Sony Fcb-h11

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Sony Fcb-h11

Inlägg av GeekJoan »

Någon som har erfarenhet av dessa kameror?
sony.jpg
Det är så kallade blockkameror. Företag köper dessa och anpassar dom till det dom behöver ha dom till. Sony säljer dom "rena" och det kommer ut analog signal som man få göra nått med. Det är typ olika bakkort på alla, med olika funktioner.
sony2.png
Det är fina små dyra rackare. Jag har tillgång till dessa och vill så klart leka lite med dom, men har för dålig kunskap om att hantera videosignaler.
Om jag fick önska så skulle jag ju vilja ha dom till IP-kameror.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Sony Fcb-h11

Inlägg av mrfrenzy »

Såna sitter det i väldigt många färdiga ip-kameror, Sony är den största tillverkaren. Enklast är att köpa färdiga kameror av "Box"-typ då dom ser ut liknande på dina bilder fast med ett plasthölje och en inkopplad nätverks eller coax-enhet på andra sidan. Är det några speciella krav du har som inte passar in på en befintlig kamera?
Sen skruvar installatören dit valfri lins.
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Sony Fcb-h11

Inlägg av gkar »

Typiskt är det SD kameror, även om analog HD typ finns.

Standard compositvideo ut, om det inte är svartvita, vilka har överlägsen mörkerprestanda, då är det vara video ut.

I dessa ser linsen ut att vara integrerad, annar brukar det vara standard C/CS gänga.
Videovärlden har ju faktiskt samma linsystem för alla tillverkare.
Men det kanske fotovärlden också har idag?

Vad är det för modell?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Sony Fcb-h11

Inlägg av GeekJoan »

Grejen är ju den att bara kamerablocket kostar ca 5-6000:- Så att köpa färdiga kameror blir dyrt. Jag får ju tag i dessa "gratis". Vi har nog slängt 50-100 st genom åren av olika modeller. Men nu börjar jag ta hand om dom i hopp om att jag kan göra något kul med dom.

Jag har flera olika modeller, men den som är bäst just nu som jag har tillgång till är denna: https://www.image-sensing-solutions.eu/fcb_h11.html
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Sony Fcb-h11

Inlägg av anders_bzn »

Man hittar dessa blocken i övervakningskameror, även om SD-TV och analog utgång är ganska förlegat nu mera. Ofta används HD blocken istället, dessa har LVDS ut, parallell data + sync. Det är lite jobbigare att ha med att göra som hobbyist...

Blocken har också en serieport för att göra inställningar i blocket. Protokollet som används är standard, kallat Visca.

Jag har slaktat många likande block på frontlinsen. Linselementet är perfekt som lupp, inget man köper som lupp kommer i närheten. Man får en mycket skarp och rakteknande lupp.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10637
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Sony Fcb-h11

Inlägg av GeekJoan »

De här kamerorna jag har tillgång till är HD-kameror.
Det är en sån här:
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5431
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Sony Fcb-h11

Inlägg av anders_bzn »

Ja, jag minns det där blocket nu. Det är 10 år gammalt, ett av Sonys första. Det är inte 1080i som det står i databladet bara nästan...
Skriv svar