Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
E Kafeman
Inlägg: 3233
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av E Kafeman »

Med tanke på frågans tekniknivå, instämmer jag i kören, det finns inga praktiska möjligheter. Temperaturdrift kommer att dölja evt påverkan från laser-strålen i sådan grad att det blir som att pinka havet och mäta hur mycket det blev genom att mäta havsnivåns höjning.

Nu kan man ju tänka sej att man är ordentligt nödig, liksom att man bränner på med lite bättre styrka på laserstrålen så att chippet dör.
Då kan man enkelt detektera vilken adress som inte längre ger förhöjd strömförbrukning trots att den beordras att tändas.

Om nu inte rubriken är absolut villkor, om man kan tänka sej att skippa det adresserbara, så finns flera alternativa lösningar som är mer rimlig och välkänd teknik.

Använd en diodlist med ett antal vanliga lysdioder kopplade parallellt med ledaren, ingen annan logik eller ens förkopplingsmotstånd.
Sådan list bör gå göra genom att koppla om en vanlig list på detta sätt. OBS att somliga lister har flera dioder i serie, vilket inte fungerar. Antingen krävs modifiering eller att man hittar lämplig sort där man kan nöja sej med att kortsluta befintligt förkopplingsmotstånd.
Avläsning av vilken diod som belyses görs sedan med en teknik som kallas time domain reflectormetry, TDR.
Enkla mätare för sådant kan man bygga själv av ett par TTL-kretsar och avläsa avståndet till vilken diod som belystes på ett oscilloskop eller en hembyggd display.
Professionella TDR-instrument används t.ex. för att felsöka kabel och man kan se även delvisa kortslutningar eller avbrott. En belyst diod blir en delvis kortslutning.
Viktigt att anpassa mätinstrumentet så att den puls den själv skickar in på ledaren inte tänder lysdioderna.
https://www.allaboutcircuits.com/projec ... ectometer/

Vill man göra det än enklare så skippar man lysdioderna helt och ersätter dom med fototransistorer. Då slipper man problemet med att mätpulsen kan tända dioderna.
Med lite avancerad teknik kan man då modulera lasern för att minska problemet med omgivningsljuset störande inverkan.

Man kan skippa helt att använda komponenter utefter ledaren.
Ta en optofiber och skada ytan lite med jämna mellanrum för att tillåta ljusläckage. Mät tiden det tar pulsen från lasern att avläsas i änden på optofibern och du vet vilken punkt som belystes.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

Icecap: Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du syftar på med "skyddsgardiner" som finns i industrin. Vad är din poäng?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av TomasL »

Jan E skrev:Ja, det är just det jag undrar. En vanlig LED är ju ursprungligen inte tänkt att användas för annat än avge ljus vad. Men likväl fungerar den bra som mottagare av ljus. När det gäller adresserbara LED's så är det ett litet chip inbakat i själva dioden vad jag förstår. Detta chip hanterar bland annat ett protokoll för kommunikation till och från styrprogrammet. Min fråga är möjligen naiv baserat på brist på kunskap. Men jag har liksom en känsla av att det borde gå. Rätt eller fel...
Nej det går inte, eftersom de kretsar som hanterar kommunikationen inte är konstruerade för det du tänker.
För att kunna detektera om en lysdiod i en sån kedja belyses, så måste dels det finnas en förstärkare som förstärker signalen från dioden, Sedan måste det finnas någon form av protokoll, där vissa bitar i dataordet sätts, men först efter det att dioden ifråga har blivit adresserad och fått ett "läskommando".

Men det finns ju inget som hindrar dig från att tillverka en sådan adresserbar diod, du behöver några traditionella lysdioder, lite elektronik som avkodar adress och kommandon, samt en förstärkare och lite annat som kan förstärka och läsa av fotoströmmen från dioden.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

E Kafeman: Tack för din utförliga utläggning. Men jo, det gör absolut skillnad huruvida trådens rubrik respekteras eller inte. Det är ju faktiskt huvudfrågan. Jag påstår mig inte veta. Men är nyfiken på möjligheterna. Vad som händer när man skrapar hål på en optisk ledare är en helt annan sak.
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av limpan4all »

Kanske skulle förtydliga mig.
Icecap är inne på just den typen av lösning som skulle funka.
Men skulle jag göra det? ALDRIG, för det är helt enkelt för mycket jobb för att uppnå målet, och det finns massor av enklare sätt.
Och om TS tycker att det är svårt att läsa ett så pass simpelt datablad...
MEN det är görbart, men inte genom den elektroniken som ingår i dessa RGB-moduler, hoppas att TS förstår skillnaden (olämpligt ställd fråga).

Så istället för att svara på en hypotetisk fråga.
Vad vill du åstadkomma egentligen?
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

TomasL: Jag tar till mig ditt resonemang "Nej det går inte, eftersom de kretsar som hanterar kommunikationen inte är konstruerade för det du tänker" Och grunnar på det en stund. För det är ju det jag egentligen funderar utifrån...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av TomasL »

Om det inte är konstruerat för det, så går det inte.
Ungefär som att försöka få en normal bil att flyga som ett flygplan, vilket är omöjligt.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

limpan4all: "Så istället för att svara på en hypotetisk fråga. Vad vill du åstadkomma egentligen"
Jag vill läsa av riktning och hastighet på ett rullstolshjul tämligen noggrant. Och försöker förstå hur. Allt för att kunna styra en robot. En robot som bär min väska med varor framför mig när jag varit på ICA och handlat.
Problemet med rullstolshjul är att de skall kunna plockas av och på. Det begränsar urvalet av encoder. Min tanke som jag vädrat i denna tråd är uppenbarligen baserad på naiv okunskap.
Men den gick ut på att klistra på en remsa med RGB dioder på insidan av rullstolsfälgen. Det får ju plats rätt många och blir följaktligen högupplöst. Förse dem med driftspänning. Lysa på dem med en liten linje lasermodul. En liten BLE mcu skickar signalen vidare till roboten...
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

TomasL: Eller att humlan inte kan flyga...
F'låt men du bjöd på den. :D
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16970
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av AndLi »

Vänd på det, ta din lysdiodkedja, modulera ljuset ut från varje lysdiod så att varje lysdiod blinkar ett unikt mönster.
Där din laser satt sätter du en fotodiod istället och avkodar vilken lysdiod som blinkar framför den.

Gäller bara att fundera ut ett bra blinkmönster...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av TomasL »

Jan E skrev:TomasL: Eller att humlan inte kan flyga...
F'låt men du bjöd på den. :D
Det där med att humlan inte kan flyga är en felaktig urban legend, baserad på okunskap.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av TomasL »

En induktiv givare fäst på stolen, och en massa små magneter fäst på hjulet.
Eventuellt kan givaren också, med rätt konstruktion (ABS-givare kanske) detektera ekrarna direkt.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Icecap »

Det finns färdiga sensorer som kan avkänna magnetisk metall. Montera något liknande en ABS-krans på hjulen och en eller två sensorer. En sensor för avståndssteg, två sensorer för båda riktning och avstånd.

Exempel på sensor:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26319
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av danei »

TomasL skrev:Det där med att humlan inte kan flyga är en felaktig urban legend, baserad på okunskap.
Menar du att humlor kan flyga? Det hade jag inte en aning om :)
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

AndLi: Ett spännande uppslag du föreslår. 256 olika nivåer i tre olika färger. Avlästa av tre sensorer, där varje och sensor fästad på stolen är optimerad för sin färg/våglängd, skulle åtminstone teoretiskt kunna utgöra ett skapligt högupplöst mönster. Något att fundera vidare på...
Skriv svar