5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Quart
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 13:03:47
Kontakt:

5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Quart »

Hej
Det är säkert enkelt men jag får inte ihop det.
Hade varit smifogt med en excelfil som man kunde mata in värden och få ut rätt svar.
Jag skall löda ihop en "lysdiodramp" till min RC Crawler.
Jag skall sätta 5 st vita lysdioder i serie och driva dom med 11 volt.
Behöver jag då motstånd ?
Kommer de ens lysa eller behöver jag parallellkoppla några ?
Har köpt dessa leddioder
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p90418
Så här säger specen
White, blue at 10 mA: 2,87-2,94 V
White, blue at 20 mA: 3,01-3,11 V
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av danei »

5*2,9V = 14,5 vilket är mer än 11V Så nej de kommer inte att lysa just något. Det finns gott om hemsidor som beskriver det här.
Quart
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 13:03:47
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Quart »

Med andra ord måste de parallellkopplas ?
Hittar flera sidor och led kalkylatorer men fattar ändå inte :shock:
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av danei »

Jag vet inte hur gammal du är, men om du passerat grundskolan har du kanske kvar någon fysikbok. Det kan vara en bra start.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26093
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Icecap »

Nej, de ska INTE parallellkopplas!

Du kan koppla 2 i serie och 3 i serie och till vardera slinga monterar du sedan ett lämpligt strömbegränsaremotstånd.
Quart
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 13:03:47
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Quart »

danei skrev:Jag vet inte hur gammal du är, men om du passerat grundskolan har du kanske kvar någon fysikbok. Det kan vara en bra start.
Just pga av såna inlägg känner man sig välkommen i detta forum.....
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Gizmo »

Då får jag faktiskt hålla med Quart. Forumet blir inte bättre för att man är dryg mot nån som inte kan, och alla har _nån_ gång varit nybörjare. Det här är lätt att glömma bort, men viktigt att tänka på. Också viktigt att påpeka att även om nån säger "men det kan du googla", så är det inte säkert att personen i fråga vet exakt på VAD man ska googla.

Hur som helst. Precis som några sagt tidigare så kan du inte ha alla dina lysdioder i serie, då kommer de inte att tändas pga för låg spänning.
Om du ska ha minst tre volt till dem och har 11 volt att tillgå så är 11/3 = 3.6 dvs du kan ha max tre stycken lysdioder i serie, sätter du på en fjärde i serie så blir spänningen för låg.

Du bör koppla dom såhär (men ta inte 100 ohm utan ersätt med ett motstånd på 470 ohm, lyser det för svagt gå till nått lägre standardvärde):
zjpiK[1].png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26315
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av danei »

Det var ett försök att tipsa om ett lämpligt sätt att hitta relevant information på lämplig nivå.
Eller var felet att jag inte förutsatte att han var över 15?
Quart
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 13:03:47
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Quart »

Gizmo skrev:Då får jag faktiskt hålla med Quart. Forumet blir inte bättre för att man är dryg mot nån som inte kan, och alla har _nån_ gång varit nybörjare. Det här är lätt att glömma bort, men viktigt att tänka på. Också viktigt att påpeka att även om nån säger "men det kan du googla", så är det inte säkert att personen i fråga vet exakt på VAD man ska googla.

Hur som helst. Precis som några sagt tidigare så kan du inte ha alla dina lysdioder i serie, då kommer de inte att tändas pga för låg spänning.
Om du ska ha minst tre volt till dem och har 11 volt att tillgå så är 11/3 = 3.6 dvs du kan ha max tre stycken lysdioder i serie, sätter du på en fjärde i serie så blir spänningen för låg.

Du bör koppla dom såhär (men ta inte 100 ohm utan ersätt med ett motstånd på 470 ohm, lyser det för svagt gå till nått lägre standardvärde):
zjpiK[1].png
Tack, grymt bra.
Då vet jag hur jag skall göra.
Användarvisningsbild
Gizmo
Inlägg: 1613
Blev medlem: 8 september 2009, 00:37:45
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Gizmo »

danei skrev:Eller var felet att jag inte ..?
Felet var nog att svaret "Det finns gott om hemsidor som beskriver det här" inte direkt hjälpte personen.

Och ja, jag köper att man ibland är trött och sur och skriver saker lite snabbt för man kanske tycker att det där borde man ha lärt sig femteklass, absolut, inget snack om saken. Men som sagt alla har olika nivå på sina kunskaper. Det är helt okej att låta bli att svara om man tycker att en fråga är för dum, det kan vara ett bättre val om man inte orkar formulera svaret. Man måste inte svara på allt.

Om vi vänder på det.
Två saker som jag själv tycker är kalasbra i svar är:

-Tips på vad man ska söka efter på nätet för att hitta det man söker. Även jag har svårt att hitta rätt sökord ibland för att få fram det jag letar efter. Är man mer rookie så är det ännu svårare att veta vad man ska googla på.
-En länk till en sida som förklarar
-En bild

För att hitta bilden så googlade jag på "white led schematic". Förvånansvärt ofta så får iaf jag betydligt bättre träffar när jag söker på elektronik på ordet jag ska söka samt tilläggsordet schematic, gissar att de flesta på EF märkt samma sak när man letar efter ett bra kopplingschema.
Zkronk
Inlägg: 1423
Blev medlem: 23 augusti 2005, 16:44:36
Ort: Uppsala

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Zkronk »

Och anledningen till att man inte ska koppla lysdioderna parallellt som på bilden nedan är att lysdiodernas spänningsfall skiljer sig i princip garanterat p.g.a. tillverkningsprocesserna o.s.v., och den lysdiod som har lägst spänningsfall kommer att få nästan all ström genom sig och brinna upp, och sen går "elden" vidare till nästa och nästa o.s.v. :lol:
Under förutsättning att man har dimensionerat strömbegränsningsresistorn så att den släpper igenom tillräckligt med ström för alla åtta lysdioder i det här exemplet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Sverige
Inlägg: 2711
Blev medlem: 12 augusti 2014, 08:49:05
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Sverige »

En rätt enkel sida som beräknar motstånd till LED.
http://ledcalc.com/#calc

RC och 11V, antar att det handlar om 3s LiPo då?
Att tänka på då är att spänningen varierar mellan ~10-12,6V.

Enklare smidigare kan vara att koppla in på mottagaren, där man har konstant spänning, oftast 6V.
Quart
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 13:03:47
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Quart »

Sverige skrev:En rätt enkel sida som beräknar motstånd till LED.
http://ledcalc.com/#calc

RC och 11V, antar att det handlar om 3s LiPo då?
Att tänka på då är att spänningen varierar mellan ~10-12,6V.

Enklare smidigare kan vara att koppla in på mottagaren, där man har konstant spänning, oftast 6V.
Jag tänkte på det också. Men då blir väl ett motstånd till varje diod och sen parallellkoppla alla dioder ?
Mindmapper
Inlägg: 6370
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Mindmapper »

Parallell kopplar 5 st med var sitt motstånd får du maximal förlusteffekt.

11V till resistor och diod ger 3V över LED och 8V över resistorn.

vid 10mA blir effekten i LED 3 * 0,01 = 0,03W över resistorn 8 * 0,01 = 0,08W vid 5 resistorer utvecklar du 0,4 W över dessa fem resistorer.

Om du kör 2st LED för varje resistor får du 6V över LED och 5V över resistorn slänger du på en LED till har du 6 LED och 3st resistorer. Över resistorerna utvecklas effekten 5 * 0,01 * 3 = 0,15W över dessa 3 resistorer.

Kan du tillåta att ena slingan har tre LED och minskar lite i intensitet när spänningen börjar sjunka får du än mindre effektutveckling över resistorerna. Nör batteriet bärjar sjunka i spänning går det rätt fort utför med spänningen så det kan vara bra att få en indikering om man nu hinner märka tappet i ljus.
Ena resistorn i slingan med två LED tappar ju 0,05W
Resistorn i slingan med tre LED tappar 2 * 0,01 = 0,02W tillsammans tappar dessa resisorer 0,07W

Välj själv 5 resistorer som slösar bort 0,4W eller 2 st som slösar bort 0,07W ?
Quart
Inlägg: 7
Blev medlem: 16 juni 2011, 13:03:47
Kontakt:

Re: 5st vita lysdioder i serie på 11 volt

Inlägg av Quart »

Fasen jag har läst el 3 på gymnasiet...nu börjar det lossna...
Helt klart vill jag jag så liten förlust som möjligt.
Om jag fattar rätt så kopplar jag 2st led parallellt och 3st parallellt.
Dessa lamor skall sitta på taket på en crawler så jag vill ha så korta kablar emellan varje diod samt så lite kablar ner till bilens elsystem som möjligt så denna lösning borde bli bra. Jag har alternativet att använda 6volt ifrån mottagaren, men det borde bli samma inkoppling men med mindre motstånd samt att 2st dioder inte behöver motstånd alls?
Skriv svar