Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Tessmus »

Hej!

Jag letar efter en LED som är så ljustark som möjligt men som kan drivas på max 3V. De flesta ljusstarka LED jag hittar på komponentsidor skall alltid ha ganska hög spänning, 9-12 V.

Jag vet dock att det finns ljusstarka LED som fungerar på lägre spänning. T.ex finns det ju LED ficklampor etc som ger riktigt bra ljusstyrka med vanliga batterier. Dessa LED ser bara ut som en kvadratisk platta och är inte inte ingjutna i en såndär glaslins som de flesta LED brukar ha. Är detta en speciell typ av LED, vad kallas de isf? Några tips på vart jag hittar ljusstarka LED för låg spänning?

MVH
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43129
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av sodjan »

Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4093
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av adent »

En vit stark LED får du nog svårt att driva direkt på 3V. Deras fysik är sådan att de kräver lite mer spänning.
Du kan förstås köpa en LED-driver av något slag som pumpar upp spänningen och helst en som ger konstant ström.

Exempel på LED: https://www.ebay.com/itm/1W-3W-High-Pow ... iFVezydoBg

Läs lite på forumets wiki om LED:ar och att de snarare ska drivas av en konstant ström mer än av en konstant spänning. (Känner man till LED:ens framspänning och har en spänningskälla (med högre spänning än LED:ens framspänning) så kan man räknat ut ett lämpligt seriemotstånd och på så vis få en konstant ström).

LED:ar som sägs vara för 12V innehåller i regel redan ett motstånd och kanske 2-3 LED:ar i serie.
Bjaellerud
Inlägg: 1430
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Bjaellerud »

Det hela beror på vilken färg du vill ha.
Blå och vita behöver över 3 V för att dra den ström den skall ha.
Röda kräver lägre spänning, omkring 2V.
De LED du nämner består av flera dioder i ett kluster. Ofta tre i serie och tre eller fler i parallell. Då får vi omkring 12 V. tittar man noga på dem ser man ex 9 små ljuspunkter.
Vissa LED har ett "längre" "spännings-strömknä" och kan i princip spänningsmatas, så är LED i de kluster som nämnts.
Ficklampor har ofta lägre spänning från batteriet än LED skall ha för att dra tillräcklig ström.
Enklare ficklampor med vit LED har ofta 3 st AA eller AAA celler, dvs 4,5 V och kan strömbegränsas med ett motstånd.
"Finare" (läs dyrare) och starkare LED ficklampor har elektronik som omvandlar batterispänning, (exvis1- 5 Volt, = snart slut AA cell till 1 cell liIon 3,7 - 4,2 V).
Omvandlaren transformerar spänningen till en konstant ström som LED skall ha.
Hos http://kaidomain.com Kina sajt, finns sådana elektronikort av en massa typer, små runda för just ficklampor.

Googlar man på LED, LED Drivers etc så finner man massor av kretslösningar för att omvandla spänning till LED-ström, men oftast för små LED.


Roy
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Tessmus »

Tack för all info!

Faktum är att det skulle funka bra med röda LED. Optimalt skall de drivas av ett 3,7 V batteri, och med denna kombo skulle jag vilja få ut så starkt ljus som möjligt, men utan att hållbarheten blir kort. Kommer koppla ett variabelt seriemotstånd till dem så att ljusstyrkan kan varieras.

Har än så länge testat med vanliga vita LED (https://www.electrokit.com/led-vit-5mm- ... 15gr.43238), detta var de med högst ljusstyrka jag kunde hitta på electrokit.com (21 000 mcd). Om jag parallellkopplar dem lyser de alla fint med 3,7V batteri, men om jag seriekopplar dem (vilket jag har förstått att man bör göra med LED?), så lyser de knappt alls om jag kopplar fler än 2-3. Vad beror detta på om det nu är strömmen som är viktig snarare än spänningen? Ursäkta mina högst begränsade kunskaper i elektronik. Som jag fattat det får man samma ström i alla om de seriekopplas, men samma spänning i alla om de parallellkopplas.

Optimal skulle jag ha "plattare" LED, som inte sticker ut så mycket, som de COB som nämndes ovan, eller något i stil med denna som jag hittade på siten du föreslog:

http://kaidomain.com/p/S026142.Triple-C ... l-w-optics

Dock så har jag svårt att avgöra hur ljusstarka de är, samt vilken spänning de ska drivas med.

MVH
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Icecap »

LED är en halvledare och ska drivas med ström!

Men sedan är det så att parametern Vf (framspänningsfallet) beror på vilken färg den har. En IR har ung. 1,2V, gul ung. 1,6V, röd ung. 1,8V, grön ung. 2,0V och blå ung. 3,5V. Jag har inte kollat men UV borde ha ännu högre Vf. Vf beror även på strömmen genom LED'n samt temperaturen.

Vita LED är egentligen blåa med ett fosforlager som ger vitt ljus, alltså är de i grunden blåa LED.

Varje lilla LED-chip kan bara ge en viss mängd ljus innan det blir för mycket värme osv. i chippet, stora chip kostar även en del mer per st. så "kraftiga" LED vill man gärna tillverka av många små.

Så kopplar du två blå/vita LED i serie kommer deras Vf att adderas ihop så det behövs ung. 7V för att det dras lagom med ström genom dom för att de ska ge full fjutt.

Resultatet är att om du vill mata något med lägre spänning än det behöver måste du stega upp spänningen till rätt nivå för att det ska fungera.

Ett litet 3,5V batteri (typ knappcell) har så pass hög inre motstånd att man ofta kan koppla en LED eller två direkt utan strömstyrning mellan, helt enkelt för att knappcellen begränsar strömmen för att den inte klarar mer.

Har cellen mer kraft kommer en direktkopplat LED att skicka ut rökmoln.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Tessmus »

Ok, så om jag fattar det rätt måste jag alltså ha parallellkopplade LEDar och helst något begränsande motstånd, alternativt en krets som styr strömmen och ökar spänningen från 3,7 V till vad som nu behövs. Vilken av dessa lösningar blir bäst och tar minst plats? Och vart hittar jag sådana chip.

En annan fråga, hur avgör man ljusstyrkan i en LED, ibland anges de i MC, ibland Lumen, ibland inte alls. Är ljusstyrkan i en LED alltid bara beroende av strömmen de ska ha, eller finns det olika ljusstarka som drivs på samma ström/spänning?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Icecap »

Det finns anledning till att man inte bör parallellkoppla LED.

Om du vill tända en (eller fler) LED är det enklast med en spännigskälla med högre spänning än den samlade Vf. Sedan kan du styra strömmen, antingen aktivt eller med ett motstånd.

Har du t.ex. 3,7V och behöver 3,5V tar du en LED i serie med ett motstånd. Sådanna kan du sedan ta fler av om du behöver.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Tessmus »

Problemet för mig är att jag är begränsad till 3,7V, men vill få ut så mycket ljusstyrka som möjligt av detta.

Jag har testat med 8 stycken parallellkopplade LED (av typen från elektrocit ovan spexade till 20mA och 3,4 V). De lyser bra allihop parallellkopplade, ljusstyrkan är tillräcklig. Jag har ett variabelt motstånd inkopplat också. Vad är egentligen problemet med parallellkopplade LED på detta sätt?

Så, egentligen fungerar detta som jag vill redan nu. Det jag skulle vilja ha ut mer är möjligheten att använda plattare LED, som inte sticker ut så mycket som den vanliga typen, helst något liknande COB eller chippen från den kinesiska siten ovan, och isf helst minst 34 LED kopplade på samma PCB. Jag kan mycket väl tänka mig att använda röda LED istället för vita om jag får ut ungefär samma ljusstyrka.

Som jag fattar kan jag, ha en krets som drar upp spänningen och styr strömmen, isf skulle jag kunna använda 12V COB LED. Vart hittar jag sådana kretsar som är små och billiga? LED drivers etc jag hittar är stora och oftast för högre volt.

Helst skulle jag undvika en sådan krets och bara ha enklare plattare parallellkopplade LED, och inga etta kretsar.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Borre »

Anledningen är att spänningsfallet varierar mellan olika lysdioder.
Har du 8st parallellkopplade lysdioder och begränsar strömmen till 160mA (20mA per lysdiod) med ett motstånd räcker det med bara en liten variation i spänningsfallet över lysdiodrarna för att en eller flera ska få en högre ström än 20mA och riskerar således att gå sönder.
Så för att säkerställa att en eller flera lysdioder inte ska drivas med för hög ström är det ett motstånd per lysdiod som gäller. Du kan sen koppla hur många lysdiod + motstånd i parallell du vill.
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Tessmus »

Ok, då fattar jag!

Finns det färdiga PCB med flera LED, parallellkopplade och med individuella motstånd? Sif hade detta varit det bästa tror jag.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av arvidb »

Tessmus skrev:En annan fråga, hur avgör man ljusstyrkan i en LED, ibland anges de i MC, ibland Lumen, ibland inte alls. Är ljusstyrkan i en LED alltid bara beroende av strömmen de ska ha, eller finns det olika ljusstarka som drivs på samma ström/spänning?
Lumen är ett mått på totala ljusflödet i alla riktningar. Med "MC" menar de nog millicandela (skrivs egentligen "mcd"). Candela är ett mått på ljusstyrkan i en viss riktning: 1 lm = 1 cd ⋅ sr, där sr är steradian, ett tvådimensionellt vinkelmått = 1 "kvadratradian".

Ljuskällor som är tänkta att lysa upp ett rum anges oftast i lumen, eftersom ljuset i alla riktningar är intressant. Spottar/LEDar som lyser starkt i en riktning kan anges i candela, där man då anger ljusstyrkan i den riktning där de lyser som starkast.

Edit: För att krångla till det ytterligare: 1 cd ger 1 lx (lux) på 1 m avstånd. :)
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Tessmus »

Ok!

Jag har en ficklampa hemma, som laddas med 3x1,5V, dvs 4,5 V totalt, den har en sådan COB och lyser sjukt starkt. Antar att den har en krets som pumpar upp spänningen betydligt mer för att driva denna COB då? Är sådana kretsar dyra?

MVH
Tessmus
Inlägg: 59
Blev medlem: 28 november 2017, 12:36:51

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Tessmus »

Skulle man kunna använda en sån här för LED driver tror ni?

https://www.conrad.se/?websale8=conrad- ... ZLEALw_wcB
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Ljusstark LED som kan drivas med låg volt

Inlägg av Icecap »

Den länk är död för mig. Det ville vara så mycket bättre att bara skriva in artikelnummer och markera det som ett Conrad-nummer med den knapp som finns för detta.
Skriv svar