Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

Jag undrar om någon funderat över om det är möjligt att belysa en viss RGB i en adresserbar RGB remsa (eller vad man nu kallar dessa) "Neopixel Dotstar" mm. Med riktat ljus exempelvis från en lasermodul. I syfte att få reda på vilken av många RGB man lyser på. Om så vore fallet öppnar sig en intressant tillämpning i min tankevärld. Vanliga LED's fungerar ju som bekant också som snabba Ljussensorer...
Senast redigerad av Jan E 31 oktober 2017, 18:06:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Använda adresserbara LED "baklänges"?

Inlägg av Klas-Kenny »

Hur skulle det gå till?
Sitter väl bara skiftregister eller liknande på såna där, ingenting som kan agera ingång och mäta något...
limpan4all
Inlägg: 8193
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Använda adresserbara LED "baklänges"?

Inlägg av limpan4all »

Självklart så går det alldeles utmärkt att göra så, men det är inte enkelt. MEN det ställer krav på applikationen om det kommer att fungera eller inte, t.ex att bara EN diod är belyst samtidigt. Bara att börja labba.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

Ja, det är just det jag undrar. En vanlig LED är ju ursprungligen inte tänkt att användas för annat än avge ljus vad. Men likväl fungerar den bra som mottagare av ljus. När det gäller adresserbara LED's så är det ett litet chip inbakat i själva dioden vad jag förstår. Detta chip hanterar bland annat ett protokoll för kommunikation till och från styrprogrammet. Min fråga är möjligen naiv baserat på brist på kunskap. Men jag har liksom en känsla av att det borde gå. Rätt eller fel...
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av lillahuset »

Eeeee, tror inte det. Iallafall inte den Adafruit har. Och troligen ingen annan heller. Läs datablad så slipper ni spekulera.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

limpan4all: Ja men vad trevligt. Då är jag inte helt ute och cyklar i min tankevärld. Det du betonar "bara en i taget" har jag klart för mig. Det är ett gemensamt problem som varje encoder har. Vad jag förstår.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

lillahuset: Ni svarar fortare än jag hinner tänka. Men vad gäller Adafruits bibliotek så förstår jag att deras lösning inte fungerar. Eftersom eftersom deras lösning går ut på att styra inte styras. Men jag är i ärlighetens namn inte så bra på att förstå komplexa datablad...
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av lond »

RGB-dioder med inbyggd kontroller typ NeoPixel och DotStar, kan bara lyssna, inte skicka tillbaka någon information till µP:orn.

/// Marcus
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

Lillahuset: "Läs datablad så slipper ni spekulera" Nja, jag vill nog påstå att just spekulationen är huvudnumret i detta fall. Med tanke på min trådrubrik.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

Lond: Tack för den upplysningen. Den var värdefull. Även om jag hade hoppats på motsatsen.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

En envis följdfråga blir om det finns någon adresserbar LED. Som även kan svara cpu'n
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Icecap »

I teorin (!) kan man.
MEN det kräver att man mäter strömförbrukningen på slingan och kan detektera den ytterst minimala skillnad som KANSKE finns om en given LED är på eller av samt belyst eller inte.

Jag skulle aldrig göra detta själv då chansen är ofantlig liten för att det lyckas. Och det kan bara finnas skillnad vid ganska kraftig belysning - OM den finns alls.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Icecap »

Om du behöver sensorer finns det ju såna till de "skyddsgardiner" som finns i industrin.
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

Lond: "RGB-dioder med inbyggd kontroller typ NeoPixel och DotStar, kan bara lyssna, inte skicka tillbaka någon information till µP:orn." Jo, men
visst kan de det. Vi närmare eftertanke. De lyser ju när de blir tillsagda. Visst är det information?
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av lillahuset »

Jan E skrev:Men jag är i ärlighetens namn inte så bra på att förstå komplexa datablad...
Det är en egenskap du verkar dela med många här. Jag trodde det berodde på lättja men där hade jag alltså fel. Databladet (inte speciellt komplext) är bifogat och blockschemat har du här.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar