Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Hej!

För det första så är terminologin kring avlopp obefintlig så följande inlägg består av många egna uttryck.

Korta versionen:
Jag har en pumpbrunn som jag vill hålla koll på vätskenivån i ett tag framöver. 230V finns tillgängligt i brunnen. Vad skulle ni rekommendera för sensor? Jag misstänker det är för mycket bråte i brunnen för att en ultraljudssensor ska fungera pålitligt. En flottör hade varit enklast och bäst, men känns klurigt då brunnen är ganska ljup.

Långa versionen:
Jag har trekammarbrunn och ovanliggande markbädd/filtrering. Denna brunn sitter alltså som ett mellansteg och pumpar den överflödande vätskan ur tredje kammaren upp till markbädden.
Pumpen la av för några månader sen vilket resulterade i att brunnarna svämmande över.
En röris ringdes in och en ny pump installerades, dock fick rörmokaren komma tillbaka dagen efter för den nya pumpen fungerade inte längre. Det visade sig att han installerat alldeles för mycket slang så det såg ut som en banan i brunnen och pumpens flottör vilade mot brunnsväggen. Det här rättades till men det fortsätter att krångla.
Jag misstänker att det svämmat över lite "fast material" från trekammarbrunnen ner i den här brunnen och göra att flottören hänger sig. Ibland fungerar pumpen i några veckor och ibland får jag gå och banka till på brunnslocket och "skaka om" pumpen för att den ska börja pumpa.
Tyvärr gick det rostiga ställningen och sönder under pumpbytet, så allt känns väldigt temporärt.
Planen är således att svetsa en helt ny ställning samt dra upp paketet igen, tvätta rent, slamsuga samtliga brunnar, och sen ihop med skiten ( :wink: ) igen.
Den här kommer ta tid och kosta pengar så under tiden vill jag ha ett enkelt sätt att övervaka så pumpbrunnens nivå aldrig överstiger inloppsröret.

Steg 1: 230V->5V väggvårta, microkontroller, avståndsmätare och stark LED som sitter på brunnslocket som indikerar hög nivå.
Steg 2: 230V->5V väggvårta, microkontroller, GSM-modul, avståndsmätare och sms vid hög nivå.
Steg 3: 230V->5V väggvårta, microkontroller, WIFI-modul, avståndsmätare och e-mail vid hög nivå.
Steg 4: Permanent installation, 230V->5V, WIFI-modul och avståndsmätare. Någon snyggt gränssnitt via en app som visar bland annat detta.
20180725_171018.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Klas-Kenny »

Du kan ju göra en flottör ganska enkelt genom att hänga flottör i ett snöre, med lagom motvikt i andra änden. Sen hänger du snöret över axeln på en potentiometer eller encoder (med lämpligt hjul på axeln antagligen). Snöret kan vara godtyckligt långt och således passa även en djup brunn.

Har lite tankar på att bygga nivålogger för vattenbrunnen här hemma på så vis...
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av lond »

Ett rör med en tillsluten ända, där du mäter differentialtrycket mellan röret och omvärlden. Rörets öppna ända skall vara nedåt :)

/// Marcus
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag som bara tänkte en pinne på en korkskiva upp genom locket!
Man måste ju börja någonstans. Annars är det bara att sätta en fast flottör! Nu är det kritiskt! Nivån under är underordnat!
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Ingen dum idé Klas-Kenny... eventuellt kan jag förlänga nuvarande ställningen lite temporärt och hitta på något liknande. Känns dock som en lösning som är lite "mitt i" om du förstår hur jag tänker? Antingen en lösning liks Lasp's förslag, en lång pinne med PET-flaska i ändan, brunnslocket lite öppet och spraymålad ände eller något ybermodernt likt lond's förslag.

Vet att det har diskuterats om dessa tycksensorer tidigare på forumet men jag hittar inget matnyttigt om det nu. Det första som slår mig är om det smyger sig med tiden in lite luft "utifrån" i sense-röret. Visningen lär ju med tiden degradera och till slut bli näst intill obefintlig, eller tänker jag fel?
Eller jaaaa, nu förstår jag nog. För att få mer en "varningsnivå" så sätts rörets öppning precis där den ska varna. Känner sensorn skillnad mellan atmosfär utanför och innanför röret så varnar den.. smart :tumupp:
Vad finns det för vettiga sensorer där ute för den typen av jobb? Typ två st såna här? -> MPX4115AP Trycksensor 15-115kPa 5V

Kollar annars på en sån här från Electrokit -> Avståndssensor IR 10-80cm GP2Y0A21YK
Lite dyr men känns rätt seriös. Måste läsa lite datablad och överväga.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Klas-Kenny »

Tryckgivare så hade jag nog kollat på MAP-sensor till någon bil.. Brukar ha hygglig precision och vara lite mera ruggade. :)

Det var ju faktiskt en rätt klurig lösning.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Ja, ska kika runt lite.
Börjat spåna lite på din idé också. Den är enkel och jag har allt hemma...
I den här brunnen behöver jag verkligen inget mer än en varning för högsta nivå. Exakt nivå är precis onödig att veta.

I vattenbrunnen hade det dock varit kul att följa mängden, men det är ett annat projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av E Kafeman »

I kommunala avlopp när det är bekymmersamma avloppsbrunnar där de vanliga blå ballongerna inte fungerar tillräckligt bra som flottör/nivå-givare är det vanligt med att man monterar slangar ned till önskad max-nivå i brunnen.
Slangen är typ 5 mm tryckluftsslang. Andra änden av slangen dras in i manöverskåp där man har pump modell akvariepump och trycksensor.
Så länge slangen är ovan max nivå blir då trycket lågt. Fördelen är att givaren blir tålig mot innehållet i brunnen och därmed ger hög driftsäkerhet.
Det är inte något krav på att det ska vara en slang, duger med valfritt vp eller metall-rör ner i brunnen om det ger bättre montering och justermöjlighet.
Somliga gamla kaffebryggare har en för ändamålet perfekt trycksensor.

Ska man använda detta för mer än endast larm, och även skapa driftsäker flottör drar man ner 3 st rör på olika höjd.
Lägsta nivån stoppar pumpen, nästa startar pumpen och översta nivån är larmnivå.
När pumpen är igång så bör den övervakas med tidrelä som också aktiverar larm om pumpen går för länge utan att nå lägsta nivån vilket indikerar att något är fel.

En gråvattenbrunn övervakar jag nivån i mha kapacitiv givare. Det är två cykelekrar som utgör sensor-kropp. Mäter sling-impedansen för en AC-signal på 1 MHz som en variabel nivå-indikator. AC för att slippa material-påbyggnad och cykel-ekrar är billigt och rost-härdigt.
Kabel är ansluten till ekrarna mha av vanliga sockerbits-plintar ingjutna i våt-silikon.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Intressant med kapacitiv givare. Kan ycket väl fungera i den här brunnen där det enbart ska finnas vätska. Ytterligare en intressant metod :tumupp:

Det du skriver om metoden där man nyttjar 3 st rör så är ju just 2 av dessa redan inbyggda i pumpen då den har en flottör för start/stop. Dock skapar tidrelät en fundering. Om inte den nya dränkpumpen har det inbyggt så har den nog fått gå läääänge när flottören hängde sig på kanten...
Måste titta vidare på dessa trycksensorer. Har nog ingen gammal bryggare liggandes. Får kika i ladan imorgon.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32497
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av säter »

Magnus_K skrev:En flottör hade varit enklast och bäst, men känns klurigt då brunnen är ganska ljup.
En kvicksilverbrytare kanske?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Kanske då den lite mer säkra varianten -> Tiltgivare
Senast redigerad av Magnus_K 4 augusti 2018, 09:16:40, redigerad totalt 1 gång.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av E Kafeman »

Fasta avloppspumpar i allmänhet har inte några inbyggda flottörer.
Finns sådan så är det bäst att sätta den ur spel och installera något som är oberoende av pumpen.
Inbyggda flottörer med innehåll modell kula med två plåt-bleck är bara en tidsfråga innan den upphör att fungera eller att dess kabeln brister eller fastnar.
Joe
Inlägg: 1645
Blev medlem: 3 mars 2006, 17:00:50
Ort: Södermanland

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Joe »

Jag har en gammal men oanvänd Labko SET-101 nivåövervakning över, dock svårt att hitta info på nätet om den.
Troligtvis finns det även en sån här givare: https://www.labkotec.fi/sites/default/f ... 7093Ae.pdf
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

Pumpen rörmokaren monterade hade en löpande flottör på sidan. Kikade lite och det verkade vara reed-switch och magnet. Måste väl ändå anses vara väldigt pålitligt typ av flottör?
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

@Joe: Spännande sensor! Vad vill du ha för den? Eller ja, det är nog ganska dyra grejer det där när jag tänker på det.
Skriv svar