade vi sparat in de 20' - 30' som installationen kostade på ett år eller två. Nere vid kusten så har man inte ens i närheten av de problemen. En antydan om var du håller till hjälper faktiskt till, även om du inte vill ge mera information om hur installationen ser ut.
Jag har skrivit var jag håller till men du har inte läst det. Det jag efterfrågade var alltså om det fanns generella lösningar att förbättra avstörningen i två dåligt avstörda apparater och inget annat. Det har jag också berättat. Jag har bifogat schemor också för dem som faktiskt är så schyssta att de orkar sätta sig in i det hela.

Jag har fått en del tips och tackar för det men jag förstår inte riktigt vad du gnäller om. Jag har gett alla detaljer som finns, om du inte orkar läsa så har jag full förståelse för det men då kanske det är bättre om du låter bli att svara också.
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Oortone »

Icecap skrev:ICSP = In-Circuit Serial Programming.
Alltså programmering medan kretsen sitter i kretskortet.

AVRISP = AVR In-circuit Serial Programming. Jag har en AVRISP mk.2 för detta ändamål.
Makes sense, tack för infon. Nej, då har de nog inte buffrat reseten. Kan ju förklara en del.
Ser ut som att den alltid är låg i och för sig (eftersom det är en inverterare på ingången som i sin tur är kopplad till +5) men det kanske inte räcker. Jag fattar iofs inte riktigt vad inverterarsymbolen står för. Den finns inte i databladet för 1284P ioch inte i bygget heller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av limpan4all »

Lägg åtminstånde 100nF mellan RESET- och GND...
MGL
Inlägg: 131
Blev medlem: 1 oktober 2008, 19:38:16
Ort: Åland

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av MGL »

Det är ju inte alls säkert att det är reset som är problemet heller..
Har inte sett så noga på schemat, men finns det inte diverse latchar, klockor och skiftregister typ som kan få en extra puls av ESD?
Oortone
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 augusti 2016, 23:01:04

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av Oortone »

MGL skrev:Det är ju inte alls säkert att det är reset som är problemet heller..
Har inte sett så noga på schemat, men finns det inte diverse latchar, klockor och skiftregister typ som kan få en extra puls av ESD?
Jodå, det stämmer bra det. Dock verkar maskinen (den ena i varje fall) just "starta om från början" så reset skall jag nog ta en titt på.

Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
NULL
Inlägg: 2522
Blev medlem: 15 september 2010, 12:59:25
Ort: Örebro

Re: Avstörning av statisk elektricitet för ATmega

Inlägg av NULL »

Jag fattar iofs inte riktigt vad inverterarsymbolen står för. Den finns inte i databladet för 1284P ioch inte i bygget heller.
Att den opåverkat är hög(du ser pull-up motståndet), och att man drar den låg när man vill reset'a.
Skriv svar