Tänkte göra en 24 Volts reläshield

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av tecno »

Maximera ledarbredd där du kan.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av meconer »

Det kan du ha rätt i. Jag har dålig koll på vilka ledarbredder som behövs men jag ska nog i alla fall dimensionera ledningarna till reläerna lite fetare.
Användarvisningsbild
nsbvzy
Inlägg: 1319
Blev medlem: 15 april 2008, 20:44:03
Ort: fagersta

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av nsbvzy »

Anpassa kortet i storlek så de passar i nån sån här om du vill ha det på DIN - skena:


Bild
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av meconer »

Det kan ju vara en idé. Jag hade tänkt att 3d-printa en din-skenehållare men jag ska titta på de där också.
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av tecno »

Printa eget, det är kul att skapa nåt åt sig själv. Gjorde detta till ett I/O kort till fräsen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av lillahuset »

Hur är det med styrkan och precisionen i 3D-printade prylar? Det jag har sett har inte sett så imponerande ut men det behöver ju inte vara representativt.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av meconer »

Det varierar. Man får tänka och prova, tänka igen och prova igen så man får den hållfasthet man behöver. Man behöver en välkalibrerad och hyfsat noggrann 3d-printer också. Men kul är det. Förresten så ser man allt som oftast proffsprylar ramla ner från dinskenor så att de bara hänger i kablarna.
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Inlägg: 4695
Blev medlem: 6 november 2006, 21:43:35
Ort: Munkedal, Sverige (Sweden)
Kontakt:

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av Swech »

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... cts_id=170

Om det skiter sig med 3d utskriften :D

Swech
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av SeniorLemuren »

meconer skrev:Det varierar. Man får tänka och prova, tänka igen och prova igen så man får den hållfasthet man behöver. Man behöver en välkalibrerad och hyfsat noggrann 3d-printer också. Men kul är det. Förresten så ser man allt som oftast proffsprylar ramla ner från dinskenor så att de bara hänger i kablarna.
När det gäller hållfastheten så finns det ju utmärkta verktyg i t.ex. Inventor för att testa konstruktionens hållfasthet innan man tillverkar. Det blir lite billigare än att testa sig fram och skriva ut saker som inte håller.

Jag byggde för några år sedan en båtvagn till en 13 ton tung båt. Många var det som frågade om konstruktionen verkligen skulle klara vikten utan att braka ihop. Jag visste att den skull hålla eftersom jag under konstruktionens gång körde analyser i Inventor. Den höll utan problem och gör så fortfarande.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av meconer »

Visst. I det här fallet tänkte jag mera på just 3d-printad hållfasthet. Den varierar ju beroende på vilken riktning krafterna tas upp. Dessutom så åldras plaster och flyter lite. Vissa plaster klarar vår verkstadsmiljö rätt dåligt. Sånt är svårare att beräkna på förhand så man behöver fundera en del på var de svaga punkterna sitter.
meconer
EF Sponsor
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 april 2010, 20:07:46
Ort: Järfälla

Re: Tänkte göra en 24 Volts reläshield

Inlägg av meconer »

Ny version. Lite bredare ledare överallt och motståndsnätet ingömt under arduinon. Dock inga fästhål ännu. Fast dem kan jag ju alltid borra själv om jag skulle behöva. 3D-printning av dinskenehållare är nog det som det blir. Swechs hållare är nog tyvärr lite för liten. Har ännu inte bestämt vilken korttillverkare som skall anlitas. Dimensionerna nu är 100x80 mm. Tips om allt möjligt mottages tacksamt.
Skärmklipp 2016-07-28 19.31.31.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar