Test av GSM-Shield Arduino. DTMF nu testat.

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8426
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Test av GSM-Shield Arduino. DTMF nu testat.

Inlägg av SeniorLemuren »

Köpte för en tid sedan några chipkit uno32 från en EF-medlem. I köpet ingick även en GSM Playground modul till Arduino.
Den blev liggandes tills nu när jag bestämde mig för att kolla den.

Jag har haft i bakhuvudet att styra vissa saker via mobilen och det passade ju denna utmärkt till. Man kan välja att använda SMS och sända instruktioner till modulen för att t.ex styra reläer, modulen kan därefter skicka SMS tillbaka om att åtgärden är utförd.

Villa man ha mer direkt kontroll så ringer man upp modulen och använder DTMF för att styra med direktkommando. Inget behov av internet utan bara av telefonen, mycket lätt att få igång ett fungerande system för en "ringa" :lol: kostnad.
GSM-modul.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av SeniorLemuren 16 juli 2016, 16:41:16, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren
Inlägg: 8426
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Test av GSM-Shield Arduino. DTMF nu testat.

Inlägg av SeniorLemuren »

Har nu även testat DTMF. Förutom att man kan slå av och på reläer så kan man ju även styra upp & ned sekvenser t.ex. ändra varvtal på en motor.

Eftersom bara knapparna 1 till 8 är avkodadeså kan man ju, om man behöver fler än 16 alternativ kanske man kan använda sig av kombinationer av 2 knappar med kort mellanrum och att modulen inväntar ytterligare en knapptryckning några tiondels sekunder innan den verkställer. Man kunde lätt göra en app. till mobilen som sköter detta.

Möjligheterna för fjärrstyrning av olika objekt med modulen är ju oändliga, utan att behöva krångla med ip-nummer, nätverk, routrar och allehanda krumbukter. En mycket trevlig krets. :)

Edit: Bifogar ett enkelt exempel på kod för DTMF:

Kod: Markera allt

    // DTMF output value is checked every 100 msec.
    // and in case there is a required value
    // corresponding action is made
    DTMF_value = gsm.GetDTMFSignal();
    switch (DTMF_value) {
      case 1:
        // GPIO10 off
        gsm.SetGPIOVal(GPIO10, 0);
        gsm.SendDTMFSignal(1);
        break;
      case 2:
        // GPIO10 on
        gsm.SetGPIOVal(GPIO10, 1);
        gsm.SendDTMFSignal(9);
        gsm.SendDTMFSignal(9);
        gsm.SendDTMFSignal(9);
        break;
      case 3:
        // GPIO11 off
        gsm.SetGPIOVal(GPIO11, 0); 
        gsm.SendDTMFSignal(1);
        break;
      case 4:
        // GPIO11 on
        gsm.SetGPIOVal(GPIO11, 1);
        gsm.SendDTMFSignal(9);
        gsm.SendDTMFSignal(9);
        gsm.SendDTMFSignal(9);
        break;
      case 5:
        // switch off the speaker
        gsm.SetSpeaker(0); 
        break;
      case 6:
        // switch on the speaker
        gsm.SetSpeaker(1);
        break;
      case 7:
        // decrease speaker volume
        gsm.DecSpeakerVolume();
        break;
      case 8:
        // increase speaker volume
        gsm.IncSpeakerVolume();
        break;
    }
Edit: Rättar mig om DTMF.
Embedded DTMF Receiver – this feature allows controlling of any other function of GSM Playground using of an ordinary phone. DTMF circuit (based on Holtek HT9170) is able to recognize up to 16 different signals (buttons on your mobile phone) and transfer this information to Arduino board for other evaluation. It is possible to control just a relay but also increase a volume of loudspeaker or mute the microphone using this feature.
Skriv svar