Bygga IR-sensor från scratch

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av perjar »

Hej,

Jag undrar om någon har erfarenhet av att bygga en IR-sensor helt från scratch.

Jag använder en TSOP 7000 sensor idag som jag kopplat till en Arduino och med den kan jag ta emot och avkoda IR-signaler från en B&O fjärrkontroll. B&O har valt att jobba med 455 KHz frekvens i stället för den mera vanliga ca 38 KHz som de flesta fjärrkontroller använder.

Kruxet med TSOP7000 är dock att den inte har tillräckligt bra känslighet tycker jag. Jag måste rikta fjärren rakt mot den för att signalerna skall fångas upp. Man kan jämföra med B&Os egna produkter som har mycket högre känslighet och man kan mer eller mindre rikta fjärren åt vilket håll som helst i rummet och det når ändå fram till apparaten.

Min slutsats är att B&O förmodligen inte baserar sin IR-mottagare på TSOP7000 utan på nån annan approach. Eller så köper dom in saker med mycket högre kvalitet än jag har hittat. :humm:

Jag funderar på om man kan bygga en egen IR-mottagare med hjälpa av en generisk fototransistor och lite andra diskreta komponenter och sedan koppla in det till Arduinon som jobbar med 5V.

Dock har jag ingen aning om hur man skall konstruera en sådan sak. :roll:

Nån som har byggt nåt sånt?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16968
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av AndLi »

En och annan op kan nog behövas. . Och se till att backspänna fotodioden. ..
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av mankan »

36 & 38 kHz är det vanligaste men är du verkligen säker på 455kHz? Har för mig BO och en del andra håller till på 56kHz.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av Icecap »

Jag är ganska säker på att 455kHz är alldeles för högt. Det kan vara att pulserna till IR-senderen har den frekvens, de brukar ju pulsas ganska hårt med 10% duty-cycle för at nå långt.

Men MODULATIONEN av dessa pulser (OOK) brukar vara runt 40-50kHz.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6878
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av Marta »

Har Du riktigt fin matning till IR-chipet? De där är känsliga rackare som vill ha perfekt ström. Ett motstånd i serie och avkoppling är ett minimumkrav för dräglig funktion. Den blr även ha jordplan under på kortet.

Skall Du bygga så gör som ett ingångssteg till en radiomottagare och använd en snabb fotodiod så borde den kunna maxxas för känslighet ganska så hyfsat. Kanske optisk bias så fotodioden börjar leda lite skulle vara till hjälp.

455kHz är ovanlig för IR, men var den vanligaste för MF i mellan/kortvåg AM-motagare för konsumenter. Även vanlig som 2:nd MF för VHF/UHF FM komradio. Därmed finns det färdiga spolburkar att få tag på. Du kanske kan använda ett kort från en skrotad radio. Ta bort RF/oscillator/blandare och kör in signalen från fotodioden. Sedan får Du experimentera med hantering av det som kommer ur detektorn. Hur som helst, oscilloscop är en förutsättning för att ha en chans att lyckas hur Du än bygger.
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av E Kafeman »

Mätte på en B&O TV-fjärr för 10 år sedan och den fjärren var redan då gammal, så det är möjligt att saker förändrats sedan dess men om jag kommer ihåg rätt:
Bärvåg var 455kHz, 13 pulser per bit, vilket ger 35 kHz som minsta modulationsbredd. Bithastigheten ligger alltså i det härad där de flesta andra fjärrkontroller har sin bärvåg om nu inte varje bit är mer krånglig i sin kodning.
Det gör att man kan använda billigt keramiskt filter för att filtrera skräp.
perjar
Inlägg: 15
Blev medlem: 16 maj 2018, 16:01:54
Ort: Nacka

Re: Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av perjar »

Lösning funnen! Tack Invaliden!

Till att börja med: 455 KHz är helt korrekt, det är det som B&O använder. Och jag lyckas ju avkoda signalen helt korrekt så där funkar det helt som det ska. Dom använder en pulsdistansmodulering med 1+8+8 bitar plus start och stopp.

Men som Invaliden skrev i sitt inlägg, TSOP kretsen är väldigt känslig för störningar i strömmatningen visar det sig.

Så, jag provade att följa tillverkarens råd och sätta en kondensator mellan plus och minus enligt bilden och då fungerar det hela väldigt bra faktiskt. Felet var med andra ord att den spänning som jag drev TSOP-en med inte var bra nog vilket jag aldrig kunde ana. Jag matar min Arduino med en USB-laddare och TSOP-en tar sin matning från Arduinon.
TSOP circuit.png
Så, felet var inte att TSOP-en var för okänslig för IR utan att den var för känslig för matningsstörningar.

Tack för hjälpen!
Per
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Bygga IR-sensor från scratch

Inlägg av Icecap »

Och sedan en förtydligande: det är inte kretsens kapsling som gör den störningskänslig, det är kretsens funktion.

Spänningen från USB brukar till råga på allt att vara ganska "smutsig" så det är verkligen nödvändigt att rensa den först.
Skriv svar