Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mer för att visa hur en tänkt klocka kunde se ut slänger jag tre bilder. Jag har små fina experimentkort med genompläterade hål. Det går alltså att placera displejen på ena sidan och klockkretsen på andra och på så sätt slippa ett separat klockkort och samtidigt få en kompakt krets. Tanken att säta displejen ovanpå klockkretsen föll då kretsen helst bör sitta i en sockel.
VFD-03.jpg
VFD-05.jpg
VFD-04.jpg

Jag hitatde en del annat kul igår men adressen till en mer avancerad klocka med ett rör med 9 siffror, en Atmega och en specialdrivkrets ligger på paddan.

Att detta INTE är en projekttråd är att jag dels tycker displejtypen är så intressant och dels för att jag alltid hyser tvivel att jag kommer så långt som till en färdig klocka.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av YD1150 »

Lite påfyllning av bilder på VFD:

Små trevliga LD8035 från Japanska NEC Nippon Electric Company, ålder tidigt 1970-tal tippar jag på.
På den tiden de gjorde de displayer "styckvis". Displayer med flera siffror kom senare.
(jämför med 5mm lysdioden i storlek!) Glödspänning typ 1,65VAC.
NEC LD8035.jpg
En något större LD8134 från NEC, glaskroppen är ca 110mm lång (anslutningstrådarna ej medräknade).
Var ett loppisfynd för 20kr.
NEC LD8134 110mm lång.jpg
NEC LD8134.jpg
Har fler displayer om det finns intresse med fler bilder :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag visste att jag hade en bild på vår kalkylator. Ett drömföremål för en kul displej till något.
kalkylator.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
N3M0
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av N3M0 »

Då displayen från den här gamla tråden plötsligt dök upp i brevlådan så får jag väl se till att fylla på lite i den här tråden som utlovat! :D

Har hunnit listat ut vilka pinnar som hör till glödtråd och galler eftersom det går enkelt att se, uteslutningsmetoden säger att resterande pinnar måste vara segment. :)
Efter lite experimenterande verkar 3.5v vara en lämplig glödspänning (knappt synlig glöd i ett mörkt rum) och 12v räcker för att tända segmenten (vet dock inte om jag ligger högt eller lågt med 12v).
Alla galler har dubbla anslutningar, d.v.s både i över- och underkant på displayen, segmentens anslutningar är utspridda före, efter och mellan gallrens pinar.
IMG-3914.jpg
Nu återstår bara att mappa segmentens pinnar och fundera på lämplig drivkrets till displayen.
Fortsättning följer (förhoppningsvis).
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Sägs att glödspänningen gärna kan vara AC, då DC ger ojämn ljusstyrka; ljusare i kanterna där glödtråden kommer in.

Har inga tips på drivkretsar men funderar om mina ICL7217 klarar att driva VFDs? Eller finns det kanske andra liknande Intersil-kretsar som fixar detta.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1943
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av YD1150 »

Sök på PT6311, det är en VFD drivkrets för multiplex, den fungerar fint. Har använt den med gott resultat.
N3M0
Inlägg: 132
Blev medlem: 2 januari 2011, 21:03:44
Ort: Lund

Re: Vacuum Fluorescent Display - SB testar

Inlägg av N3M0 »

Jag har PT6315 hemma som är ganska lik PT6311, men både PT6311 och PT6315 står sig kort till den här displayen som har 20 galler och 60 segment.
Möjliga kandidater är PT6303 och PT6314 men de är gjorda för 5x7 tecken och verkar inte vara helt lätta att få tag på.
Just det här att displayen är 5x12 punkter verkar vara lite ovanligt.
Jag funderar därför på om jag ska använda några STF16360 som jag ändå har hemma och lösa multiplexing etc med en lämplig MPU.
Skriv svar