Hur organiserar ni Assembler-kod?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Korken

Hur organiserar ni Assembler-kod?

Inlägg av Korken »

Hej alla glada!

Ja har nu under en tid testa assembler och har märkt att jag VÄLDIGT fort får en kod som är väldigt svår att hitta i.
Så hur gör ni när ni skiver assembler? Har ni något smart system för att organisera kod/variabler för olika funktioner?

//Emil
port513

Inlägg av port513 »

Kommentera är väl i princip det bästa man kan göra i ASM-kod.

Kanske ska säga att det är så jag gör, hur man gör bäst är väl som med allt annat en smaksak ;)

/Henke
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Skriver inte såååå mycket assembler men jag gör som följer iaf.

Kommenterar man mycket så brukar det sällan vara problem är min erfarenhet. Även om det bara är en liten mov så förtjänar det en förklaring.

Subrutinerna (som kan bli många) kan man organisera tex efter hur ofta man använder dem eller efter begynnelsebokstav eller vilket man tycker passar.

Använd "avskiljningstecken" se nedan:

Kod: Markera allt

En subrutin som håller reda på all kod åt mig

+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-
Samma rutin som ovan fast andra tecken
+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
Dessa rader tyder på att nu är ovanstående rutin slut.
<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
Sen väljer man bara vilka tecken man önskar.

Vidare: Variabler skall ha namn som är relevanta. Tex har man en variabel som man använder lite temporärt (som tex mellan lagring så kallar man den 'temp'.

Sen skriver man efter definitionerna vad variabel är tänkt att användas till. Tex: variabeln ' Denna variabel är tänkt att hålla reda på alla mina variabler på ett snyggt sätt.

Dessa tips är inget assemblerspecifikt utan funkar och ska med fördel användas i alla språk.

Ett annat tips är att när du kommit på en bra/smart subrutin så lägg den i en särskild fil i en mapp som kanske kan heta "mina smarta subrutiner". Det kan tex vara en subrutin/funktion för displaydrivning som du _VET_ fungerar (eller som så oftast, fungeraDE vid ett visst tillfälle).

Hoppas något tips duger nåt till.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Dela upp källkoden i flera filer så att det inte bara blir en enda
stor oöverskådlig fil. Det snabbar även upp "build" proceduren
(eftersom inte alla ASM filer behöver assembleras till OBJ filer
varje gång).

OBS !! Alltså *inte* med en massa filer som man bara gör INCLUDE på,
utan separata ASM moduler (d.v.s filer) som länkas ihop av MPLINK.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Självklart har du gjort ett flödesschema över ditt program.
Därefter programmerad du koden efter flödesschemat.
Behöver du hitta något så spårar du det i flödesschemat och sedan blir det lätt att hitta i koden.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Hur gör ni era flödesscheman ?
Papper och penna går ju fortfarande mycket bra. Det är väl nästan bäst om man vill kladda till saker, ändra osv. :glasogon:
I dessa dokumentationens tider duger det dock inte. :humm: Man vill ju ev. kunna presentera en bra "datoriserad" dokumentation, kanske an användarmanual osv.
Är man hobbykille/tjej är det också lättare att få hjälp om man tydligt visar hur saker och ting är tänkta osv.
Eh :eh: ,alltså... vad använder ni i er PC ?
Själv gillar jag Smartdraw. Mest för att där fanns så fina symboler för att rita bilelektronik, som jag pysslade med förra året. Det har också fina flödesdokumentationsmöjligheter. Microsoft Visio är ju också bra.

Finns det något billigt (gratis) enkelt?
Man ser sällan någon DIY som visar flödesschema på sina alster tillsamans med kod. Här, i detta forum är de förstås i minoritet ... eller :razz:
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Burkar rita med penna och papper, uppdatera och kladda när jag får smarta infall ;) Men sen när allt funkar och är överskådligt så brukar jag sällan bry mig om att renskriva... det står ju i koden hur programmet fungerar ;) Sen förbannar man sin slapphet efter en vecka, en månad, ett år etc... när min lättförstådda kod plötsligt blivit utbytt till en rörig soppa... :P
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor

Inlägg av baron3d »

Brukar också rita med penna och papper.
Använder Word när resultatet måste publiceras.
Har provat Dia. Inte så dumt, men den versionen jag testade hade allt annat än en bra utskrifts rutin.
Har även provat provat Flowcode. För Pic-processorer, med simulator samt att den genererar en hex-fil.
Användarvisningsbild
Korken

Inlägg av Korken »

Tackar för svaren!
Nu har jag en bra grund att gå efter. :) Ska testa dedära med flödesscheman också.

//Emil
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

....och snälla använd inte svenska namn till funktioner, variabler och liknande.

Det kanske bara är jag som stör mig på namn som:

Kod: Markera allt

Lcd_Skriv
LasEEprom
....
Kanske något att tänka på :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

No, You are not alone. Swedish in source files looks quite ackward.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag försökte ett tag på svenska men det stupade alltid på å-ä-ö eller
att funktionsnamnet blev så onödigt långt. (Stör mig på folk som kör med engelska i onödan, vedertagna ord är dock helt ok)

Däremot skriver jag numera alla kommentarer på svenska, utom ibland...hm. :roll:
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag kör konsekvent all min programmering inkl. kommentarer på engelska, väljer alltid (iaf. vid annat än testprogram) vettiga namn på variabler och funktioner.
Användarvisningsbild
Radioman
Kontakt:

Inlägg av Radioman »

Om man via Internet vill umgås med någon annan än svenskar när det handlar om programmering, källkod kommentarer osv. är det väl enklast att skriva källkodskommentarerna på engelska? Det går ju ändå inte att använda å, ä och ö. Bara man inte blandar ...
Som när någon skriver om man kollat jumprarna på det gamla ljudkortet till PC'n :? Vad är det för fel på det svenska ordet bygel och byglingar?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Radioman skrev:Hur gör ni era flödesscheman ?
(...)
Eh :eh: ,alltså... vad använder ni i er PC ?
Själv gillar jag Smartdraw. Mest för att där fanns så fina symboler för att rita bilelektronik, som jag pysslade med förra året. Det har också fina flödesdokumentationsmöjligheter. Microsoft Visio är ju också bra.

Finns det något billigt (gratis) enkelt?
Man ser sällan någon DIY som visar flödesschema på sina alster tillsamans med kod. Här, i detta forum är de förstås i minoritet ... eller :razz:
Jaa, är det någon som känner till något najs program som kan göra flödesschema åt en? Ett ritprogram är ju inte så lattjo, inte heller något i M$ Office, jag vill nog ha något GPLat...
Skriv svar