Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

TomasL och Icecap: Jo jag har varit inne på Induktiva givare eller Hall sensorer plus små magneter fästade på hjulen. När ekonomin tillåter så kommer jag att skaffa mig ett Oscilloscop och börja labba.

Btw, jag har en annons inne här på forumet. På köp och sälj, där mina maskiner, fräs och svarv med mera ligger ute. Och där jag kan tänka mig ett oscilloscope och/eller 3D skrivare i inbyte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av TomasL »

I senaste numret av ElektronikTidningen, finns det en artikel om UWB, vilka i artikeln används till en robot som kan "Följa John".
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

TomasL: Tack för tipset. Artikeln länkade till följande intressanta pdf om modern robotstyrning. Som jag har för avsikt att lusläsa. Har kommit en bit på vägen. Men då jag dessvärre inte längre är purung så kommer det at ta lite tid. Men tid har jag ju. Som sagt tack. http://publications.lib.chalmers.se/rec ... 249921.pdf
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 16965
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av AndLi »

Jan E skrev:AndLi: Ett spännande uppslag du föreslår. 256 olika nivåer i tre olika färger. Avlästa av tre sensorer, där varje och sensor fästad på stolen är optimerad för sin färg/våglängd, skulle åtminstone teoretiskt kunna utgöra ett skapligt högupplöst mönster. Något att fundera vidare på...
Om du med nivåer menar olika ljusstyrka var det inte alls vad jag menade.
Du måste modulera ljuset, det kan du sedan pulsera i lämpliga unika intervaller. Digitala signaler alltså!
Att bara köra med analoga nivåer kommer bara funka i ett helt mörkt rum...
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

AndLi: Nej jag är med dig på det. Nivåer var ett felaktigt sätt att tänka.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Mycket intressant läsning. Verkar ha hyfsad precision.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Gizmo »

Om man tittar på https://youtu.be/qbuNroHBtOM så verkar det gå att göra med vissa sensorer!
Jan E
Inlägg: 100
Blev medlem: 24 juli 2011, 13:43:02
Ort: Lilla Edet

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Jan E »

Gizmo: Jo, det verkar så. Dock så använder man i youtube klippet du länkat till externa drivkretsar. Om jag förstått det rätt. Dvs matrixen med 8x8 RGB dioder har sitt eget driverkort med kretsar på baksidan. Som man i sin tur med sin egen arduino eller liknande kan styra. I klippet har man uppenbarligen lyckats med att få till tvåvägskommunikation. När man med handen skuggar matrisen ändrar den mönster. I sig intressant. Men den stora skillnaden gentemot Neopixelsystemet är att varje RGB cell sin egen adresserbara inbyggda drivkrets. Vilket i applikation jag funderar på har avgörande betydelse. Men som sagt spännande..
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av Micke_71 »

Varför arbeta baklänges? Om du låter en vanlig dum slinga lysa och har 2st fototransistorer monterat i "kapsel" så de bara reagerar på vinkelrätt infallande ljus så får du utgångar förskjutna 90grader.

Men jag hade kikat på reflextejp som målas i ränder och 2st reflexgivare per sida. Då sitter all el i stolen och bara tejpen på hjulen.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor
Inlägg: 1975
Blev medlem: 24 oktober 2013, 20:36:07
Ort: Småland - lite utanför Gränna

Re: Går det att använda adresserbara LED's "baklänges"?

Inlägg av GastonDeVille »

Typ avläsaren på en datormus borde vara enklaste sättet. Riktning och hastighet med sjuk precision. Måla fälgen med prickar som på en nyckelpiga?
Screenshot_2018-01-05-17-25-19.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar