Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
GFEF
Inlägg: 2368
Blev medlem: 4 december 2004, 18:44:04

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av GFEF »

Har haft goda erfarenheter av nivågivare som känner trycket i botten.
Endast en cylinder ca 3-4 cm diameter och 15-20 cm i längd.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 2&start=15
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Mindmapper »

E Kafeman skrev:I kommunala avlopp när det är bekymmersamma avloppsbrunnar där de vanliga blå ballongerna inte fungerar tillräckligt bra som flottör/nivå-givare är det vanligt med att man monterar slangar ned till önskad max-nivå i brunnen.
Slangen är typ 5 mm tryckluftsslang. Andra änden av slangen dras in i manöverskåp där man har pump modell akvariepump och trycksensor.
Så länge slangen är ovan max nivå blir då trycket lågt. Fördelen är att givaren blir tålig mot innehållet i brunnen och därmed ger hög driftsäkerhet.
Det är inte något krav på att det ska vara en slang, duger med valfritt vp eller metall-rör ner i brunnen om det ger bättre montering och justermöjlighet.
Somliga gamla kaffebryggare har en för ändamålet perfekt trycksensor.

Ska man använda detta för mer än endast larm, och även skapa driftsäker flottör drar man ner 3 st rör på olika höjd.
Lägsta nivån stoppar pumpen, nästa startar pumpen och översta nivån är larmnivå.
När pumpen är igång så bör den övervakas med tidrelä som också aktiverar larm om pumpen går för länge utan att nå lägsta nivån vilket indikerar att något är fel.

En gråvattenbrunn övervakar jag nivån i mha kapacitiv givare. Det är två cykelekrar som utgör sensor-kropp. Mäter sling-impedansen för en AC-signal på 1 MHz som en variabel nivå-indikator. AC för att slippa material-påbyggnad och cykel-ekrar är billigt och rost-härdigt.
Kabel är ansluten till ekrarna mha av vanliga sockerbits-plintar ingjutna i våt-silikon.
Den metoden du beskriver är en variant av bubbelrörsmätning. Man låter ett rör gå ner till mininivån man vill mäta i tanken. Ansluter lufttryck och ser till att den bubblar lite ur röret när nivån är max. Man mäter sedan trycket i röret som är proportionellt mot vätskepelaren.
Länge sedan var det en vanlig metod för att mäta nivån i tankar där man inte kunde eller ville ta hål i nederdelen av tanken för att montera en tryckgivare. Numera används den inte för att den behöver en hel del tillsyn och det finns tillförlitligare metoder. Du behöver tryck, regulator för att ställa trycket, strypning samt tryckgivare, bubbelrör och en del slang och kopplingar. I vissa fall har jag för mig att man även hade en reglering och övervakning av flödet i bubbelöret.

Är tveksam till att metoden som Lond beskrivit fungerar. Hade den metoden som Lond fungerat så hade man naturligtvis använd den istället för bubbelrör då den metoden inte behöver yttre tryck, regulator och justerbar strypning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Gjorde en liten skiss över hur det ser ut. Inte för att det är speciellt intressant, eller förändrar något, men bara för att ni ska få en bild.

Om man kopplar in en MPXV7002DP (datablad) som är en differentiell tryckmätare och har ena ingången oansluten och andra går ner med en slang till max-nivån. Borde inte det fungera?
Vad blir det för tryck i slangen om nivån stiger 1cm över öppningen tro?
Avlopp.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Joe
Inlägg: 1645
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Joe »

Har provat en SET-3001 Bild med SET/DM3
Ett relä drar när den är nedsänkt i vätska (testade med en hink vatten)
Däremot så behöver man använda ett tidrelä så att pumpen går en längre stund (= större nivåskillnad då givaren slår om på ~2cm)
Och kanske byta ut den röda lysdioden mot en grön (Då röd nu betyder givare ej i vätska)


Den kan bli din för otroliga 0kr!



Svar på din fråga: 10mm H2O = 0.09806650000000272 kPa
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av lond »

Tyvärr hittar jag inte mycket information längre om sensorn varianten (nivåmätning med differential tryck) jag refererade till :(
Enda omnämnandet jag hittade vad denna: water level

Sensorns stora nackdel är om man ett aggressivt vatten som absorberar luft kommer man till slut inte ha någon luft kvar i röret.
Fördelen med sensorn är att den inte är lika känslig för nedisning som andra sensorer, då den till största del användes till att mäta nivån i mindre vattenkraftsdammar.

Höll själv på och laborerade med en DIY-version för ca 15 år sedan.

/// Marcus
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Återkommer till er Joe och lond under kvällen. Är precis helt slut i värmen.
Allt blir ett projekt. Nu är nivåvarning a la Lasp färdigställd. Blev MYCKET bra :tumupp: :wink:
Vad kallas det när arbetare slutar jobba för att en groda är "mer intressant"? Nåja, dom hann göra skitgörat i alla fall.

Genom att bara flytta en utemöbeln lite strategiskt åt sydväst så kan den avancerade nivåindikeringen synas från matbordet, vardagsrumssoffan, garaget och köket.
Optimalt skulle jag vilja sammanfatta det. Den stora utmaningen blir nu att inte låta denna lösning kvarstå i 4 år...
20180804_114817.jpg
20180804_120944.jpg
20180804_121548.jpg
20180804_121933.jpg
20180804_123753.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det gläder mig! Mångfalt.
Dels att det aktiverar det unga släktet!
Dels för att det blev gjort!
Att vara en "Doer" är oerhört viktigt.
Nu kan du, snabbt fortsätta, utan att vara orolig.
Kom ihåg Livskvalitet är frånvaron av oro!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Glattnos »

Tänker jag fel eller skulle det funka att stoppa ner en slang, suga upp så det blir ca en meter luft kvar i slangen och sen täppa till slagänden genom att montera en vakuumklocka?

Då blir väl vakuumet proportionellt mot nivån?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Tror du tänker helt rätt men det blir också otroligt känsligt för att lite luft tar sig in med tiden och referensnivån sjunker.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av lond »

Eller att man har en "aggressivt" vatten som absorberar luften, vilket är en pina om man har en hydrofor. Till slut har man ingen luft kvar....

/// Marcus
nifelheim
Den första
Inlägg: 2315
Blev medlem: 27 mars 2008, 22:31:16
Ort: stockholm

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av nifelheim »

Jag har en avloppstank med skärande pump, installerad 1988.
Tanken rymmer några hundra liter.
Den har en ett rör nedstucket kopplat med slang till en rund pressostat som ser exakt ut
som dom i gamla tvättmaskiner och diskmaskiner, vet inte om trycket är samma men det kan nog vara det.
När pumpen startat går den på tid efter att pressostaten slår ifrån så att hela tanken töms.
Ett annat tidrelä startar ett larm om inte pressostaten "släpper" inom någon minut.

Aldrig haft problem med nivå mätningen.
Är däremot inne på tredje kontaktorn till pumpen (dom håller ungefär 10 år),
har sagt att det blir SSR nästa gång den ger upp :-)

Det enda som gått sönder i övrigt är en blindlucka som var fäst med en icke rostfri skruv.
Den ramlade bort för ca 5 år sedan
Tanken har plats för två pumpar, men jag har bara en, då finns ett lock som hindrar vattnet att rinna bakvägen
genom den pumpplats som inte har pump monterad.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Såg den här tråden alldeles nu och kan bara konstatera att enkla lösningar är ofta de bästa.


jag hade annars grubblat på någon sorts flottörgivare där jag hade valt fyra lägen: lower safe level, lower unsafe level, upper safe level och upper unsafe level. Då skulle jag kunna ha en signal som visade att vattnet var mellan undre och övre säkra lägen och signal för lågvatten och en annan för högvatten.

Gjorde en sådan styrning för en epoxigryta på RIFA men den funkade illa då det inte fanns tillräckligt bra givare att känna nivån och de som fanns kostade multum.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

@nifelheim:
Tackar för benämningen "skärande pump". Hittade direkt min nya pump hos Ahsells. Flygt SXM2-GT
Pumpen som hade gett upp såg också ut att ha några år på nacken och jag kan egentligen inte se varför det ska krångla alls. Det som hade gett upp på förra var att flottören hade onekligen legat och skaft mot brunnsväggen och slitage orsakade sen kortis.
Att jag har det krångligt nu är nog just för att det har kommit ner material i en brunn där bara vätska ska vistas.
Den nya pumpen ska även klara av lite skit men problemet verkar vara flottören.

@HUGGBÄVERN:
Håller med. Men sen är det jäkligt kul att krångla också :wink:

Gjorde ytterligare en liten skiss. Tror ni det här kan fungera?
Joe skrev tidigare att 10mm vatten ~ 0.098 kPa. Det borde alltså innebära att på dessa 30cm så borde differenstrycket mellan dom två portarna bli något mellan 0 och 2,94 kPa. Dock med ett ± 6,25% fel enligt databladet.
Vad jag förstår så är 0 differens mellan portarna = Vcc/2, alltså agerar sensorn bara spänningsdelare. Databladet säger också att den ger 1V/kPa.
Spontant känns det som att det ska fungera jättebra. Kanske inte till cm-precision för nivåmätning, men till just min tillämpning.

Min fördel blir ju att "sense-röret" alltid töms när pumpen gått en cykel och man har möjlighet att kalibrera sensorn.

Orkar någon kika i databladet och jämföra med det jag skriver så skulle det uppskattas :tumupp:
Sensor.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26633
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Nerre »

Mindmapper skrev:Du behöver tryck, regulator för att ställa trycket, strypning samt tryckgivare, bubbelrör och en del slang och kopplingar. I vissa fall har jag för mig att man även hade en reglering och övervakning av flödet i bubbelöret.
Varför behöver man en regulator? Det är ju röret/slangen som styr vad det blir för tryck? Om man kör med en akvariepump eller liknande med rätt lågt flöde så borde det väl inte vara några problem?

Och vad skulle krävas för underhåll? Röret kommer ju i princip alltid vara fyllt med luften? Möjligen nedersta 1-2 centimetrarna som det kan komma upp lite vätska i? Ich tack vare bubblandet kan det ju inte vara nån risk att det sätter igen?


Magnus_K: Din sista beskrivna lösning har nackdelen att den slutar fungera om röret sätter igen, och det är väl inte direkt rent vatten i den där brunnen? Även med rent vatten så lär det så småningom bli kalkavlagringar som sätter igen (om det nu inte är avkalkat vatten).
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av lillahuset »

Skriv svar