Emulera en HD44780

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Emulera en HD44780

Inlägg av janno »

Har en liten fundering, om det är så att någon känner till om det finns någon färdig implementering (open source) med källkod på protokollet för HD44780.
Många saker har ju en sån display och kunde man sätta en ESP8266, Raspberry Pi eller liknande som låtsades vara en display. Tog emot det som skulle visas så man kan tolka texten och presentera det på antingen en websida eller på en annan displaylösning. T.ex. en PIC skulle också kunna vara en lösning för att skicka vidare via seriellt till nått annat.
Har försökt att googla, men mina google talanger hittar bara 100-tals implementationer av hur man visa text på en display och jag skulle vilja vara displayen.

Om det inte finns så har jag ett intressant miniprojekt att ta tag i resten av vintern. Det är ju ganska enkelt att sätta upp en testmiljö och ha en Pi att läsa GPIO från.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av tingo »

I Javascript: http://www.dinceraydin.com/djlcdsim/djlcdsim.html
En til, ikke sikker på om den er HD44780 kompatibel: https://bennthomsen.wordpress.com/engin ... -emulator/
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av lillahuset »

Borde vara i stort sett trivialt förutom att själva businterfacet kanske kan bli lite besvärligt. HD44780 är ju specad upp till 2MHz på businterfacet. Skulle förmodligen funka med FIQ på en RPi.
Läsning från controllern kan nog också bli lite plågsamt.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av janno »

Tanken jag hade var att man kopplar in sig på de pinnarna Enable, Read/Write, RS och de fyra datalinjerna som används (har inte sett någon 8-bitars implementation). Om Enable genererar en interrupt när det skrivs till displayen så vet man ju när man ska läsa av de fyra datapinnarna och RS anger om det är instruktion eller data.
När det gäller hastigheten har jag som erfarenhet att controllern är väldigt långsam och att man för det mesta måste vänta massa innan man kan skriva till den igen.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av janno »

Tack för länkarna tingo, javaskriptkoden innehåller ju mycket av det som måste implementeras, den andra länken hittade jag ingen kod på.
ska ta o se hur mycket jobb det blir att översätta den till C på pajen.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av lillahuset »

Controllern är ganska långsam men bussinterfacet är relativt snabbt. I värsta fall har du en cykel på 500ns.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av janno »

Bara så jag förstår dig rätt. Med bussinterfacet menar du de pinnar som jag pratar om E/RS/RW + D0-D7 ?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av lillahuset »

Japp.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av janno »

Eftersom jag till en början endast tänker försöka lyssna av trafiken på bussen. Så kanske ett parallel till seriell shift register 74HC165 eller nån annan bus-expander kan användas. Jag har ett gäng MCP23S17. Så kan man spara alla datalinjer i ett svep och läsa dem i lugn o ro.
Skulle det fungera tro?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14811
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av mrfrenzy »

Salae Logic har inbyggt stöd för detta. Bara att koppla in så ser du texten.

Om du vill bygga själv till annan plattform så finns källkoden till en tidig implementation här: http://omarfrancisco.com/hd44780-protocol-analyzer/
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av janno »

Mitt slutliga mål är att kunna fixa en fjärrkontroll till mitt vattenlarm i huset. Den ser ut så här https://webshop.leakomatic.com/sv/produ ... play-1000/ men min heter 1100 hittar den inte längre på deras hemsida. Men den består av en huvudenhet och en fjärrkontroll (trådlös) med en räckvidd på ca 5m, så den fungerar inge bra då den måste sitta i garaget som är 10m från huset, där servisen kommer in. Har sett att det gick att konvertera till en nyare modell som är uppkopplad på internet (man kan har roligare för 2700kr), men vad är utmaningen med det.
Men en Pi med WiFi eller tråd har jag inga problem att kommunicera med.

Fjärrkontrollen har en HD44780 display och fyra knappar som ska fjärrstyras.

mrfrenzy, tack för den länken, den ska jag studera noggrannare.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av Glenn »

Meningslöst att koppla in sej på RW-pinnen kanske, den jordar man ju oftast så man väldigt sällan vill läsa från displayen ändå.
SeniorLemuren
Inlägg: 7771
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av SeniorLemuren »

Kan det inte vara enklare att skippa hela huvudenhetan och bara koppla upp dess givare till t.ex en paj. Då har du ju full kontroll via pajen.
janno
Inlägg: 403
Blev medlem: 11 oktober 2009, 07:34:45
Ort: Västerås

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av janno »

Jo, men nu fungerar den delen bra, skulle bara vilja ha fjärrkontrollfunktionen tillgänglig i huset.
Jag tror det är mer jobb att skriva om styrprogramvaran som mäter vattenflöde och droppar per minut än att läsa av den data som far till displayen. Fast det vet man ju inte förrns man är klar.
En sak som jag tänkt på om man kunde avlyssna radioprotokollet den använder och se vilka kommandon/info som skickas där. Det är nån standardmodul som används, tror det var någon variant av nrf24.
Användarvisningsbild
matsadona
Inlägg: 755
Blev medlem: 28 februari 2010, 23:05:17

Re: Emulera en HD44780

Inlägg av matsadona »

Är det inte overkill med en Rpi här? Kanske tex en NodeMCU är tillräckligt, eller?
Skriv svar