5..7" display för kartplotter?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

Jo, jag har sett den snygga modden av en befintlig, men skulle inte vilja gå riktigt så långt.

Saken är att jag grunnar på en open-source kartrplotter, lämplig för segelbåtar. Skärmen behöver inte vara större än 5-7". Faktum är att såvida man inte går upp rejält, säg 22" så tillför en större skärm väldigt litet. Programvaran är OpenCPN och körs på en Raspberry pi 2. Jag skulle vilja landa under 6W med en display som fortfarande syns i dagsljus.

Jag har en protoyp med en simpel HDMI-display från eBay, men resonerar så att Pins DPI-interface antagligen leder till lägre strömförbrukning. Behövs då ingen dedikerad HDMI-krets på displayen.

Antar att resistiv touch fungerar bättre, även om moderna kapacitiva skall klara vatten på displayen.

Förslag?
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27022
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av tecno »

Resistiv alla dar i veckan!
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av Glattnos »

Ingen direkt kunskap/åsikt om olika touch-tekniker, men delar ändå ett par andra tankar :)

Jag föredrar fysiska knappar på båt-plotter så att man kan "vila" fingrarna emot utan att trycka vilket underlättar när båten rör sig, samt att man då inte behöver flytta omkring fingrarna på skärmen utan man har dom hela tiden på knappsatsen(som brukar vara mycket mindre än skärmen). Jag är av generationen som i princip aldrig haft en knapp-mobiltelefon så den åsikten bygger inte på ovana med touch eller liknande.
Sen har jag just nu en plotter med skärm i portrait-läge, vilket jag verkligen gillar och tycker borde prioriteras på båt-plottrar(vilket det av någon anledning inte gör), den tar mindre plats och man ser längre fram(i förhållande till skärmens storlek).
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

Du har helt rätt. Knappar är dessutom bättre i sjögång. Så jag planerar att ha lnappar som komplement.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

TCG070WVLPAANN-AN50 - TFT-skärm 7" 800 x 480 Pixel - Kyocera kanske?

2000 SEK.

Pi: 250mA
Display 200mA
Backlight (max) 120mA

450mA 5v = 2,5W
120mA * 18V = 2,2W

Naturligtvis har man intelligent justering av bakgrundsbelysning.
Glattnos
Inlägg: 2972
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av Glattnos »

Verkar fin :) Men spontant lite dyr, eller?

Jag vet inte riktigt om detta är något liknande eller helt fel sort kanske: https://www.electrokit.com/produkt/olin ... med-touch/
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

De anger inget värde för luminans.. Jag har redan en billig 5" som jag testar med. 26$ kostade den, men det är inte som funkar utomhus i solljus. Misstänker att det är samma sak med alla billiga skärmar. Exempelvis AdaFrut har en som är 7" och 250cd/m2. Inte mycket att hänga i julgranen.

Elfa verkar dock inte veta något om det de säljer, men har hittat andra alternativ:
NHD-7.0-800480MB-ASXN-T-ND 780 cdm2, $87,50 (DigiKey)
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

DSC_0001.JPG
DSC_0003.JPG
Litet onödigt mycket blänk i displayen dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Quanton
Inlägg: 56
Blev medlem: 20 april 2005, 00:17:32

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av Quanton »

Luminans är bra, men det som framförallt kommer påverka läsbarheten i solljus är ytans reflektans och om den är matt/blank

Danska PSC var väldigt hjälpsamma för några år sedan: https://psc.dk/
En av deras antireflex-behandlingar är skräddarsydd för marina tillämpningar.

Angående touchen: Resistivt är robust, men notoriskt dåligt för läsbarhet pga alla lager med ITO (IndiumTennOxid). Du kommer behöva en bit över 1000 cd/m2 om det ska fungera i direkt solljus.
Billigast är förståss att sätta en kåpa över för att skärma bort solen.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

Tack. Jag skall kolla med dem. Har även pratat med 3M.

Det kan även hända att jag skippar pekskärmen helt och bara kör med knappar. Får testa helt enkelt.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av Oltronix »

Har du kollat på större skärm? När jag navigerar med plotter använder jag även papperskort för att få överblick. Plottern är bra på detaljer men kass på överblick. Plottrar med stora skärmar är ju även svinadyra.

Kul att du använder OpenCPN på Rasspberry Pi. Inte trodde jag att CPUn skulle räcka till. Jag har hitills bara använt OpenCPN på olika laptops och hemma. Datorer drar ju ofta massa ström som behövs till kylskåp och dåligt.

PS
Kul projekt. Skriv gärna mer när det händer saker
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

Nej. Som jag ser det ger inte en större skärm något alls såvida man inte går upp över 20". Vi har alltid papperskort i sittbrunnen för planering och som backup. Det är inga alls prestandaproblem med en Pi2 i detta fall. Funkar hur bra som helst, låt vara att jag håller mig under 10Kn :)

Väntar nu på ett varuprov på antireflexfilm från Danmark.
Nerre
Inlägg: 26652
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av Nerre »

Ska det fungera bra i dagsljus så föredrar man väl så kallad frontbelyst display? Där gör ju solljus bara att den syns tydligare, i mörker behöver solljuset ersättas med frontbelysningen.

Men gissar att det kan vara svårare att få tag på "generiska" såna, på grund av att de inte är så bra när det gäller färgåtergivning.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av mrfrenzy »

Jag har varit ute lite i sommar med en Raymarine 7" plotter. Skärmen syns alldeles utmärkt i direkt solljus och det finns plats att ha två kartor uppe.
För att lättast navigera har jag en utzoomad vy med norr up samt en inzoomad med fören upp.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8409
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: 5..7" display för kartplotter?

Inlägg av AndersG »

Men gissar att det kan vara svårare att få tag på "generiska" såna, på grund av att de inte är så bra när det gäller färgåtergivning.
Nu är det inte TV det är frågan om. Sjökort har ju ett begränsat antal färger så har du förslag så kan jag se på det.
Skriv svar