Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Magnus_K »

TOF-sensorer står högt upp på labblistan, dock inte till det här :)

Helt rätt Nerre. Med tiden sätter det nog igen...
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av E Kafeman »

En sak som bekymmrade mej var att använda akvariepump utomhus. Visserligen väderskyddat men inte så mycket mer.
Den typen av pump som jag satt upp har ett relativt stort gummi-membran som som vibrerar 50 ggr/sek och gummi förväntas åldras och evt spricka.
Eftersom pumpen redan från begynnelsen var en begagnad akvarie pump , kanske 10 år gammal, så inköptes ett nytt membran.
Nu har pumpen använts i ytterligare 10 år och reserv-membranet är fortfarande oanvänt. Det ligger i samma plastlåda dock så det ska finnas smidigt till hands när det behövs.
Nu är tanken att när väl membranet är slut så är nog även reserv-membranet upptorkat. Med anledning av denna tråden så påmindes jag om detta och sökte något intressant alternativ.
Hittade denna slitage-fria akvarie-pump. Tydligen så har den inget membran och istället för en spole som drar i membranet är det något piezoelektriskt. Kinesisk slitagefri pump låter lite för bra men har beställt en sådan pump av ren nyfikenhet.

Oavsett vilken typ av sensorer och pump som väljs så kommer något oförutsett att krångla förr eller senare. Det är en miljö som inbjuder till det på flera sätt och sker alltid väldigt olämpligt, när den är som bäst behövd.
För att minimera skadan och den obehagliga överraskningen är det idag så oerhört lätt att fixa lite halvsmart styrning och övervakning med enkla medel om det finns tillgång till WiFi.
Bygg en larmlåda kring en ESP8236 eller liknande och den kan förutom att styra pumpen på intelligent sätt, inkl tid-relä för max och min-tider övervaka totala driftstider. övervaka att sensorer verkar fungera, för att se om det är något onormalt mönster, dels för att övervaka vad man förväntar är max till och från tider men även för att t.ex. kalkylera strömförbrukning över veckor och larma om något är på gång genom att t.ex. skicka ett mail eller använda någon gratis tjänst för att lagra data och övervaka "smarta hem".

Möjligen lite OT men en varning för kommunala larm för avlopps-brunnar.
Min sommarstuga har nyligen blivit "tvångs-ansluten" till kommunalt avlopp. Det är en standardiserad tryckbrunn som grävts ner för varje stuga i området. Pumpen skickar avloppet med relativt högt tryck genom smala avloppsledningar till central pump-station. Andra stugor hakar på samma ledning när den passerar resp. hus.
I denna kommunala lösning ingår ett nivå-larm med larmdosa som skruvats upp utanpå husväggen. Utanpå dosan syns en röd lins. Jag var inte på plats när detta monterades men av nyfikenhet öppnades larmlådan. Den innehöll en vanlig glödlampa, ej led, samt två ficklampsbatterier. Det var allt.
Detta är en sommarstuga som kan stå obebodd i veckor. Eventuellt larm kommer troligen inte störa någon, batterierna lär knappast hålla lampan tänd mer än någon dag.
Det är nu en ESP8266 med nätanslutning på väg som ersättning. Det är möjligt att man inte får göra åverkan eller demontera larmdosan som antagligen ägs av kommunen. Risken är nog liten men om de frågar har jag inte sett deras dosa. :vissla:
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Mindmapper »

Magnus_K skrev:@nifelheim:
Tackar för benämningen "skärande pump". Hittade direkt min nya pump hos Ahsells. Flygt SXM2-GT
Pumpen som hade gett upp såg också ut att ha några år på nacken och jag kan egentligen inte se varför det ska krångla alls. Det som hade gett upp på förra var att flottören hade onekligen legat och skaft mot brunnsväggen och slitage orsakade sen kortis.
Att jag har det krångligt nu är nog just för att det har kommit ner material i en brunn där bara vätska ska vistas.
Den nya pumpen ska även klara av lite skit men problemet verkar vara flottören.

@HUGGBÄVERN:
Håller med. Men sen är det jäkligt kul att krångla också :wink:

Gjorde ytterligare en liten skiss. Tror ni det här kan fungera?
Joe skrev tidigare att 10mm vatten ~ 0.098 kPa. Det borde alltså innebära att på dessa 30cm så borde differenstrycket mellan dom två portarna bli något mellan 0 och 2,94 kPa. Dock med ett ± 6,25% fel enligt databladet.
Vad jag förstår så är 0 differens mellan portarna = Vcc/2, alltså agerar sensorn bara spänningsdelare. Databladet säger också att den ger 1V/kPa.
Spontant känns det som att det ska fungera jättebra. Kanske inte till cm-precision för nivåmätning, men till just min tillämpning.

Min fördel blir ju att "sense-röret" alltid töms när pumpen gått en cykel och man har möjlighet att kalibrera sensorn.

Orkar någon kika i databladet och jämföra med det jag skriver så skulle det uppskattas :tumupp:
Sensor.png
Att stänga in luft gör man ibland när man vill ha temperaturvakter. Luftens volym och därmed trycket varierar nämligen med temperaturen. Går naturligtvis om man kompenserar för luftens temperatur.
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Rekommenderad avständsmätare i pumpbrunn

Inlägg av Mindmapper »

Nerre skrev:
Mindmapper skrev:Du behöver tryck, regulator för att ställa trycket, strypning samt tryckgivare, bubbelrör och en del slang och kopplingar. I vissa fall har jag för mig att man även hade en reglering och övervakning av flödet i bubbelöret.
Varför behöver man en regulator? Det är ju röret/slangen som styr vad det blir för tryck? Om man kör med en akvariepump eller liknande med rätt lågt flöde så borde det väl inte vara några problem?

Och vad skulle krävas för underhåll? Röret kommer ju i princip alltid vara fyllt med luften? Möjligen nedersta 1-2 centimetrarna som det kan komma upp lite vätska i? Ich tack vare bubblandet kan det ju inte vara nån risk att det sätter igen?


Magnus_K: Din sista beskrivna lösning har nackdelen att den slutar fungera om röret sätter igen, och det är väl inte direkt rent vatten i den där brunnen? Även med rent vatten så lär det så småningom bli kalkavlagringar som sätter igen (om det nu inte är avkalkat vatten).
Har du en pump med rätt tryck och ännu hellre flöde behövs naturligtvis ingen regulator är flödet rätt behöver du ingen strypning heller. Har du en konternuerlig mätning i en djup tank kommer mottrycket att bli väldigt varierande beroende på nivån i tanken. I dom beskrivningar jag läst vill man ha en lugn och fin bubbling oberoende av nivån. För länge sedan har jag justerat sådana nivåmätningar och genom att ändra bubblingen så får man helt bevisligen ett annat resultat. Mycket enklare då att bara sätta in en givare och slipa de andra grejorna som behövs i en bubbelrörsmätning. Idag använder man mer och mer tryckgivare som sänks ner i tanken när man kör nivåmätning med tryck. Det finns massor av andra metoder för nivåmätning och är en sådan bättre väljer man den typen.

Naturligtvis så är det så att ju mera grejor man stoppar in i en mätning dess större felmöjligheter får man. Säger sig själv att en ensam nivågivare blir tillförlitligare än en nivågivare och en massa andra grejor.
Skriv svar